Hello, ville bara få en bekräftelse på att jag är på rätt spår nu när min C5 är lite svår att få igång speciellt när den är värm. Jag måste vrida nyckeln en gång och låta han gå på startmotorn sedan vrida tillbaka för att vrida en gång till och då startar den. Efter att har lyssnat med Akalla kan det finnas två orsaker, den ena är tändstiften, bilen har gått 4700 mil, HHMM. Det andra är spridarna som är igensatta med tillsatsar från besinen. Om jag nu antar att det är det sistnämnda är det någon som iså fall vet vad jag ska hälla i soppan, har provat med STP, de pengarna kunde jag ha skänkt till stadsmissionen istället. Har nu hört talas om extremt dyra droppar som heter BG44K, vad är detta och vart köper man det, jag antar att Statoil inte är en lämplig kandidat att fråga??
Och en sak till, jag har frågat om sänkning på en annan tråd men jag vet fortfarande inte vilka bultar jag ska jobbar med, har hört att det är enkelt, är det någon som vet och eventuellt kan förklara på ett smidigt sätt hur det går till, vore det kanon.
Tack på förhand!
/B
Svårflörtad när den är värm
Svårflörtad när den är värm
When you see God, then you brake!
BG44K finns hos
Sun Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
S-652 21 Karlstad
Sweden
Tel: +46-54-85 00 75
Fax: +46-54-85 00 74
E-Mail: lars.wedin@sunmaskin.se
Detta är importören. Har inte hittills hittat det på någon hylla, tyvärr
Autoexperten är återförsäljare för Sun Maskin men vill inte ta hem om man inte köper ett flak om 24 burkar.
Sänkning så...
Bak. Längs ut på fjädern (närmast hjulen) sitter en lång bult. Skruva ut muttrarna på respektive sida till du har förslagsvis 2 gängor kvar. Klart bak.
Fram. Hissa upp bilen. Ta bort hjulen. Längst ut på fjädern där den sitter mot undre armen sitter en 10 mm bult. Avlasta fjädern och skruva ut bulten max. Går inte att skruva för långt.
Denna sänkning ger ca 3 cm runt om.
År du inte nöjd med detta får du byta till längre bultar bak och kapa bussningarna fram.
Max
Sun Maskin & Service AB
Lovartsgatan 8
S-652 21 Karlstad
Sweden
Tel: +46-54-85 00 75
Fax: +46-54-85 00 74
E-Mail: lars.wedin@sunmaskin.se
Detta är importören. Har inte hittills hittat det på någon hylla, tyvärr
Autoexperten är återförsäljare för Sun Maskin men vill inte ta hem om man inte köper ett flak om 24 burkar.
Sänkning så...
Bak. Längs ut på fjädern (närmast hjulen) sitter en lång bult. Skruva ut muttrarna på respektive sida till du har förslagsvis 2 gängor kvar. Klart bak.
Fram. Hissa upp bilen. Ta bort hjulen. Längst ut på fjädern där den sitter mot undre armen sitter en 10 mm bult. Avlasta fjädern och skruva ut bulten max. Går inte att skruva för långt.
Denna sänkning ger ca 3 cm runt om.
År du inte nöjd med detta får du byta till längre bultar bak och kapa bussningarna fram.
Max
Man skall kanske inte glömma att nämna att efter sänkning så tar spoilern fram i för minsta lilla samt bilen "hänger" sig på golvet under bilen ganska lätt på uppfart/infart om du inte har alldeles plant.
Vidare kan man fram behöva lossa undre A-armen ute vid bromsskivan, stötdämparens undre fäste samt krängningshämmarefästet för att kunna släppa ner fjädern tillräckligt för avlastning. Bak är busenkelt bara att skruva ner bulten - tar ca 1 minut per sida.
Ok det SER fräckt ut men är inte komfortabelt.
Om du sänker glöm inte att göra 4-hjulsinställning efter ett antal mil då bilen satt sig. (Om du får upp den på någon lyft efter sänkningen!!!).
/Lars/
Vidare kan man fram behöva lossa undre A-armen ute vid bromsskivan, stötdämparens undre fäste samt krängningshämmarefästet för att kunna släppa ner fjädern tillräckligt för avlastning. Bak är busenkelt bara att skruva ner bulten - tar ca 1 minut per sida.
Ok det SER fräckt ut men är inte komfortabelt.
Om du sänker glöm inte att göra 4-hjulsinställning efter ett antal mil då bilen satt sig. (Om du får upp den på någon lyft efter sänkningen!!!).
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
ANG. BG44K så finns de en nyttig tråd på Vetteforum.org http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=2430
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.