mussetoppar??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Adam A
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: tor mar 04, 2004 19:16
Ort: borås

mussetoppar??

Inlägg av Adam A »

vad jag förstått så ser man om man har musse toppar genom att det ska va ett par musse pigg öron fram på topparna??

exakt hur ser öronen ut isåfall? är det ett gjut tryck av exakta öron eller är det mer 2 halvmånar som liknar musseöron???

kanske va en jävla dum fråga men men.....

/Adam
-69-
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Det är väl framförallt för att ventilurtagen liknar ett par musseöron, d.v.s. att urgröpningarna för ventilerna är lite specialaanpassade och oftast lite större för att gasflödet runt dem skall bli bättre.

Såvitt jag vet så är det bara den typen av toppar som kallas för mussetoppar, men jag kan ha missuppfattat det. Det kanske är just den där optimala modellen av ett visst märke som alla letar efter som kallas det. Kanske inte skall orda för mycket om man inte är säker...
Senast redigerad av Erik den tis sep 28, 2004 9:57, redigerad totalt 1 gånger.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Hej,

"gjutmärket" skall se ut som en tjock linje eller rektangel med en halvmåne ovanpå i var ände av vad jag kommer ihåg från från Vizard's bok om CSB toppar... Kanske inte så klart, finns säkert ngn bild på nätet. Bra på sin tid men det är 40 år sedan...

MVH

MN
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jahapp. Då har man lärt sig något nytt. Hittade denna guide över toppar till small blocks. Kanske är av intresse. Antar att det är de där gjutmärket kallas för "camel humps".

http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html
Adam A
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: tor mar 04, 2004 19:16
Ort: borås

Inlägg av Adam A »

nordin: detta känner jag igen lite från bilen! kan du försöka specifiera din förklaring lite till om det är möjligt?
-69-
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Adam: Kolla Eriks länk ovan och de som är märkta camel humps (har även läst att de kallas double humps). De är på kortsidorna av topparna de sitter.

MVH

MN
Adam A
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: tor mar 04, 2004 19:16
Ort: borås

Inlägg av Adam A »

ahh va bra den sidan funka nog inte förut då för jag fick inte upp dom bilderna!! tack:)
-69-
Adam A
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: tor mar 04, 2004 19:16
Ort: borås

Inlägg av Adam A »

tycker inte det liknra nån av dom direkt men skulle det va nån skulle det nog va H -small camel humps..... kan d stämma tro?
-69-
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Finns ju även gjutnummer att kolla men då måste du lyfta av en ventilkåpa.

MVH

MN
Adam A
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: tor mar 04, 2004 19:16
Ort: borås

Inlägg av Adam A »

ska kolla det gjutnr:et när jag kommer upp till bilen sen.

tack!
-69-
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

En mussetopp ser nästan ut som E på länken, fast det ska vara rundningar istället för rutor!

såhär.
Bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du får nog spänna remmen Eriksson! :lol:
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

ja, den verkar hänga lite slak.. hade jag bara fått min fina billetvevaxel så.. =)
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Tydligare går inte att göra


Bild
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Så vad är det som gör ett par "Musse toppar" så speciella då???

Enligt lista på http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ti ... ing_se.htm, så har jag:

3932441 350 69-70 76cc, 161/65cc port volumes

Vad är det som skiljer dessa från tex:
3917291 302,327,350 67-68 "Camel Hump" head, 161/65cc port volumes

Varför är alltså just dessa musse öron så speciella? :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

bra flöde stora ventiler.
I USA heter det Fuelie heads.alt camel hump ehads,,,Musse pigg är en svensk beteckning..
Förvånad att det kan skrivas så mkt om ett gjutmärke
mvh R
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Fast såpass jag kan utläsa av listan, så har jag ju samma värden som ett med "Mussetoppar/camel humps", så jag ser inte vari skillnaden skulle ligga.
Du menar alltså att finns det inga runda öron på toppen, så har man kasst flöde och små ventiler? Det har jag svårt att tro... :shock:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*suck*
Vem som helst kan lägga i större ventiler i smog/båttoppar...men de topparna hade bättre utformade kanaler vilket gav bättre prestanda.
Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

nu är det ju inte bara flöde som ger effekten utan hur förbänningen sker = utformingen av förbränningsrummen. Musse Pigg topparna flödar inte tokbra men bränner hyfsat effektivt därav deras ryktbarhet som HiPerf.

MVH

MN
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

2QIK4U skrev:*suck*
Vem som helst kan lägga i större ventiler i smog/båttoppar...men de topparna hade bättre utformade kanaler vilket gav bättre prestanda.
Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
Man behöver inte sucka för att jag för att jag försöker förstå vari skillnaderna sitter.
Tja, om man ser till obearbetade orginaltoppar så stämmer det måhända, men om jag har ett par toppar med samma värden, med bytta ventiler, portade etc... så borde jag väl rimligen ha ett par toppar likvärdiga de som har musseöron?
Annars så har jag helt missuppfattat hur det kan komma sig att jag kan gå från orginal 190Hk till 370+Hk genom att byta till headers, ny kam samt dessa toppar jag har?
Det jag undrar är om mina då inte kan räknas som något slags hemmagjorda "mussetoppar" kanske?
Annars så kunde jag ju ha behållt mina "smogtoppar" på...
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Nej Nexxus!
Det Du har räknas som omgjorda orginal med större ventiler och lätt portmatchade....*s* och med lite hemma portning ger de minst 50 hk till.Resten gör kammen.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
(Se vidare i länkarna)
Titta även på Car Crafts hemsida dom har intressanta flödes diagram på många orginal toppar.

I den här länken finns även bilder på hur olika topparna ser ut på sidan.
http://www.fastnuf.com/Headguide.html

http://groups.msn.com/ChevroletNova/res ... 5822738605

http://carcraft.com/techarticles/116_head_cat1/

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Nu blir jag nyfiken på en grej till i den här diskutionen.

Nexxus har du möjligen domed pistons i din motor?

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev: Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
:D :D

Robban nu har du gett mig dagens skratt den gemförelsen var riktigt kul :wink:

Men jag håller med alla här som tycker det är svårt att se skilnader på topparna det är inte lätt ibland!
Tänk att så lite kan göra så mycket!
Som cc talet på topparna det är inte lätt och se skillnad på några cc hitt och ditt.

Mvh
MrV8
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

mrv8 skrev:Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
Sorry, jag tog fel... det är 041 jag har, inte 441...
Länken med bilden var väldigt bra!!! Nu kan jag ju se att det är G jag har.

Vilket gör att mina då är:
G Left-facing right triangle 041 ‘69-’70 350/300HP, accessory bolt holes, most have 1.94/1.50 valves.
(6 3947041 ‘69 350/300 HP, good chamb (similar to 462), acc bolt holes Very rare, valvespring seats close to water jacket )

Så jag klättrade ett steg på listan till nummer 6... :lol:
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

mrv8 skrev:Nu blir jag nyfiken på en grej till i den här diskutionen.

Nexxus har du möjligen domed pistons i din motor?

Mvh
MrV8
Jo, så är det... Varför undrar du?
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Det lätt som din motor gick för bra för att inte ha domed piston :D

Men nu när du klättra ett steg till i listan förstår jag ännu mer att den går så bra som den gör nu har du ju till och med 64cc toppar :D

Gratulerar till att du haft tur och fått tag i grejer som går att få fart i.

Mvh
MrV8
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

mrv8 skrev:Det lätt som din motor gick för bra för att inte ha domed piston :D

Men nu när du klättra ett steg till i listan förstår jag ännu mer att den går så bra som den gör nu har du ju till och med 64cc toppar :D

Gratulerar till att du haft tur och fått tag i grejer som går att få fart i.

Mvh
MrV8
Det var ju egentligen en ren beställning ...
Jag ville ha en motor som hade runt 400Hk som inte fick kosta mer än 10.000, och hade väl lite tur... Jag fick iallafall mycket pulver för pengarna!!!
Det enda i övrigt jag vet är att jag har ett komp på 10:1... men även på det området kan jag för lite... vet inte om det är bra eller dåligt med högt komp?

Fast jag trodde att det var musse toppar... men nu vet man ju lite mer hur det står till, man lär sig nya saker varje dag här. :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Klart det är bra med hög komp annars går det ju inte att få någon riktig effekt i motorn om man nu inte vill ha turbo eller kompressor.

Kan du inte mätta den med komp mättare så vi nyfikna här får höra vad mättaren vissar?

Ja du verkar ha fått väldigt mycket för 10.000 kr!! Snacka om kanon affär tycker jag det låter som även om du fått mecka en del med motorn.

Hur är det med den nu föresten fungerar bilen? Har du fått till koplingen m.m?

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Visst hög komp är jättebra ända tills man får börja backa tändningen pga spikningar...

Vad kan man utläsa av ett kompprov annat än rel värden i cylindrarna för en och samma motor?

MVH

MN
Skriv svar