TÄNDINSTÄLLNING

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
micket
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2005 21:27

TÄNDINSTÄLLNING

Inlägg av micket »

VARFÖR I HELVETE STARTAR INTE BILEN HAR SATT DIT EN NY DUI TÄNDNING PANIK HJÄLP 1533 MICKE T. :evil:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

lite mer info tack!
årsmodell motor å sånt :D
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

KOllat alla kablar, att dom sitter fast? Har du bensin i ? Har du vridit på nyckeln?

DU måste nog berätta lite mer vad som händer, inte händer osv...

/Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
micket
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2005 21:27

TÄNDINSTÄLLNING

Inlägg av micket »

HEJ JAG HAR HAFT TOPPARNA BORTA FÖR PORTNING NÄR JAG MONTERADE IHOP GREJORNA SATT JAG DIT NYA RULLVIPPOR GM OCH EN NY DUI TÄNDNING JAG HAR STÄLLT 1AN I ÖD OCH ROTORN SOM DEN SKA NU SKJUTER DEN HEJ VILLT IBLAND TROR JAG DEN TÄNDER I UTBLÅSTAKTEN KAN JAG HA STÄLLT VENTILERNA FEL ?
MVH MICKE T 1533. :idea:
V1E
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: fre aug 20, 2004 9:31
Ort: Stockholm

Inlägg av V1E »

Ställde du 1an i ÖD på kompressions varvet? Tabort vänster ventilkåpa ställ 1an i ÖD med ventilerna stängda, kolla åt vilket håll rotorn pekar (mot ettans tändkabel?).
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Prova att flytta kablarna ETT steg, det brukar göra susen för du har antagligen satt ner fördelaren fel....

Och snälla, stäng av caps lock.... det hjälper inte din bil men det ser inte ut som du skriker ;)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Ralph

Varför i...e?

Inlägg av Ralph »

Ett bra tips (jag fick av Pekka Nyström!) när man startar upp en ny motor och är lite osäker på fördelarläget!

Innan du sätter i alla stift, anslut enbart 1:ans stift, jorda det och lägg undan alla andra tändkablar!
Nu kan du koppla in en tändningslampa, på 1:an, köra på starten och se hur tändningen står. Vrid fördelaren tills du får ~10grader. Sen skall motorn gå igång direkt, när alla stift sitter på plats. Bra när man kör in en vanlig hydraulkam.

Får du inget "blink" på rätt ställe står ju fördelaren fel vilket du lätt kan justera, utan att behöva prova dig fram med onödigt "skjutande" från motorn som ju faktiskt kan skada den.

Mvh
701 Ralph
micket
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 04, 2005 21:27

Re: Varför i...e?

Inlägg av micket »

Ralph skrev:Ett bra tips (jag fick av Pekka Nyström!) när man startar upp en ny motor och är lite osäker på fördelarläget!

Innan du sätter i alla stift, anslut enbart 1:ans stift, jorda det och lägg undan alla andra tändkablar!
Nu kan du koppla in en tändningslampa, på 1:an, köra på starten och se hur tändningen står. Vrid fördelaren tills du får ~10grader. Sen skall motorn gå igång direkt, när alla stift sitter på plats. Bra när man kör in en vanlig hydraulkam.

Får du inget "blink" på rätt ställe står ju fördelaren fel vilket du lätt kan justera, utan att behöva prova dig fram med onödigt "skjutande" från motorn som ju faktiskt kan skada den.

Mvh
701 Ralph
tack för tipset mvh mikael tuleborn.
Skriv svar