Har fått ett gnisslande ljud när jag har kopplingen uppe
blir tyst när jag trycker ner kopplingen lite
som det verkar så är det mellan lagret och tryckplattan det gnisslar
har kollat på sprängskisser och där ser det ut som om lagret skall
ligga mot tryckplattan och snurra med hela tiden
sitter en fjäder som trycker ut kolven
Är detta riktigt eller skall lagret inte snurra när kopplingen är uppe ??
OBS koppling och lagret är nya
Urtrampningslager C4 87
hmm, mitt urtrampningslager ligger inte emot.. GTAs urtrampningslager rasade ju nyligen pga att det låg emot och snurrade hela tiden...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Tycker det verkar konstigt att det skulle ligga mot hela tiden
men det sitter en fjäder på baksidan om kolven som trycker på
kopplingsarmen
om lagret inte skall ligga mot så måste det sitta nån typ av fjäder som trycker ifrån lagret
ser i alla fall inget på spräng skissen
vad jag vet så sitter det 2 fjäder bleck på armen som ligger runt kulan
kan det vara dom som skall trycka tillbaka armen ?
men det sitter en fjäder på baksidan om kolven som trycker på
kopplingsarmen
om lagret inte skall ligga mot så måste det sitta nån typ av fjäder som trycker ifrån lagret
ser i alla fall inget på spräng skissen
vad jag vet så sitter det 2 fjäder bleck på armen som ligger runt kulan
kan det vara dom som skall trycka tillbaka armen ?
ligga imot ska den väl kanske inte göra.. iallefall inte mycket. vad som hade hänt med mitt var att det var på väg att skära så det gick tungt att dra runt på vissa ställen. varav jag fick ljudet klunk klunk när jag hade neutralen i.
Bytte den sammtidigt som jag bytte packboxen bak (veven)
klunk klunk ljudet har jag haft ett bra tag men inte riktigt vetat vad det var.. har ju alu svänghjul &så så det rasslar/viner en del endå
Bytte den sammtidigt som jag bytte packboxen bak (veven)
klunk klunk ljudet har jag haft ett bra tag men inte riktigt vetat vad det var.. har ju alu svänghjul &så så det rasslar/viner en del endå
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
Snackade med en mekaniker på en GM vekstad och han sa att det skulle ligga och snurra med
inte med hårt tryck
men vill kolla med lite flera innan jag är nöjd
sen har jag lyckats få tag på en ny packningssats till slav cylindern
(den sista de hade sen går det inte att få tag på mera)
lite tur ska man
inte med hårt tryck
men vill kolla med lite flera innan jag är nöjd
sen har jag lyckats få tag på en ny packningssats till slav cylindern
(den sista de hade sen går det inte att få tag på mera)
lite tur ska man
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Urtrampningslager
Lagret snurrar med hela tiden, och det är riktigt att kolven är fjäderbelastad detta för att gaffeln hela tiden skall greppa i lagret, annars hade gaffeln skramlat fram och tillbaka hela tiden. Vad man kan höra i form av "gnissel" eller "skrammel kan vara bottenstocken i växelådan då kopplingspedalen är uppe. Det kan ha flera orsaker ojämn/ryckig tomgång beroende på slitna spridare, trimmad motor, lättat svänghjul etc.
Hoppas du hittar problemet
Skp
Hoppas du hittar problemet
Skp