Hej
Om en motor "spiller" ut mycket olija i vevhusventilationen är det nått fel då?
Hur mycket olja är normalt att det trycker ut?
MVH Krille
Vevhusventilation?
Intressant fråga.
Nu gissar jag bara!
Teoretiskt skall väl ingen olja behöva lämna ventilkåpan utan att det bara skall skapas ett undertryck i oljesystemet.
Kan oljan bero på en "skitig" motor invärtes. eg. mycket oljeavlagringar som täpper till flödet och skapar oljefällor.
Vill också veta.
Nu gissar jag bara!
Teoretiskt skall väl ingen olja behöva lämna ventilkåpan utan att det bara skall skapas ett undertryck i oljesystemet.
Kan oljan bero på en "skitig" motor invärtes. eg. mycket oljeavlagringar som täpper till flödet och skapar oljefällor.
Vill också veta.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Otäta kolvringar gör att du får ett övertryck under kolven i tråget som sedan måste ut nånstans t.ex via vevhusventilationen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jo om det "puffar" mycket när du öppnar oljepåfyllningslocket så tyder det oftast på otäta ringar.gbak skrev:Otäta kolvringar gör att du får ett övertryck under kolven i tråget som sedan måste ut nånstans t.ex via vevhusventilationen.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Hej KrilleN
Du råkar inte ha en vipparm under som kastar upp olja i vevhusventilationen, för jag gissar att du har öppna som luftas direkt ovanpå ventilkåpan? Och det rinner olja på kåporna?
Hade det problemet på min har bytt till såna med pip nu och slangar till luft renaren.
Nästa fråga till alla Corvette vänner.
På tomgång blåser det inte någonting i min vevhusventilationoch inloppet till luft renaren från vevhusventilationen är helt tort från olje klad. Har även provat och dragit bort alla slangar men helt utan blost från vevhuset. Förvånad att en 30 år gammal motor kan vara så tätt i ringarna! Är det vanligt att det är så här bra på Corvetter eller har jag haft tur med den här motorn?
Mvh
MrV8
Du råkar inte ha en vipparm under som kastar upp olja i vevhusventilationen, för jag gissar att du har öppna som luftas direkt ovanpå ventilkåpan? Och det rinner olja på kåporna?
Hade det problemet på min har bytt till såna med pip nu och slangar till luft renaren.
Nästa fråga till alla Corvette vänner.
På tomgång blåser det inte någonting i min vevhusventilationoch inloppet till luft renaren från vevhusventilationen är helt tort från olje klad. Har även provat och dragit bort alla slangar men helt utan blost från vevhuset. Förvånad att en 30 år gammal motor kan vara så tätt i ringarna! Är det vanligt att det är så här bra på Corvetter eller har jag haft tur med den här motorn?
Mvh
MrV8
Instämmer, jag körde med luftning från ventilkåporna rakt ut i luften tidigare med resultat att det dröp olja både här och där... vad jag fattar det, så måste motorn trycka ut överskottet, medans om du mrv8 säger, drar en slang från kåpan in i luftrenaren, samt den andra från pcv valvet på andra kåpan in i insuget (alernativt förgasaren har jag för mig), så hjälper det till att lixom suga med hjälp av vacuum, och då behöver inte motorn trycka ut allt... jag kanske har missupfattat det hela, men för min del hjälpte det iallafall, motorn slutade läcka olja överallt.mrv8 skrev: Hade det problemet på min har bytt till såna med pip nu och slangar till luft renaren.
Mvh
MrV8
Man slipper olje lukten i bilen oxå när den är varm.
Har dragit från båda ventilkåporna till en t-kopling sedan till luftrenaren och en slang från pcv ventilen till anslutningen under förgasaren.
Fungerar mycket bra på min ialla fall. Viserligen har jag bytt alla packningar utom bakersta vevaxeltätningen så nu är motorn torr i alla fall, värre med automaten
skulle behöva plockas ur och bytta alla packningar på *puuuu* Får nog bli till vintern 
Teorin om att den suger i sig borde ju stäma tycker jag med minskas vevhustryckt som resultat? och i samband med det mindre påfrestning på alla packningar. Men den frågan överlåter vi till proffsen Jake kanske har en bra förklaring och lite tips i samanhaget?
Mvh
MrV8
Har dragit från båda ventilkåporna till en t-kopling sedan till luftrenaren och en slang från pcv ventilen till anslutningen under förgasaren.
Fungerar mycket bra på min ialla fall. Viserligen har jag bytt alla packningar utom bakersta vevaxeltätningen så nu är motorn torr i alla fall, värre med automaten


Teorin om att den suger i sig borde ju stäma tycker jag med minskas vevhustryckt som resultat? och i samband med det mindre påfrestning på alla packningar. Men den frågan överlåter vi till proffsen Jake kanske har en bra förklaring och lite tips i samanhaget?
Mvh
MrV8