växellådor?
- Fredriksson
- Corvettefantast
växellådor?
nån som vet hur/om man kan se nån utvändig skillnad på de olika 4 växl. manuella lådorna... jag har en -71:a med 454 LS5... nån som vet om det generellt sitter samma i alla bigblock och vilken/vilka...?
jag ska byta koppling i vinter och funderar på Centerforce koppling med tryckplatta... nån som har nån erfarenhet om dessa om dom är bra eller om det finns nån annan att rekommendera..?
Mvh Magnus Fredriksson
jag ska byta koppling i vinter och funderar på Centerforce koppling med tryckplatta... nån som har nån erfarenhet om dessa om dom är bra eller om det finns nån annan att rekommendera..?
Mvh Magnus Fredriksson
Det bör vara en Muncielåda.Det finns tre olika modeller av den,M20 som den "standard",M21 som e tätstegrad samt M22 som e en M21 fast den e näst intill rakskuren och låter lite mer än dom andra.Den kallas även för "Rockcrusher" och satt bakom dom riktigt stora motorerna och ZR1an.
Kolla på gjutnumret som sitter på högersida av lådan.Av det nummer kan man få ut ungefär vad det e för låda.Vill man vara riktigt säker måste man öppna den och räkna drev på bottenstocken.
Det finns även ett annat nummer på högersida av lådan.Det e ingraverat på högkant mellan den bakre delen av lådan samt den främre delen.Bör börja på "P".
Här finns en del info ang Muncie och Super T 10an..
http://www.gearzone.net/muncie.htm
Kolla på gjutnumret som sitter på högersida av lådan.Av det nummer kan man få ut ungefär vad det e för låda.Vill man vara riktigt säker måste man öppna den och räkna drev på bottenstocken.
Det finns även ett annat nummer på högersida av lådan.Det e ingraverat på högkant mellan den bakre delen av lådan samt den främre delen.Bör börja på "P".
Här finns en del info ang Muncie och Super T 10an..
http://www.gearzone.net/muncie.htm

Kasta inte bäver i trähus.
Hej,
jag har kört med Centerforce Dual friction i många år är helnöjd.
Observera att det finns 3 typer av centerforce ( I, II resp Dual friktion)
Dual friction har upp till 90% ökad kapacitet jmfrt med std koppling och
det är denna du bör använda om du har lite pulver i motorn.
När det gäller Muncielådorna,tror jag dessa kan identifieras genom att
kolla antal spår som finns på ingående splinesaxel , dvs den som går
in i motorn.
Det finns 1, 2 eller 3 spår och jag tror att M20 lådan har 1 spår,
M21 har 2 spår samt M22 3 spår.
Du behöver alltås inte öppna lådan för att kolla vilken typ.
jag har kört med Centerforce Dual friction i många år är helnöjd.
Observera att det finns 3 typer av centerforce ( I, II resp Dual friktion)
Dual friction har upp till 90% ökad kapacitet jmfrt med std koppling och
det är denna du bör använda om du har lite pulver i motorn.
När det gäller Muncielådorna,tror jag dessa kan identifieras genom att
kolla antal spår som finns på ingående splinesaxel , dvs den som går
in i motorn.
Det finns 1, 2 eller 3 spår och jag tror att M20 lådan har 1 spår,
M21 har 2 spår samt M22 3 spår.
Du behöver alltås inte öppna lådan för att kolla vilken typ.
-
- Corvetteälskare
När det gäller identifieringen av lådorna så har det skett en del förändringar genom åren av Muncie lådorna. Men aprilnumret av Corvette Fever innehåller en bra artikel om just dessa lådor. Där finns det också en tabell över utväxlingar osv. för dom olika lådorna.
Precis som "föregående talare" skrivit så bör det vara en Muncie i din bil, om den nu inte blivit utbytt av någon anledning till en nyare "Second Design Super T10" låda som introducerades under året 1974. Muncie lådorna i sin tur ersatte den ursprungliga Borg Warner T10 lådan under 1963.
När det gäller identifiering så infördes från och med oktober 1968 en extra bokstav till det "Plant Build Date Code" som stansades in på lådorna. Ska finnas på passagerarsidan av lådan, i bakkant, instansat i själva huset. T.ex. P0318 som anger Muncie, Mars 18. Ett "A" anger en normala "M20 wide ratio" lådan, ett "B" anger "M21 close ratio" och "C" anger "M22 Close ratio".
Ifråga om spåren på ingående axeln har detta också varierat lite genom åren. Några exempel:
Inga spår: 63-65 M20 och 65-72 M22
Ett spår: 63-74 M21
Två spår: 66-74 M20
Mvh, Björn
Precis som "föregående talare" skrivit så bör det vara en Muncie i din bil, om den nu inte blivit utbytt av någon anledning till en nyare "Second Design Super T10" låda som introducerades under året 1974. Muncie lådorna i sin tur ersatte den ursprungliga Borg Warner T10 lådan under 1963.
När det gäller identifiering så infördes från och med oktober 1968 en extra bokstav till det "Plant Build Date Code" som stansades in på lådorna. Ska finnas på passagerarsidan av lådan, i bakkant, instansat i själva huset. T.ex. P0318 som anger Muncie, Mars 18. Ett "A" anger en normala "M20 wide ratio" lådan, ett "B" anger "M21 close ratio" och "C" anger "M22 Close ratio".
Ifråga om spåren på ingående axeln har detta också varierat lite genom åren. Några exempel:
Inga spår: 63-65 M20 och 65-72 M22
Ett spår: 63-74 M21
Två spår: 66-74 M20
Mvh, Björn
- Fredriksson
- Corvettefantast
VIll ni veta utväxllingar i alla manuella lådor kan ni gå till www.stingray.nu klicka på tech tips ich sedan på länken vid växellådan 

