Rochester Quadrajet?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Rochester Quadrajet?

Inlägg av stingray350 »

På mitt originalinsug satt det en vaccum klocka på högersida med en slang som gick in till en vaccumklocka på förgasarens högra främre sida. Det sitter ett stag ut från den.
Har bytt till ett insug utan denna vaccumgrej.
Nu undrar jag: Vad har den här vaccumgrejen på förgasaren för uppgift och vad gör man med vaccumanslutningen.. plugga den?? :roll:
Förutom att köpa en ny och fin förgasare alltså. :wink:
Jag har en 75:a.... kan det vara något avgasrenings tjafs?
Corvette Stingray 1975
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Jag är ganska säker på att det handlar om en funktion som ska öppna chokelocket litegrann när motorn startat. Det finns iallafall en sådan vakuumklocka på främre passagerarsidan på min quadrajet.
Så bimetallfjädern till chokelocket har locket helt stängt när du startar motorn kall, men precis när motorn startat så drar den där vakuumklockan upp locket litegrann trots att bimetallfjädern inte hunnit bli varm.

Så har iallafall jag förstått det, detta borde gå att se på din förgasare om du har kvar chokearrangemanget.

Kan dock inte mycket alls om detta men det du beskriver låter så väldigt bekant så skriver iallafall. Har dock inget förslag på vad du ska göra för att lösa problemet, men antar att du kan ansluta vakuumklockan på förgasaren till valfri vakuumanslutning vid annat ställe på insuget. Det enda vakuumklockan ska göra är ju att byta läge när motorn bildar vakuum så vilken anslutning du väljer borde väl spela mindre roll?
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Kan även vara EGR ventilen du hittat den sitter på passagerarsidan med en liten lutning mot ventilkåpan.

Och vacumklockan du beskriver på förgasaren går det staget till sekundärportarna ? för i så fall så kan du ha en vacumslang till det hållet som sitter lite lutat nerår ungefär vid bensinanslutningen slangen blir ca 3-4 cm lång.

Den vacumklockan kontrolera att den fungerar gör enorm skilnad på motorn både i förbrukning och prestanda ifall den är trasig och kostar ca140-150kr ny. En bra investering min drog hejdlöst med soppa när den var trasig.

Mvh
MrV8
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Skickade dig några bilder på min.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

stingray350
Din e-post funkar ej :cry:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jan 04, 2004 13:36
Ort: Karlstad

Inlägg av stingray350 »

Ok ska genast kolla detta.
Ornet : du har fått ett pm av mig.
Corvette Stingray 1975
Skriv svar