Motortemp på BB
Motortemp på BB
Min tempgivare går upp till ungefär kl "20 i" när jag kör, med tanke på att den starta på "5 över halv" känns det lite väl lite.....
Vid cruisingar så tar det nästan 30-40 minuter innan tempmätaren går till "kl 12" känns ju iofs bra men är det för bra....
Har ni några åsikter ?
Vid cruisingar så tar det nästan 30-40 minuter innan tempmätaren går till "kl 12" känns ju iofs bra men är det för bra....
Har ni några åsikter ?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.
Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Jag har bytt till ny temgivare är visst en speciell för Corvette som ska matcha det instrumentet. Så nu visar tempgivaren verklig temp och stannar oftast på 210 grader farenheit vilket motsvarar 99 grader Celsius.Bjorne skrev:Min tempmätare uppför sig likadant och det beror på att tempgivaren ej är rätt för mätaren. Verklig temp är högre än vad som visas på mätaren.
Björne
Ett system under tryck kokar en bra bit över 100 grader.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

StingrayRacing skrev:Tjena, Använder extra temp-mätare så jag kan inte säga kvart i eller något, men jag har under köring 180-195 grader, 225 efter stillastående på tomgång 10-15 minuter och 230 grader i eftervärme.
Hällde i en flaska Water Wetter och det sänkte tempen ca 5 grader.
Mmm Water Wetter ÄR faktiskt bra

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Nej nej jag mena bara att man kan inte köpa en "Cheva" tempgivare vilken som helst. Den till corvetten har ett eget nummer fick jag veta när jag köpte min. Däremot är det samma givare oavsett motor och den täcker många årsmodeller med.johan lu skrev:Vad för tempgivare har du köpt (Menar du ngn eftermarknadspryl som visar mer exact) Vill ju gärna ha full koll på tempen.
När jag får hem bilen.
Corvette -70 bb 461 (Fortfarande i höganäs)
Motorn som satt i min bil när jag köpte den var ju en 350 som suttit i någon annan GM-bil. med den så visade mätaren rent käpprätt och det var inget fel på den.
Sen finns det ju mer avancerade mätare/givare om man så önskar. Tekniken har ju trots allt gått framåt en del på 30 år..
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hittade denna som visar vilket slitage som motorn får vid olika vattentemperaturer:
Bra att köra varmt....!


Bra att köra varmt....!

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'