Motorn stannar !

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

gbak skrev:Nja..... tillräckligt bra för att kunna köra under sommaren iallafall.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan :evil: ) och ställt i kamvinkeln och förtändningen så att jag har ca 10 grader vid 800 och ca 35 grader vid 2500 rpm. Och för det mesta så går motorn nog så bra som den kan gå med de grejor som sitter i. Men man kan se med lampan att tomgångsförtändningen svajar betydligt. Det blev dock bättre när jag tog bort fettet som låg på motvikterna inne i fördelaren. Annars så tänker jag byta fördelaren/kamen till vintern, jag mistänker att jag har glapp i dreven. Mina ventilfjädrar lägger också av vid 4500 rpm, jag tror det är std så de skall också bort till vintern.

Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare. :D
Hmm, Har själv samma problem med min motor ifrån -69. Att den dör vid tomgång när den blivit varm.

Körde hem utan problem ca 13Mil och sen kom felet, Så fort den blir varm så försvinner tomgången.

Eftersom jag är ny i V8 träsket prata jag med bekanta om problemet! En kille trodde att när motorn blev var så kunde den "slå sig" pytte lite och på så sätt dra tjuvluft. Tips var att fel söka med startgas om den ökade i varv när felet uppstod. (Vilket jag prövat, Händer inte ett skit förut när jag spruta på luftburken.)

Läste även här på forumet att det var någon som prata på att värmen får bensinen att förångas i förgasaren. Vilket jag tog upp med en annan polare! Han sa att det sitter sk värme belägg (tex en tjock kork-packning) imellan förgasare och insug för att leda bort en dela av värmen. Min sitter det endast en tunn papp-packning mellan insug och förgasare (Holly i mitt fall)

Undrar lite om vad ni kan ha för åsikter om mitt fall!? Innan jag hugger i med kniv & gaffel;) Eller kan det var tändningen i mitt fall också som spökar?

En annan sak jag undra är vad man skall ha för tändstift till en sådan motor? Blev rek. Att köpa AC-Stift av en polare.

Tack & Mvh Martin
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Det är många tips nu.....

Både min förra och den jag har nu har haft samma problem, den flödar på tomgång och lägger av, blir svårtstartad..... Justera flottörnivån och byt nålventiler samt se till att förgasaren är grundinställd löste dom problemen... men det är klart.. det var en Holley och fördelaren är ny...
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Skaffa en vacuummäare och justera förtgasaren till högsta vacuum
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

sh454 skrev:Skaffa en vacuummäare och justera förtgasaren till högsta vacuum
Det bör man ju inte göra utan att byta Power Valve också. Det är ungefär som standardtipset "Skruva ut blandskruvarna 1½ varv så blir det bra" Vilket är ett helt felaktigt sätt att justera blandningen på.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
zappa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 21, 2003 12:28
Ort: eskilstuna

Inlägg av zappa »

PB-Martin skrev:
gbak skrev:Nja..... tillräckligt bra för att kunna köra under sommaren iallafall.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan :evil: ) och ställt i kamvinkeln och förtändningen så att jag har ca 10 grader vid 800 och ca 35 grader vid 2500 rpm. Och för det mesta så går motorn nog så bra som den kan gå med de grejor som sitter i. Men man kan se med lampan att tomgångsförtändningen svajar betydligt. Det blev dock bättre när jag tog bort fettet som låg på motvikterna inne i fördelaren. Annars så tänker jag byta fördelaren/kamen till vintern, jag mistänker att jag har glapp i dreven. Mina ventilfjädrar lägger också av vid 4500 rpm, jag tror det är std så de skall också bort till vintern.

Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare. :D
Hmm, Har själv samma problem med min motor ifrån -69. Att den dör vid tomgång när den blivit varm.

Körde hem utan problem ca 13Mil och sen kom felet, Så fort den blir varm så försvinner tomgången.

Eftersom jag är ny i V8 träsket prata jag med bekanta om problemet! En kille trodde att när motorn blev var så kunde den "slå sig" pytte lite och på så sätt dra tjuvluft. Tips var att fel söka med startgas om den ökade i varv när felet uppstod. (Vilket jag prövat, Händer inte ett skit förut när jag spruta på luftburken.)

Läste även här på forumet att det var någon som prata på att värmen får bensinen att förångas i förgasaren. Vilket jag tog upp med en annan polare! Han sa att det sitter sk värme belägg (tex en tjock kork-packning) imellan förgasare och insug för att leda bort en dela av värmen. Min sitter det endast en tunn papp-packning mellan insug och förgasare (Holly i mitt fall)

Undrar lite om vad ni kan ha för åsikter om mitt fall!? Innan jag hugger i med kniv & gaffel;) Eller kan det var tändningen i mitt fall också som spökar?

En annan sak jag undra är vad man skall ha för tändstift till en sådan motor? Blev rek. Att köpa AC-Stift av en polare.

Tack & Mvh Martin
Martin vad har du för förgasare? i ditt fall är det nog förgasaren har du kollat att choken "kopplas" ur när du fått temp på motorn?? Ang stift vad
har du för motor / toppar?

\\zappa
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

zappa skrev:
PB-Martin skrev: Hmm, Har själv samma problem med min motor ifrån -69. Att den dör vid tomgång när den blivit varm.

Körde hem utan problem ca 13Mil och sen kom felet, Så fort den blir varm så försvinner tomgången.

Eftersom jag är ny i V8 träsket prata jag med bekanta om problemet! En kille trodde att när motorn blev var så kunde den "slå sig" pytte lite och på så sätt dra tjuvluft. Tips var att fel söka med startgas om den ökade i varv när felet uppstod. (Vilket jag prövat, Händer inte ett skit förut när jag spruta på luftburken.)

Läste även här på forumet att det var någon som prata på att värmen får bensinen att förångas i förgasaren. Vilket jag tog upp med en annan polare! Han sa att det sitter sk värme belägg (tex en tjock kork-packning) imellan förgasare och insug för att leda bort en dela av värmen. Min sitter det endast en tunn papp-packning mellan insug och förgasare (Holly i mitt fall)

Undrar lite om vad ni kan ha för åsikter om mitt fall!? Innan jag hugger i med kniv & gaffel;) Eller kan det var tändningen i mitt fall också som spökar?

En annan sak jag undra är vad man skall ha för tändstift till en sådan motor? Blev rek. Att köpa AC-Stift av en polare.

Tack & Mvh Martin
Martin vad har du för förgasare? i ditt fall är det nog förgasaren har du kollat att choken "kopplas" ur när du fått temp på motorn?? Ang stift vad
har du för motor / toppar?

\\zappa
Det sitter en Holly 4-Port, Den är märkt med 720 2N3?

Choke-spjäl. är ur plockat.

Skall vara en 350, Helt org.

Bilen är ett bygge, Som jag tagit över. Kaross Volvo 264 -75

Upptäckte idag att vakuum klockan till tändningen inte funka heller. Verka vara hål i membranet..

/Mj
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

Stingray skrev:Det är många tips nu.....

Både min förra och den jag har nu har haft samma problem, den flödar på tomgång och lägger av, blir svårtstartad..... Justera flottörnivån och byt nålventiler samt se till att förgasaren är grundinställd löste dom problemen... men det är klart.. det var en Holley och fördelaren är ny...
Men borde den inte dö när den är kall också då? Problemet kommer efter att kör 1-2Mil, Sen räcker det med att den får svallna 5Min så funkar det igen..
Senast redigerad av PB-Martin den tor jun 16, 2005 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

Men vad noga är det med "värmeplatta" imellan insug och förgasare då? Tror dom har skippat det för att kunna få igen huven, Utan att slå i luftburken. Har sett många V8 byggen i Volvo 240 då man skurit ur för luftburken i huven..

/Mj
zappa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 21, 2003 12:28
Ort: eskilstuna

Inlägg av zappa »

PB-Martin skrev:Men vad noga är det med "värmeplatta" imellan insug och förgasare då? Tror dom har skippat det för att kunna få igen huven, Utan att slå i luftburken. Har sett många V8 byggen i Volvo 240 då man skurit ur för luftburken i huven..

/Mj
Värmeplattan används för att slippa "ånglås" det innebär att motorn
blir tjurig att starta när den är varm, har aldrig hört att det hänt någon när man kör. om motorn är en -75a bör du ha en HEI fördelare, fixa vaccum läckan först. sen kan du kolla fjädern med kol i locket som går mot rotornatt den är ok, sen är det spolen kvar är den dålig kan det uppstå konstigheter när den blir varm. Använd AC Delco original stift till 75:an de är lite speciella med ganska stort gap (över 1mm) de funkar bäst
om motorn är original..

\\zappa
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Jag kör med endast en tunn packning och Holley, men aldrig haft några problem med att motorn dör eller taskig tomgång när den är för varm...
Med platta emellan skulle min standard huv inte gå igen.
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

zappa skrev:
PB-Martin skrev:Men vad noga är det med "värmeplatta" imellan insug och förgasare då? Tror dom har skippat det för att kunna få igen huven, Utan att slå i luftburken. Har sett många V8 byggen i Volvo 240 då man skurit ur för luftburken i huven..

/Mj
Värmeplattan används för att slippa "ånglås" det innebär att motorn
blir tjurig att starta när den är varm, har aldrig hört att det hänt någon när man kör. om motorn är en -75a bör du ha en HEI fördelare, fixa vaccum läckan först. sen kan du kolla fjädern med kol i locket som går mot rotornatt den är ok, sen är det spolen kvar är den dålig kan det uppstå konstigheter när den blir varm. Använd AC Delco original stift till 75:an de är lite speciella med ganska stort gap (över 1mm) de funkar bäst
om motorn är original..

\\zappa
Det är org. Motor ifrån -69, Sitter brytarlöst system ifrån ACCEL på den..
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

Nexxus skrev:Jag kör med endast en tunn packning och Holley, men aldrig haft några problem med att motorn dör eller taskig tomgång när den är för varm...
Med platta emellan skulle min standard huv inte gå igen.
Hmm, Nåt skumt är det iaf med min+Plus att man får höra "tusen" olika alt. Men är tacksam för allt "kött på benen" jag kan få!
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

PB-Martin skrev:
Nexxus skrev:Jag kör med endast en tunn packning och Holley, men aldrig haft några problem med att motorn dör eller taskig tomgång när den är för varm...
Med platta emellan skulle min standard huv inte gå igen.
Hmm, Nåt skumt är det iaf med min+Plus att man får höra "tusen" olika alt. Men är tacksam för allt "kött på benen" jag kan få!
Jo, jag vet ... det är inte lätt. Och om man som jag, inte har orginalmotor, så finns det ju tretusen alternativ till. Alla har ju olika motorer och det som stämmer för den ena, kanske inte alls stämmer för andra. Men det underlättar ju att försöka fråga efter den allmänna opinionen så att säga :) Då kanske man kan eliminera en del saker.
Jag tror ju inte att en sån där platta är nödvändig, jag har kört med och utan... men det KAN ju vara så att din motorkonstellation tycker att det funkar bättre med, så det kan ju vara värt att testa iallafall.
Det kostar ju inte många kronor.
PB-Martin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån jun 13, 2005 18:05

Inlägg av PB-Martin »

Nexxus skrev:
PB-Martin skrev: Hmm, Nåt skumt är det iaf med min+Plus att man får höra "tusen" olika alt. Men är tacksam för allt "kött på benen" jag kan få!
Jo, jag vet ... det är inte lätt. Och om man som jag, inte har orginalmotor, så finns det ju tretusen alternativ till. Alla har ju olika motorer och det som stämmer för den ena, kanske inte alls stämmer för andra. Men det underlättar ju att försöka fråga efter den allmänna opinionen så att säga :) Då kanske man kan eliminera en del saker.
Jag tror ju inte att en sån där platta är nödvändig, jag har kört med och utan... men det KAN ju vara så att din motorkonstellation tycker att det funkar bättre med, så det kan ju vara värt att testa iallafall.
Det kostar ju inte många kronor.
Precis! Man får höra sig lite om olika erfarenheter för att få lite att gå på..

Skall testa detta med värmeplattan (Kosta typ 125:- ), Vilket det mesta pekar åt till och börja med..

Mvh Mj
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Eländet fortsätter!
Ikväll var jag ute och körde (till Lissma cafe't) och motorn börjar krångla.
Antingen så varvar motorn 2500 eller 0 på tomgång.
Den har funkat bra i tre veckor nu, gått som en klocka , 800 rpm på tomgång men ikväll..... :evil:
Hemma igen så kopplar jag på min stobb lampa på alla tändkablarna.
2 och 5 ger ingen blixt alls.
Rycker lite i kablarna och 2 går igång, men inte 5:an.
Switchar kabel 5 och 7, 5:an går fortfarande inte, så det kan alltså inte vara kabelproblem.
Jag skruvar bort 5:ans stift (kolsvart ,det är fö alla övriga också) och jordar stiftet medan jag kör runt motorn några varv på startmotorn. Jag har gnista på stiftet.
Sedan sätter jag tillbaka stiftet, kopplar på strobben och har fortfarande ingen blixt.
Min förtändning på 1:an är ca 10grader vid 900 rpm och 35 vid 2500 rpm.
Kan det vara stiftet som inte jordar mot toppen?
Kan gnistan vara för svag så att strobben inte aktiveras alls?
Nån som fattar vart felet sitter??? Jag gör det inte!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Gbak.... Kollat så att du har "rena" stift inne i fördelarlocket ? Det låter väldigt skumt det där.....

Tmmy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är rent och fint inuti fördelaren.

Tommy: Kan jag låna din gamla fördelare, eller har du sålt den?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev:Det är rent och fint inuti fördelaren.

Tommy: Kan jag låna din gamla fördelare, eller har du sålt den?
Jag har en gammal du kan få... den är inte trasig vad jag vet, den byttes bara för säkerhets skull.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nexus:
Skulle vara kanon om jag fick låna den och testa.
Kan jag komma över och hämta den ikväll redan?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev:Nexus:
Skulle vara kanon om jag fick låna den och testa.
Kan jag komma över och hämta den ikväll redan?
Javisst, det är bara att komma förbi... jag lär ligga under bilen hela kvällen. Jag mailar mitt nummer.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kvällen hjälte är Nexxus!

Efter att jag lånat och testat fördelarlock, tändkabel och slutligen stift är problemet löst.
Det var stiften!!
Så fort jag satte dit Nexxus vackert rödmålade Accelstift så gick motorn rent på alla cylindrarna.

Tack Nexxus (och ni alla andra) som engagerat er i mina tändningsproblem!

Jag har ändå en känsla att snart så är det nåt annat som jag behöver er hjälp med, t.ex varför min bromspedal inte går tillbaks till utgångsläget utan stannar en bit ifrån, men det kan vänta ett slag.

Det känns också som den här tråden snart borde avslutas, den börjar bli jobbigt lång. Och eftersom det var jag som startade den och mina problem nu är lösta ??????? så är det dax att avsluta den.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Tackar, tackar... kul att man kunde vara till nytta och att det ordnade sig.
Då kanske du kan plocka fram acetonet, så du får gula tändstift igen 8)
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Då låser jag tråden nu..... Skönt att det löste sig för tillfället :)

Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Låst