Hmm, Har själv samma problem med min motor ifrån -69. Att den dör vid tomgång när den blivit varm.gbak skrev:Nja..... tillräckligt bra för att kunna köra under sommaren iallafall.
Jag har köpt mig en stroboskåplampa på Biltema (den glappar redan) och ställt i kamvinkeln och förtändningen så att jag har ca 10 grader vid 800 och ca 35 grader vid 2500 rpm. Och för det mesta så går motorn nog så bra som den kan gå med de grejor som sitter i. Men man kan se med lampan att tomgångsförtändningen svajar betydligt. Det blev dock bättre när jag tog bort fettet som låg på motvikterna inne i fördelaren. Annars så tänker jag byta fördelaren/kamen till vintern, jag mistänker att jag har glapp i dreven. Mina ventilfjädrar lägger också av vid 4500 rpm, jag tror det är std så de skall också bort till vintern.
Undrens tid är inte förbi ännu, för helt plötsligt vid en fullgas acceleration så funkade kickdownen i automatlådan. Det har den inte gjort tidigare.
Körde hem utan problem ca 13Mil och sen kom felet, Så fort den blir varm så försvinner tomgången.
Eftersom jag är ny i V8 träsket prata jag med bekanta om problemet! En kille trodde att när motorn blev var så kunde den "slå sig" pytte lite och på så sätt dra tjuvluft. Tips var att fel söka med startgas om den ökade i varv när felet uppstod. (Vilket jag prövat, Händer inte ett skit förut när jag spruta på luftburken.)
Läste även här på forumet att det var någon som prata på att värmen får bensinen att förångas i förgasaren. Vilket jag tog upp med en annan polare! Han sa att det sitter sk värme belägg (tex en tjock kork-packning) imellan förgasare och insug för att leda bort en dela av värmen. Min sitter det endast en tunn papp-packning mellan insug och förgasare (Holly i mitt fall)
Undrar lite om vad ni kan ha för åsikter om mitt fall!? Innan jag hugger i med kniv & gaffel;) Eller kan det var tändningen i mitt fall också som spökar?
En annan sak jag undra är vad man skall ha för tändstift till en sådan motor? Blev rek. Att köpa AC-Stift av en polare.
Tack & Mvh Martin