Registreringsskylt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
MyVette
Nykomling
Nykomling

Registreringsskylt

Inlägg av MyVette »

Jaha, då är man hemkommen från bilprovningen med underkännande av att nummerskylten fram är svåravläst, sitter på läppen under. Felet måste åtgärdas snarast. Typiskt, fick fel kille, förra året gick det utmärkt. Dessutom hade han mage att säga att han förstår att det känns tufft att skruva den i fronten. Vad göra? Alternativt skiter man i det och väntar till att blåljus beordrar en till ombesiktning eller är det någon som har ett vettigt förslag. Att skruva den i fronten är ett helgerån.
Tacksam för förslag! :evil:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

kika lite längre ner på sidan så hittar du den här bra tråden :)

https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2659
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
MyVette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MyVette »

Jake skrev:kika lite längre ner på sidan så hittar du den här bra tråden :)

https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=2659
Jo, tack jag såg det. Jag var bara lite frustrerad och ville skriva av mig :(
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Registreringsskylt

Inlägg av andsan »

Hej. :D

Tråkigt att du fick problem med besiktningen. :cry:
Man kan ju bli irriterad för mindre. :evil:

:oops: Jag tillhör den fega skaran så jag har gjort ett mellanting med skylten.

Du kan kolla på dessa bilderna så ser du hur jag har gjort.
Kanske det kan vara något?

http://www.websamba.com/FreSanAnnEkl/bi ... ette\1.jpg

http://www.websamba.com/FreSanAnnEkl/bi ... ette\2.jpg

http://www.websamba.com/FreSanAnnEkl/bi ... ette\3.jpg

PS: jag besiktade för ett litet tag sen och du skulle nog ha haft den killen. Han var lyrisk över bilen och kollade endast det som har med trafiksäkerhet att göra.
Om det var medvetet eller att han var i extas vet jag inte men man kan säga att den besiktningen inte tog så lång tid.
Nu är bilen helt original och i bra skick så det finns inget som går att klaga på, men i alla fall.

Max Mazalik har en variant med kardborrefastsättning.
Han har berättat om det här på forumet för inte så länge sedan.
Det kan vara värt att kolla.

Lycka till nästa gång. :lol:

Vi ses i Ronneby. Solsken är beställt. 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Cujo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Cujo »

Svenska Ducati Klubben har löst skylt- och buller-problemen mha av varsin fond. För en dryg hundring (ca 120kr) blir man medlem i bägge fonderna för ett år, och får ersättning för skylt- och buller-relaterade omkostnader. (Obs, inte om man chansar i samband med besiktning)

Det kanske vore nåt för CCS?

/
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Registreringsskylten

Inlägg av andsan »

:D Hej igen.

Kan inte låta bli att kommentera Ducatiklubbens sätt att "lösa" skyltproblemet.

Det låter för mig som helt orimligt att en SERIÖS motorklubb ska sponsra olagligheter.
Sen må det vara något så harmlöst som en regskylt men jag tycker nog att det är tokigt att göra på det viset.

Gammalmodig? Ja kanske det. :oops:

Tycker att det är upp till varje medlem att helt "privat" avgöra om det är rimligt att betala böterna.
Att det är fult med skylten i hålet det håller jag till fullo med om så jag förstår att man kan tänka sig att chansa.

Ha det så bra. Vi hörs och ses. :wink:
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Håller med Anders..."Skyltfond" är nog inget för CCS. Kardborremodden är en bra kompromiss.
Max
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Registreringsskylt

Inlägg av Lars J »

Tacksam för förslag! :evil:[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------

Lägg 400:- i bröstfickan och KÖR!!!!

Nästa år tejpar du skylten alterantivt tar bort luckan sätter kardborretejp och fäster skylten. Bort med skiten när du besiktigat.

Själv har jag aldrigt haft några problem men är rädd att det blir tuffare i år. För några veckor sedan var det en biljakt norr om Helsingborg mellan polisen och två Ferrari som körde i kapp på motorvägen. En kom undan och en satte polisen i mitträcket utanför Örkelljunga och slog sönder den rejält.

I helgen var det tid igen! Tre Porschar och två Corvetter hade race först norrut och sedan tillbaka söderut. Polisen hade ingen helikopter tillgänglig utan skickade ut patruller för att få stopp på gossarna vilket inte lyckades. Dock hittade man någon bil i Lund och någon i Malmö stillastående. Polisen kunde då inte göra mycket men som en polis sade: VI LYCKADES I ALLA FALL FÅ OMBESIKTNING PÅ EN BIL!!!

Tyvärr kan väl incidenter som dessa få en del poliser att SE RÖTT och ta varje chans de kan att klaga på något.

Jag ändrar dock inte min inställning utan fortsätter att åka med skylten på spoilern.

När jag köpte en C-4 87:a på 90-talet så satt det en rektangulär "traktorskylt" mitt på nosen bultad i kåpan och 4 stora reflexer bultade bak, förmodligen någon smedja som monterat. Säkert besiktnings och polisvänligt men man kan ju få mardrömmar för mindre! De åkte också all värdens väg.

/Lars/ :twisted: :twisted: :twisted:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
MyVette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MyVette »

Lars J skrev:Tacksam för förslag! :evil:
----------------------------------------------------------------------------------

Lägg 400:- i bröstfickan och KÖR!!!!

Nästa år tejpar du skylten alterantivt tar bort luckan sätter kardborretejp och fäster skylten. Bort med skiten när du besiktigat.

/Lars/ :twisted: :twisted: :twisted:[/quote]

Tack, Lars!
Det får nog bli 400:- spänn i bröstfickan och någon slags James Bond variant med skylten inför nästa år. 8)
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

VI LYCKADES I ALLA FALL FÅ OMBESIKTNING PÅ EN BIL!!!

/Lars/ :twisted: :twisted: :twisted:
Haha va dom stolta över det, det va nog tårt party den dagen hos polisen :D :D
PG
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PG »

Har kört med skylten fastskruvad bakom kåpan i 3 år. Kåpans satt fast med kardborreband (se bara till att använda ordentligt med bra kardborreband om du inte vill ha en plastkåpa i framrutan i 250 knyck!)
Var gång jag blivit stoppad har jag ursäktat med att jag "glömt" ta bort kåpan..., och detta har fungerat vid ett 20-tal tillfällen. Inga böter utan mest ett litet drag i smilegropen. Nu har jag tröttnat på att snacka bort den avsaknade skylten så den har åkt ner på spoilern och det var inga problem vid besiktningen för några veckor sedan.
Om Bilprovningen eller Polisen anmärker på detta för någon skulle det vara kul att få reda på vilka grunder de fattar beslutet!!
Vad jag lyckats komma över finns det ingen lagtext eller direktiv som beskriver innebörden av "väl synlig", men en polis påstod att skylten skall vara läsbar 10 m från bilen på 1,5 m höjd över marken vilket den är om du monterar den på spoilern.

//Per
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Finns en Corvetteägare som drog skyltenpåspoilernärendet till tingsrätten förra året. Han förlorade.... :evil:
Lär även finnas en förare som blivit tagen via fartkamera.
Max
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Lär även finnas en förare som blivit tagen via fartkamera.
Max[/quote]

Det är just därför jag inte förstår varför de jagar oss med skylten på spoilern. Syns den på foto när fartkamran "klipper" till så vad är problemet?

Själv har jag åkt helt utan skylt fram 1995-2002 och därefter med den på spoilern. Jag vet inte om det är tur eller det har varit vettiga poliser jag passerat som begripit att det finns viktigare saker att syssla med!

Är det någon som vet vad som står i lagtexten exakt? Väl synlig är väl en tolkningssak om det inte står några mått etc?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
le0net
Rookie
Rookie

Inlägg av le0net »

Lars J skrev:Lär även finnas en förare som blivit tagen via fartkamera.
Max
Själv har jag åkt helt utan skylt fram 1995-2002 och därefter med den på spoilern.

/Lars/[/quote]

Har du nån bild på hur den ser ut med skylten fram, följer dessa forum med intresse eftersom jag får min om ung. 3 veckor.

Hur är det med såna "klistermärkes" regskyltar som jag sett på nån bil, den såg ut o bara vara klistrad på framspoilern, ingen corvette dock, men var kan man fixa såna och är det lagligt?

Leif
-- -- -- -- -- -- --
Cujo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Cujo »

le0net skrev: Hur är det med såna "klistermärkes" regskyltar som jag sett på nån bil, den såg ut o bara vara klistrad på framspoilern, ingen corvette dock, men var kan man fixa såna och är det lagligt?

Leif
Nej. Endast de skyltar som tillhandahålls av vägverket är tillåtna.

/
Cujo
Nykomling
Nykomling

Re: Registreringsskylten

Inlägg av Cujo »

andsan skrev::D Hej igen.

Kan inte låta bli att kommentera Ducatiklubbens sätt att "lösa" skyltproblemet.

Det låter för mig som helt orimligt att en SERIÖS motorklubb ska sponsra olagligheter.
Sen må det vara något så harmlöst som en regskylt men jag tycker nog att det är tokigt att göra på det viset.

Gammalmodig? Ja kanske det. :oops:

Tycker att det är upp till varje medlem att helt "privat" avgöra om det är rimligt att betala böterna.
Att det är fult med skylten i hålet det håller jag till fullo med om så jag förstår att man kan tänka sig att chansa.

Ha det så bra. Vi hörs och ses. :wink:
Personligen tycker jag tvärtom. SDK har genom ett uppfinningsrikt initiativ delvis löst två stora problem för sina medlemmar.

Att CCS kanske anser att en buller o skylt-fond inte passar klubben, det säger jag ingenting om. Men jag tycker att det luktar dubbelmoral, när du säger att du kan förstå att individen chansar, men inte accepterar att en klubb tar aktiv ställning i en fråga som väldigt många medlemmar har samma åsikt om.

Att dessutom anklaga SDK för att vara oseriös!!? Jämfört med vaddå? En "sportbilsklubb" som mest håller på med fikaträffar?

/
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Påpekas bör att CCS inte tagit någon som helst ställning i frågan här på forumet.
Jag har sagt att jag inte tycker.......osv

CCS är en ideell förening som bedriver den verksamhet majoriteten vill. Dom som inte gillar fikaträffar behöver ju inte delta.
:shock:
Bara min åsikt
Max
Skriv svar