Tryck i kylarslangar ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tryck i kylarslangar ?

Inlägg av Hagge »

Hur känns era kylarslangar när motorn har nått arbetstemp ?

På min så är de stenhårda vid en arbetstemp på ca 190-200 F och dessutom så sjunker nivån i expansionskärlet :shock: Det ska ju vara tvärtom....

Har inget problem med temperaturen men blir lite fundersam om det finns risk för att de hoppar av (har hänt en gånng innan kylarrenoveringen men då kokade motorn också).

Tycker att nivån borde stiga i expansionskärlet när man klämmer ihop slangarna.

Någon som vet om detta är normalt eller om det kan vara ngt fel ?

Bra att veta innan man ger sig iväg på ngn längre åktur...

/Hagge

som ska besikta i Högdalen imorgon
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Kolla kylarlocket och åk till en verkstad som kolla efter förbränningsgaser i kylvätskan om du är orolig

MVH
MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har inget exp.kärl :shock:
Vi får se hur det går i sommar!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nordin, du menar om det skulle vara ngn spricka i blocket som gör att förbränningsgaser skulle gå ut i kylsystemet ?
Jag har absolut ingen vatteninblandning i oljan, den är ren och fin.
Kylarlocket är nytt från Ecklers som ska vara till 78:an med ventilation mot expansionskärlet. Det konstiga är att när den är kall så är det fri kommunikation med xpansionskärlet när man klämmer på slangarna, när den är varm så är det tvärstopp, men och andra sidan så ska ju inte kylarlocket öppna förrän vid ett visst tryck, borde bara ngnstans kring kokpunkten som det släpper för utblås till kärlet.

Allihop, kläm och känn på slangarna när ni har kört och se om ni har samma fenomen som jag :D

/Hagge
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hagge: Spricka i blocket är väl att måla fan på väggen men... Du kan få komptryck ut i kylsystemet pga sprucken topp, skjuten toppackning oxå. Det är ett enkelt test och stenhårda slangar låter skumt.

Kylarlocket skall fungera så att det skall hålla tät tills trycket ökar (står det på locket vilket ryck der öppnar vid?) och släpper till expansionskärlet. Finns en backventilsfunktion som gör att kylvätskan kan sugas tillbaka när motorn svalnar.

MVH

Mn
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nordin: Locket är märkt med 15 LBS vilket jag tror är lika med 1,03 bar

Ska kolla imorgon hur snabbt det går innan slangarna blir stumma, tryckökningen borde gå ganska snabbt om det läcker komptryck från ngn av topparna.

Vi får se....

Tack för svaret !

/Hagge
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

slangarna ska vara hårda/tryck i ,,,men att Du får mindre vätska i exp. kärlet låter konstigt,,,*överlåter till experterna att ta vid*
mvh R
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Bra, tror nog att det är OK ! Att det blir mindre i expansionskärlet kan kanske bero på att systemet inte har varit riktigt fullt, ev luftfickor kanske har spökat.

Har testat med vacuummätare och vacuumet ligger ligger stabilt och bra inom rätt område, ingen pendling i värde vilket tyder på att det inte är ngt fel på topp-packningarna och/eller kolvringar.

Och :D besiktningen i Högdalen gick bra så nu är det en Vette till på Stockholms gator 8)

Känns väldigt bra faktiskt !

/Hagge
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Bra!! Lycka till då!!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kul!
Besiktningen är alltid ett lotteri
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är ingen som har ett expansionskärl över eller så???
Kör just nu utan, men det skulle kännas bättre att ha ett.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

gbak
Tack så mycket för din post.
Skall läsa när skruvandet lugnar ned sig.
Har en tank som passar 74-77 om det kan va nåt
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Den borde väl kunna gå att trycka in någonstans.
Vad vill du ha för den?
Och vad är det för mått på den?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Mina slangar e styva när motorn e varm och i expansionkärlet finns det lite vatten också men jag har nog hällt på lite för mycket nu, för att bli av med luften så blev det så. dock så e det ju finurligt att överskjutande vatten trycks ur. :wink:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

vilken årsmodell har du?
Passar den får du den.
Bild

Är hel men kräver rengörning.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

71:a
Just där expansions kärlet sitter har jag monterat spolarbehållaren, men den kan nog flyttas en bit.
Har nåt stål rör från AC (ur funktion) som också finns i närheten. Kan ställa till problem möjligen.
Jag skall kolla ikväll.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

så ser inte min ut och den sitter inte riktigt där heller....hmm
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

När vi e inne på ämnet! Var ute och luftade min nu med all nervositet som finnes. Följande händer: Låter den stå och bubbla lite och ser efter ett par minuter att överflödig kylarvätska rinner ur ifrån expansionskärlet. Kör ca 1km och stannar för att se om nått läcker men inget mer kylarvatten kommer ur och inget annat heller, tempen e nu uppe i 200 och allt e frid och fröjd. drar upp den på motorvägen och gasar lite... kör en 2 km eller så och sen hem igen väldigt lugnt. när jag kommer hem stannar jag och tempen ligger på strecket innan rött?? 240?
Och jag stänger av och då ryker det lite från kylarn??? känner på övre kylarslangen och den går att pumpa lite, rättare sagt om jag tar i allt vad lilla jag har så får jag nästan ihop den. men den e ganska varm och jag kan nog bara hålla i den i typ 10sek. Känns inte bra eller ska det vara så och varför ryker den?

Ni som kan sånt här :oops: hjälp mig`! Vågar inte köra mer hehe
Ps. Tror aldrig fläkten hann gå igång ens...ds.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Frisk,skulle nog prova ett nytt kylarlock. Verkar som det inte riktigt funkar som det ska..
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

kylarlock??? :oops:
menar du det på expansionskärlet så funkar det ju . Eller??
Men varför ryker den?? Funkar inte vattenpumpen? Men isf borde den ju bli ruskigt varm,eller??fattar 0!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ornet!
Här borde det väl gå att trycka in expansions kärlet?
Annars får jag väl skapa en hylla där AC kompressorn har suttit.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Allt hänger väl på innerskärmens utformning. Tycker inte det skulle skilja så mycket mellan -71 och -75
ge mig din adress så skickar jag kärlet.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ornet:
Har PM:at dig min adress.
Kastar du ut ditt gamla expansions kärl för att spara vikt eller.....?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Från -73 är kärlet svängt för att passa in i skärmen framför fläkthuset.

/Timmy
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

gbak skrev:Ornet:
Har PM:at dig min adress.
Kastar du ut ditt gamla expansions kärl för att spara vikt eller.....?
2QIK4U skrev:bort med allt onödigt,,,slipa på bärarmar och spindlar,,,bara på hjälpstyrarmarna tjänar du minst 4-6 hg var....
sen borrar du ur varenda bult i chassiet så de blir ihåliga,,,minst 100kg,,,bara fortsätta så hela vägen,,,
Inte lätt,,,men det är det som skiljer vinnarna från de som tittar på
Det är ju rätt iof då det kostar mindre än att köpa sig hk :)
Men det är tyvärr fåfängan som gjort sig gällande :lol:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar