Kopplingsproblem.
Kopplingsproblem.
Hejsan...
Har ett litet problem med min koppling.
När jag satte på motorn efter att ha lyft den, så fick jag inte till kopplingen.
När jag trampar händer ingenting.
Har legat under och kollat allt, gaffeln sitter där den ska, urtrampningslager är rättvänt, men verkar ha för lång väg att glida innan den greppar.
Har provat alla stag och stänger mm, inget hjälpte.
Ska tillägga att när jag trimmade motorn för 1.5 år sedan, så bytte vi koppling, eftersom den gamla var ganska sliten, hela paketet alltså.
Har ingen aning om den egentligen var avsedd för en corvette... men eftersom motorn inte är orginal, så kanske det inte har så stor betydelse?
Den har gått bra det senaste året i alla fall...
Hursomhelst så rotade jag fram den gamla kopplingen ikväll och tog en titt...
Kunde konstatera att den gamla inte alls såg ut som den som sitter på just nu.
Den gamla har de där piggarna (flärparna) som urtrampningslagret ska trycka på ovanför kanten lixom, medans den jag har på nu sitter de innanför kåpan, en bit in i kåpan alltså.
Borde det inte betyda att jag ska ha ett längre urtrampningslager???
Det är det enda jag kan tänka mig... men det är fortfarande en gåta hur killen som satte ihop kopplingen senast lyckades förena den här kopplingen med ett kort utrampningslager???
Är fortfarande alldeles för kass för att att avgöra det här på egen hand, så det skulle vara bra om någon hade nån åsikt om det här?
Har ett litet problem med min koppling.
När jag satte på motorn efter att ha lyft den, så fick jag inte till kopplingen.
När jag trampar händer ingenting.
Har legat under och kollat allt, gaffeln sitter där den ska, urtrampningslager är rättvänt, men verkar ha för lång väg att glida innan den greppar.
Har provat alla stag och stänger mm, inget hjälpte.
Ska tillägga att när jag trimmade motorn för 1.5 år sedan, så bytte vi koppling, eftersom den gamla var ganska sliten, hela paketet alltså.
Har ingen aning om den egentligen var avsedd för en corvette... men eftersom motorn inte är orginal, så kanske det inte har så stor betydelse?
Den har gått bra det senaste året i alla fall...
Hursomhelst så rotade jag fram den gamla kopplingen ikväll och tog en titt...
Kunde konstatera att den gamla inte alls såg ut som den som sitter på just nu.
Den gamla har de där piggarna (flärparna) som urtrampningslagret ska trycka på ovanför kanten lixom, medans den jag har på nu sitter de innanför kåpan, en bit in i kåpan alltså.
Borde det inte betyda att jag ska ha ett längre urtrampningslager???
Det är det enda jag kan tänka mig... men det är fortfarande en gåta hur killen som satte ihop kopplingen senast lyckades förena den här kopplingen med ett kort utrampningslager???
Är fortfarande alldeles för kass för att att avgöra det här på egen hand, så det skulle vara bra om någon hade nån åsikt om det här?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tjena, Här finns en skiss som kanske kan hjälpa dej
:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... d=3&arch=1

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... d=3&arch=1
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kopplinen togs loss, men inte isär... om man säger. Lagret sitter som det ska, med banan där gaffeln löper bakåt.Peter skrev:Hade ni plockat ner kopplingen under renoveringen? Sitter urtramningslagret rätt?
Så den funkade alltså med denna setup innan du löft motorn?
Allt funkar lixom, men lagret har för lång väg att gå innan den greppar.
Jo, den funkade, men jag förstår som sagt inte hur, eftersom det gamla kopplingspaketet ser totalt annorlunda ut än det jag har nu.
Hm, de flesta bilderna fattades men...StingrayRacing skrev:Tjena, Här finns en skiss som kanske kan hjälpa dej:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... d=3&arch=1
Om du syftade på skissen hur gaffeln ska sitta på urtrampningslagret, så hjälpte det inte mycket, den sitter som den ska...
Den biten är jag ganska säker på att jag har gjort rätt.

Samma sak där, den togs inte bort, bara veks åt sidan när motorn lossades.Peter skrev:Sitter staget mellan motorn och ramen åt rätt håll(Z staget)?
Personligen tror jag att det är lagret som är boven i dramat, eftersom det visade sig att det är fundamentalt olika kopplingar då och nu...
Om kopplingen tidigare hade uppstickande "flärpar" som urtrampningslagret gick emot, så måste ju rimligtvis den nya kopplingen, vars "flärpar" ligger nedsänkta en bit in använda ett längre urtrampningslager???
Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av urtrampingslager och kopplingar, känner jag mig lite osäker trots allt.
Jag tror det var felmonterat tidigare, för även om kopplingen funkade under en säsong, så både vibrerade den och hade ett knirrande och knarrande ljud som kom och gick i olika farter.
Mike, jag är helt säker på att du har fel urtrampningslager... jag fick också fel nämligen när jag köpte BÅDE lamell, urtrampningslager och tog med min nya redan inhandlade lager till butiken.... jag förlängde armen från Z-staget och till kopplingslänkaget så det funkar i alla fall
Men det är bättre att byta lager egentligen....
TOmmy

Men det är bättre att byta lager egentligen....
TOmmy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Tja, pallar den ca 400Hk, så ... Hansen hade ju typiskt nog slut på långa lager, så det är väl Persåkers som gäller förmodar jag.Peter skrev:Annars har jag en rätt schysst Hays koppling med urtramningslager som jag tog bort pga den inte orkade med min nya motor,men den pallade med den gamla som va rätt elak.
Problemet är att jag inte riktigt ha pengar för en koppling just nu... ja, det beror väl kanske på vad du vill ha för den, men det är lite fattigt just för tillfället

Dåså..Priset jag hade tänkt e väll så jag kan köpa två flak öl...Nexxus skrev:Ja, då borde det ju inte vara några problem för min motor.Peter skrev:Den höll för 507Hk och ca 600Nm så den borde funka..Men jag måste bara fråga om du har 10 eller 26 splinsad ingående axel i lådan?
Det är 26 splines på axeln.

Kasta inte bäver i trähus.
2 flak lättöl? det var billigt!!!Peter skrev: Dåså..Priset jag hade tänkt e väll så jag kan köpa två flak öl...


Fast allvarligt, det skulle väl kunna bli affär... det kostar ju hursomhelst en del med nya urtrampningslager...
Skicka ett privat mail, så kanske vi kan komma överens om något då...
Och med lite tur kanske jag får ut vetten innan midsommar!
Är det en S/S koppling??
Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jag böt ut min Hays till en RAM koppling och den verkar palla med än så länge..S/S kopllingen funkar till en vass SB men kan börja slippa på högre varv med en elak BB. Jag har hört mycket gott on Centerforcekopplingarna..Jake skrev:Är det en S/S koppling??
Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Kasta inte bäver i trähus.
INte motorn, ta ner lådan istället, det är lättare
/T

/T
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Ja, jo... jag vet ... alla säger ju det... men nu har jag ju gott om erfarenhet av motorlyftStingray skrev:INte motorn, ta ner lådan istället, det är lättare![]()
/T

De är ju svetsade i bak, och det går alltså inte att lossa ljuddämparna från bakre delen av rören... möjligen att jag skulle kunna skjuta rören framåt???
Men vi får väl kika och se hur läget ser ut! Du kan säkert bedömma det bättre än jag kan. Har iallafall hissat upp baken också, så jag ska krypa under och kolla när jag ändå lossar sprängkåpan mm.
/Mike
Hmmm Vi får se vad min HAYS säger om verkligheten då..Peter skrev:Jag böt ut min Hays till en RAM koppling och den verkar palla med än så länge..S/S kopllingen funkar till en vass SB men kan börja slippa på högre varv med en elak BB. Jag har hört mycket gott on Centerforcekopplingarna..Jake skrev:Är det en S/S koppling??
Mest inresserad för egen räkning (siktar på 600+ och 800Nm), Verkar osäkert om jag skulle köra med bra bakdäck.. Ursäkta att jag drev från ämnet..
Jag har tyvärr hört mycket ONT om Centerforce:(.. Tror iofs att dom funkar bra på standard och måttligt trimmade motorer.. Med kompressor och smallblock så slirar dom konstant..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mja, det går så sakteligen...Peter skrev:Nå,hur går det? Fick du ihop det och verkar det funka?
det går lite långsamt för mig när jag inte har hjälp...så det har legat lite på is...
Men nu kom jag just hem från garaget, och har precis lyft motorn igen, så kopplingen skall på imorgon hade jag tänkt.
Jag tänkte ta bort lådan, men det blir mer besvär för mig... så det blir motorlyft, det har jag iallafall erfarenhet av

Det var inte såå stor skillnad som jag trodde, men kopplingen jag köpte av dig var iallafall ca 1cm längre, så det betyder ju att någon skillnad blir det ju.
Bara för säkerhets skull så får jag väl fråga en dum fråga... men hellre dum, än lyfta skiten igen...

Vilket håll ska lamellplattan vara vänd?
Bra att det fixade sig till slut!
Du måste ju vara motor i/urlyfts expert vid det här laget.
Hur mycket har du kvar innan du kan ta ut den från garaget?
Du måste ju vara motor i/urlyfts expert vid det här laget.
Hur mycket har du kvar innan du kan ta ut den från garaget?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja, det bevisar ju om inte annat att det funkar lika bra att lyfta ur motorn, som att ta bort växellådan, men det ÄR nog enklare med växellådan vid kopplingsbyte, men eftersom jag inte kan ta bort mina avgasrör, så fick det bli som det blev...gbak skrev:Bra att det fixade sig till slut!
Du måste ju vara motor i/urlyfts expert vid det här laget.
Hur mycket har du kvar innan du kan ta ut den från garaget?
Jo, jag börjar ju kunna motorlyft och montering vid det här laget...

När den blir klar? Tyvärr är det ju allt som ska på motorn EFTER att den är monterad som tar tid.
Jag har ägnat hela kvällen igår och eftermiddagen idag till att skruva på allt löst som ska på.
(grenrör, startmotor, tändkabeldragning, styrservo, kylare, fläkt, slangar, skruvar och muttrar till diverse olika saker... ja, ni vet)
Men nu börjar ju se ljuset i tunneln, så jag siktar faktiskt på att göra en provstart imorgon efter jobbet.
Men jag vet ju av erfarenhet att jag nog inte kan räkna med att den snällt startar upp och spinner som en katt... Nä, det blir nog nåt strul innan den hoppar igång.
Men, men... jag vet närmare imorgon...