- Fredriksson
- Corvettefantast
lyfter tråden...
har nu plockat ner lådan efter en lagom skopa svordomar
och efter varit inne på "gearzone" konstaterat att jag har den "lilla"
lådan, M20 med 26 splines axel och 2 spår.... har alltid fått för mig att denna lådan är klent byggd jämfört med M21,22 och super T10...
hade ju tänkt att slänga i en sinterpuckad centerforce lamell och köra lite 201 meters race i sommar med ett par 10,5" slicks... låter det som en katastrof för lådan....?... 454:an är ju original och har inte tänkt att göra några prostock starter vid 7000 varv, men ska jag lägga ner mina race planer och ägna mig enbart åt söndagsutflykter istället...?
nån som har erfarenhet av dessa lådors hållbarhet eller är det att jämföra med Volvos M47
har nu plockat ner lådan efter en lagom skopa svordomar

lådan, M20 med 26 splines axel och 2 spår.... har alltid fått för mig att denna lådan är klent byggd jämfört med M21,22 och super T10...
hade ju tänkt att slänga i en sinterpuckad centerforce lamell och köra lite 201 meters race i sommar med ett par 10,5" slicks... låter det som en katastrof för lådan....?... 454:an är ju original och har inte tänkt att göra några prostock starter vid 7000 varv, men ska jag lägga ner mina race planer och ägna mig enbart åt söndagsutflykter istället...?
nån som har erfarenhet av dessa lådors hållbarhet eller är det att jämföra med Volvos M47

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Lådan kommer nog att palla med effekten,men bakaxeln och knutkorsen e nog det som kommer att haverera först.Fredriksson skrev:lyfter tråden...
har nu plockat ner lådan efter en lagom skopa svordomar![]()
Söndagsutflykter på en kurvig väg e väll roligt?

Kasta inte bäver i trähus.
- Fredriksson
- Corvettefantast
80W90 kommer jag köra med... finns dom som kör 10W40 också men det skulle inte jag rekommendera... kör du automat är det väl Dextron III automatlådeolja som gäller...vett74 skrev:hoppar in med en fråga..
vad kör ni med för olja i era lådor?
nått som är bättre än det andra?
jag tycker Quarter State eller 76 olja är vettig, har man lite kontakter brukar man kunna köpa den billigt....och man ska väl undvika en 4 litersdunk för 39:- på micro....

Mvh Magnus
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68