th400 olja?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
stingray350
Corvettefantast
Corvettefantast

th400 olja?

Inlägg av stingray350 »

Hej!

Är det någon som vet hur mycket olja man ska ha i en th400 aut. låda?
Man ska väl slå i olja i "park läge" med motorn på tomgång tills nivån når "full".. jag har hält i lite över 6 liter men det kommer inte upp på stickan... vill ju inte överfylla den heller. :?
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej.

Man kanske inte bör starta motorn utan olja i lådan...
Jag tror det går i 10-12 liter (har inte verkstadshandboken i närheten, men det beror på vilket oljetråg samt turbin du har)

Jag brukar fylla på olja med motorn avstängd tills nivån når stickan. Sedan startar jag och lägger i drive, back och neutral några gånger. Efter det mäter jag med motorn igång på tomgång och med lådan i Park. (vanligtvis får man fylla på någon liter till...)

/ Micke
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

har du bara tappat ur oljan i tråget går det bara i 4 - 5L, annars sväljer den runt 11 - 12L som micke skriver

jag hade en volvo (!) med en th350 i förut, den pallade vi upp bak, sen slog vi i 4 - 5L, drog igång motorn, drog växelväljaren genom alla växlar så den sög upp oljan eller vad man ska säga, precis som micke sa, sen fortsatte vi på det sättet tills det var fullt! då var ju lådan precis nyrenoverad dvs, HELT tom på olja
Skriv svar