mussetoppar??
mussetoppar??
vad jag förstått så ser man om man har musse toppar genom att det ska va ett par musse pigg öron fram på topparna??
exakt hur ser öronen ut isåfall? är det ett gjut tryck av exakta öron eller är det mer 2 halvmånar som liknar musseöron???
kanske va en jävla dum fråga men men.....
/Adam
exakt hur ser öronen ut isåfall? är det ett gjut tryck av exakta öron eller är det mer 2 halvmånar som liknar musseöron???
kanske va en jävla dum fråga men men.....
/Adam
-69-
Det är väl framförallt för att ventilurtagen liknar ett par musseöron, d.v.s. att urgröpningarna för ventilerna är lite specialaanpassade och oftast lite större för att gasflödet runt dem skall bli bättre.
Såvitt jag vet så är det bara den typen av toppar som kallas för mussetoppar, men jag kan ha missuppfattat det. Det kanske är just den där optimala modellen av ett visst märke som alla letar efter som kallas det. Kanske inte skall orda för mycket om man inte är säker...
Såvitt jag vet så är det bara den typen av toppar som kallas för mussetoppar, men jag kan ha missuppfattat det. Det kanske är just den där optimala modellen av ett visst märke som alla letar efter som kallas det. Kanske inte skall orda för mycket om man inte är säker...
Senast redigerad av Erik den tis sep 28, 2004 9:57, redigerad totalt 1 gånger.
Jahapp. Då har man lärt sig något nytt. Hittade denna guide över toppar till small blocks. Kanske är av intresse. Antar att det är de där gjutmärket kallas för "camel humps".
http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html
http://www.angelfire.com/tx5/randysresu ... guide.html
En mussetopp ser nästan ut som E på länken, fast det ska vara rundningar istället för rutor!
såhär.

såhär.

Kompressormatad stingray SÅLD!
ja, den verkar hänga lite slak.. hade jag bara fått min fina billetvevaxel så.. =)
Kompressormatad stingray SÅLD!
Tydligare går inte att göra


RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Så vad är det som gör ett par "Musse toppar" så speciella då???
Enligt lista på http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ti ... ing_se.htm, så har jag:
3932441 350 69-70 76cc, 161/65cc port volumes
Vad är det som skiljer dessa från tex:
3917291 302,327,350 67-68 "Camel Hump" head, 161/65cc port volumes
Varför är alltså just dessa musse öron så speciella?
Enligt lista på http://www.stingray.nu/se/index.htm?/ti ... ing_se.htm, så har jag:
3932441 350 69-70 76cc, 161/65cc port volumes
Vad är det som skiljer dessa från tex:
3917291 302,327,350 67-68 "Camel Hump" head, 161/65cc port volumes
Varför är alltså just dessa musse öron så speciella?

Man behöver inte sucka för att jag för att jag försöker förstå vari skillnaderna sitter.2QIK4U skrev:*suck*
Vem som helst kan lägga i större ventiler i smog/båttoppar...men de topparna hade bättre utformade kanaler vilket gav bättre prestanda.
Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???
Tja, om man ser till obearbetade orginaltoppar så stämmer det måhända, men om jag har ett par toppar med samma värden, med bytta ventiler, portade etc... så borde jag väl rimligen ha ett par toppar likvärdiga de som har musseöron?
Annars så har jag helt missuppfattat hur det kan komma sig att jag kan gå från orginal 190Hk till 370+Hk genom att byta till headers, ny kam samt dessa toppar jag har?
Det jag undrar är om mina då inte kan räknas som något slags hemmagjorda "mussetoppar" kanske?
Annars så kunde jag ju ha behållt mina "smogtoppar" på...
Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
(Se vidare i länkarna)
Titta även på Car Crafts hemsida dom har intressanta flödes diagram på många orginal toppar.
I den här länken finns även bilder på hur olika topparna ser ut på sidan.
http://www.fastnuf.com/Headguide.html
http://groups.msn.com/ChevroletNova/res ... 5822738605
http://carcraft.com/techarticles/116_head_cat1/
Mvh
MrV8
(Se vidare i länkarna)
Titta även på Car Crafts hemsida dom har intressanta flödes diagram på många orginal toppar.
I den här länken finns även bilder på hur olika topparna ser ut på sidan.
http://www.fastnuf.com/Headguide.html
http://groups.msn.com/ChevroletNova/res ... 5822738605
http://carcraft.com/techarticles/116_head_cat1/
Mvh
MrV8
2QIK4U skrev: Varför ska GM göra bättre toppar för tex Corvetten om det räcker för em att sätta på samma toppar som de använder till sopbilarna???


Robban nu har du gett mig dagens skratt den gemförelsen var riktigt kul

Men jag håller med alla här som tycker det är svårt att se skilnader på topparna det är inte lätt ibland!
Tänk att så lite kan göra så mycket!
Som cc talet på topparna det är inte lätt och se skillnad på några cc hitt och ditt.
Mvh
MrV8
Sorry, jag tog fel... det är 041 jag har, inte 441...mrv8 skrev:Nexxus dina toppar hamnar på 7 plats i en top 10 lista från Car Craft.
Länken med bilden var väldigt bra!!! Nu kan jag ju se att det är G jag har.
Vilket gör att mina då är:
G Left-facing right triangle 041 ‘69-’70 350/300HP, accessory bolt holes, most have 1.94/1.50 valves.
(6 3947041 ‘69 350/300 HP, good chamb (similar to 462), acc bolt holes Very rare, valvespring seats close to water jacket )
Så jag klättrade ett steg på listan till nummer 6...

Det var ju egentligen en ren beställning ...mrv8 skrev:Det lätt som din motor gick för bra för att inte ha domed piston![]()
Men nu när du klättra ett steg till i listan förstår jag ännu mer att den går så bra som den gör nu har du ju till och med 64cc toppar![]()
Gratulerar till att du haft tur och fått tag i grejer som går att få fart i.
Mvh
MrV8
Jag ville ha en motor som hade runt 400Hk som inte fick kosta mer än 10.000, och hade väl lite tur... Jag fick iallafall mycket pulver för pengarna!!!
Det enda i övrigt jag vet är att jag har ett komp på 10:1... men även på det området kan jag för lite... vet inte om det är bra eller dåligt med högt komp?
Fast jag trodde att det var musse toppar... men nu vet man ju lite mer hur det står till, man lär sig nya saker varje dag här.

Klart det är bra med hög komp annars går det ju inte att få någon riktig effekt i motorn om man nu inte vill ha turbo eller kompressor.
Kan du inte mätta den med komp mättare så vi nyfikna här får höra vad mättaren vissar?
Ja du verkar ha fått väldigt mycket för 10.000 kr!! Snacka om kanon affär tycker jag det låter som även om du fått mecka en del med motorn.
Hur är det med den nu föresten fungerar bilen? Har du fått till koplingen m.m?
Mvh
MrV8
Kan du inte mätta den med komp mättare så vi nyfikna här får höra vad mättaren vissar?
Ja du verkar ha fått väldigt mycket för 10.000 kr!! Snacka om kanon affär tycker jag det låter som även om du fått mecka en del med motorn.
Hur är det med den nu föresten fungerar bilen? Har du fått till koplingen m.m?
Mvh
MrV8