Jag får inte fördelaren att sitta som den ska efter vinterns renovering. När jag tog bort den så "nollställde" jag motorn .. då pekade rotorn på ettans tändkabel. Men nu när jag försöker sätta tillbaka aset så får jag inte ner den ända ner till insuget. Har prövat att vrida och vicka på den men det vill sig inte.. jag kan däremot få ner den om jag vrider rotorn typ 1/4 varv bakåt eller framåt men det blir ju fel. OBS! Jag har inte rört vevaxeln under den här tiden.. den är nollad precis som den var när jag tog bort fördelaren.
Om man tittar i botten på fördelaren, alltså vid drevet, så sitter det en styrpinne där. Det borde väl bara gå att få dit den på två olika sätt pga den eller? Förstår ni hur jag menar? (dålig på att förklara)
Kan motsvarande styrning nere i motorn ändra läge utan att man har vridit runt motorn??
Hjälp!
Jo, en annan grej, gjorde du ngt märke på fördelarfoten och insuget innan du tog bort den ?
Dvs är du säker på att fördelaren inte ska vridas med anslutningen för ettans tändkabel mot rotorn, alltså är du säker på att rotorn verkligen pekar fel när du monterat på det sätt som du beskriver ?
"styrpinnen" är bara drivningen till oljepumpen, stoppa ner t.ex en tumstock i hålet på blocket å vrid skiten tills du får ner fördelaren som den satt förut
Hagge:
Jag har bytt insug så det gick liksom inte. Menar du att jag skulle vrida fördelaren så att den pekar mot ettan plats?.. iså fall blir den sittandes väldigt snett och det vet jag att den inte gjorde... tog kort på skiten innan jag rev det
Eriksson:
Det går alltså att vrida den utan att vrida motorn? Det skulle vara riktigt bra.
VARJE gång du tar upp/ner fördelaren vrider den sig lite pga kamdrevets inverkan,,,,du ska ta den tillbaks lite,,,så vrider den sig framåt när du sätter ner den....
När Du fått ner den får du se till att grundkorrigera fördelaren lite genom att vrida den så den pekar på ettan igen.
mvh R
Appropå fördelare... Min varvräknare funkade inte som den skulle när jag köpte bilen, så jag köpte ny sån där kugg som ska sitta i fördelaren och driva varvräknarkabeln... men efter start så var det bara småflis kvar av den, så något var ju inte som det skulle, så jag köpte helt sonika en elektrisk varvräknare från AutoMeter, funkar alldeles utmärkt, MEN är någon som vet vad man kan använda för att plugga igen hålet där den mekaniska kabeln går in i fördelaren?
/Nexxus
Att det blev småflis berodde nog på att din varvräknar mekanik (på instrumentbrädan) har guckat ihop. Rengjorde och smorde du upp den innan du bytte kabel/kugghjul?
gbak skrev:Att det blev småflis berodde nog på att din varvräknar mekanik (på instrumentbrädan) har guckat ihop. Rengjorde och smorde du upp den innan du bytte kabel/kugghjul?
Jo, sånt kan man ju lista ut nu... men för 3 år sedan när jag köpte den, så kunde jag inte ett jota om hur en corvette funkar... så nä, jag ägnade int en sekund åt den delen, stoppade bara den nya delen... och nu ... får det nog vara, den andra mätaren fungerar ju med en aning mer precision om vi säger så... dessutom har den ju shiftlight som kan vara användbart när det behövs...
Jag råkar ha ett nytt växeldrev och bronsbussningen som just nu bara ligger och väntar på att få hoppa in i en fördelare...............nån som behöver ett renovera växeln?
Heikefelt smorde upp min varvräknare så jag behövde inte använda dem.
(Annars så hade nog mina nya drev oxå gått hädan)