Motortemp på BB

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Motortemp på BB

Inlägg av Stingray »

Min tempgivare går upp till ungefär kl "20 i" när jag kör, med tanke på att den starta på "5 över halv" känns det lite väl lite.....

Vid cruisingar så tar det nästan 30-40 minuter innan tempmätaren går till "kl 12" känns ju iofs bra men är det för bra....

Har ni några åsikter ?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag har brutalt mycket åsikter om saker och ting,men inget ang detta just nu iaf :lol: .
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Min rusar upp till kl 12 sedan stannar den där (hoppas jag) :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Bjorne
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons apr 14, 2004 17:45
Ort: Sollentuna

Inlägg av Bjorne »

Min tempmätare uppför sig likadant och det beror på att tempgivaren ej är rätt för mätaren. Verklig temp är högre än vad som visas på mätaren.

Björne
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.

Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Bjorne skrev:Min tempmätare uppför sig likadant och det beror på att tempgivaren ej är rätt för mätaren. Verklig temp är högre än vad som visas på mätaren.

Björne
Jag har bytt till ny temgivare är visst en speciell för Corvette som ska matcha det instrumentet. Så nu visar tempgivaren verklig temp och stannar oftast på 210 grader farenheit vilket motsvarar 99 grader Celsius.
Ett system under tryck kokar en bra bit över 100 grader.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

StingrayRacing skrev:Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.

Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.

Mmm Water Wetter ÄR faktiskt bra :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Terner skrev:
Mmm Water Wetter ÄR faktiskt bra :)

/Terner
Så länge man inte har glykol i systemet så funkar det nog,annars e det nog hugget som stucket.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
johan lu

Inlägg av johan lu »

Vad för tempgivare har du köpt (Menar du ngn eftermarknadspryl som visar mer exact) Vill ju gärna ha full koll på tempen.
När jag får hem bilen.

Corvette -70 bb 461 (Fortfarande i höganäs)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

johan lu skrev:Vad för tempgivare har du köpt (Menar du ngn eftermarknadspryl som visar mer exact) Vill ju gärna ha full koll på tempen.
När jag får hem bilen.

Corvette -70 bb 461 (Fortfarande i höganäs)
Nej nej jag mena bara att man kan inte köpa en "Cheva" tempgivare vilken som helst. Den till corvetten har ett eget nummer fick jag veta när jag köpte min. Däremot är det samma givare oavsett motor och den täcker många årsmodeller med.

Motorn som satt i min bil när jag köpte den var ju en 350 som suttit i någon annan GM-bil. med den så visade mätaren rent käpprätt och det var inget fel på den.

Sen finns det ju mer avancerade mätare/givare om man så önskar. Tekniken har ju trots allt gått framåt en del på 30 år..

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Öhh.... 20 i?? Vad har ni?/jag? för mätare????? :shock: :roll:

Min går ju från 10 i till 10 över typ.... Och den borde vara orginal!? eller??
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Sommar eller vintertid :shock: :shock: :shock:
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

sh454 skrev:Sommar eller vintertid :shock: :shock: :shock:
Hahaha...den va skoj :lol:
Gomorron föresten :?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hittade denna som visar vilket slitage som motorn får vid olika vattentemperaturer: 8)

Bra att köra varmt....!

Bild
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Mkt intressesant!
-69, 502, Coupé
Skriv svar