Någon som har tips på begguide på C4 i någon motortidning? spelar ingen roll om det är en tidning från 1988 eller 2003.
Söker efter generella fel på C4-generationen. Har kollat igenom detta och andra svenska forum samt några amerikanska och hittat en del men mer hade inte skadat. Verkar vara en del elfel samt läckage av olika slag, är det korrekt uppfattat? Generatorn verkar också vara en svag punkt.
Hur är det med cabbens tillförlitlighet?
begguide C4
begguide C4
Marturt
--------------------
nyfiken i en strut
--------------------
--------------------
nyfiken i en strut
--------------------
beg
Bilsport har regelbundet köpguide på corvetten, så det finns flera olika ,dom hade en 89 som nog är en rätt bra sammanfattning på de tidiga och 84 till ZR1.
men generellt 84 har samma motor som 82, alltså TBI en datastyrd förgasare i praktiken, 85 kom TPI, 86 fick aluminium toppar i slutet av året samtidigt som convertiblen kom. 87 har rullkam , 88,an gick att som första serieproducerade bil i världen få med 17 tums fälgar, vissa väghållnings prylar ändrades samt att bromsarna blev avsevärt kraftigare. 89 blev stolarna förändrade , 17 tum standard. 90 försvann navkapslarna på fälgarna och inredningen blev "Saab 9000 inspirerad" ZR1 började säljas. 91 Blev ZR1 baklysen standard och man ändrade fronten. 92 kom LT 1 sedan de sista åren blev det mest dolda grejer högre effekt ,asr, glasbakruta på caben smalare framdäck ,etc .
Fel då ? Fläktar går mycket och behöver bytas ibland,generator har du nämnt, batteriet är väl ofta orsaken. Håll bilen fulladdad så sparas generatorn. Relän går förr eller senare sönder. Bilen är tung så bromsarna får jobba en del, och därmed slits dom kanske hårdare än på en svennebil. TPI motorn har haft en del problem med läckande insugspackning ,både vatten läckage och oljeläckage. Mekar man själv är det inte dyrt, men mycket skruvning.
Köp en "Black book" är väl bästa rådet ,där ser man vilka option som fanns olika år , och koderna finns, så det går att se vad objektet har för utrustning , ägarna som säljer säger alltid "all utrustning"även om bilen är i princip tom.
men generellt 84 har samma motor som 82, alltså TBI en datastyrd förgasare i praktiken, 85 kom TPI, 86 fick aluminium toppar i slutet av året samtidigt som convertiblen kom. 87 har rullkam , 88,an gick att som första serieproducerade bil i världen få med 17 tums fälgar, vissa väghållnings prylar ändrades samt att bromsarna blev avsevärt kraftigare. 89 blev stolarna förändrade , 17 tum standard. 90 försvann navkapslarna på fälgarna och inredningen blev "Saab 9000 inspirerad" ZR1 började säljas. 91 Blev ZR1 baklysen standard och man ändrade fronten. 92 kom LT 1 sedan de sista åren blev det mest dolda grejer högre effekt ,asr, glasbakruta på caben smalare framdäck ,etc .
Fel då ? Fläktar går mycket och behöver bytas ibland,generator har du nämnt, batteriet är väl ofta orsaken. Håll bilen fulladdad så sparas generatorn. Relän går förr eller senare sönder. Bilen är tung så bromsarna får jobba en del, och därmed slits dom kanske hårdare än på en svennebil. TPI motorn har haft en del problem med läckande insugspackning ,både vatten läckage och oljeläckage. Mekar man själv är det inte dyrt, men mycket skruvning.
Köp en "Black book" är väl bästa rådet ,där ser man vilka option som fanns olika år , och koderna finns, så det går att se vad objektet har för utrustning , ägarna som säljer säger alltid "all utrustning"även om bilen är i princip tom.