402 borra 0,60"?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

402 borra 0,60"?

Inlägg av KrilleN »

Hej

En 402 borrad 0,30 blir ju 408...men hur är det att borra 0,60....har aldrig hört nån som borrat en 402 0,60......går det?...vad blir volymen då?


Är 396 blocket samma block som 402 cui?


MVH Krille
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

:oops: Förvirrad! :roll: är inte 402 en smallblock?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Terner skrev::oops: Förvirrad! :roll: är inte 402 en smallblock?

/Terner
Nix 396 - 402 är Big Block!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ahh tänkte på 400 sorry

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Det är möjligt att borra 060 om gjutningen är någolunda centrerad. Borrar man 040 (4,165")så blir det 410 ci, och 060 (4,185") blir 414 ci.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej prask....

Men att borra 0,60 i en 402 är inget att rekomendera alltså?.....
Förresten 396 och 402 är väl samma block eller?....för man ökade väl bara borrningen 1970 till 402 eller bytte man block?

Ps.Har någon den formels att räkna ut cylinderstorlek med olika slag och borrning?


MVH Krille
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Block

Inlägg av Skp »

402 är en smallblock, 396 är bigblock, att borra 060 i 402 är inte att rekomendera om det inte är ett BowTie-block eller något annat aftermarket block. Den vanliga standardmodellen är alldeles för klen i toppdeck och cylindrarna trots att dom är siamesiska.

Skp
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Ok tack för all info.....

Men 402 är BB för 1970 så såldes camaro med 402 BB, man sa att det var 396 :) men den var uppborrad till 402.


MVH Krille
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

402 är en bigblock med RPO (Regular Production Order) LS3, och fanns bla i Canaro och Chevelle. Det finns en 402:a med unikt gjutnr. och flera med gemensamt nr. med 396. Detta är allså en bigblock och inte att fårväxla med Smallblock 400:an.
Jag citerar mina Bigblockböcker "402 have been used in cars and light duty trucks, have a standard bore of 4,125" and can bee bored to 4,250" if there is no core shift"
Detta tyder på att det borde vara safe att borra 060" till 4,185"
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej prask....

Vet du om 396 och 402 i grund och botten samma block, bara att man hade borrat upp 396 lite?...eller är 402 blocket 402 original om man säger så?


MVH Krille
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Både ja och nej :? Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Både ja och nej :? Flera av blocken har ju samma gjutnr. så ett antagande är ju att dom är lika. Sen finns ett unikt 402 block som slutar på 854, men man får anta att det är lika med dom andra. Allså det mesta talar för att det är "samma" block. Nåt som talar för att det är så är att det i mina böcker står att man kan borra 396:an till 4,250". Men detta är enligt samma böcker inte att rekommendera för "Street" bara för racing.
Däremot tycker dom att det ar safe att borra 0,60" på BB med bibehållen driftsäkerhet.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

KrilleN skrev:Hej prask....

Ps.Har någon den formels att räkna ut cylinderstorlek med olika slag och borrning?


MVH Krille

(Borr^2xPi)/4 * slag * antalet cylindrar = storleken på motorn..

så för en 350 4^2/4 * Pi * 3.48 * 8 = 349.84 cui..

lite förkortat (gäller bara 8or)
6.28 *borr * borr *slag
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det finns en sida på min sida men uppgifter om olika borr och slag och stroke....



http://www.stingray.nu/se/index.htm?/tips_se.htm
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Skriv svar