Däcktips?
Däcktips?
Har BF Goodrich 245/60R15 på en 70a, och skulle iofs klara mig med endart 2 nya däck men dimensionen tillverkas inte längre...!?
Funderar på att köpa 4 Cooper Cobra G/T i samma dimension. Har någon erfarenhet av dessa?
Ett annat alternativ är att gå helt på original Firestone Wide Ovals. Är de öht möjliga att köra på? Lurar dessutom på om fälgarna ev är för breda för Wide Ovals...
Tacksam för lite tips kring detta!
/Jocke
Funderar på att köpa 4 Cooper Cobra G/T i samma dimension. Har någon erfarenhet av dessa?
Ett annat alternativ är att gå helt på original Firestone Wide Ovals. Är de öht möjliga att köra på? Lurar dessutom på om fälgarna ev är för breda för Wide Ovals...
Tacksam för lite tips kring detta!
/Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Däcktips
Hej !
Kör själv på Hankook Super Dynamic 255/60R15 på en 69:a coupe. Har kört 2 säsonger nu och jag tycker de funkar bra. Kostar ca 1200:-/st hos Växjö Däck, så man kan ju bränna lite gummi utan att bli ruinerad. 255 är kanske lite för breda för framhjulen, tar i lite i hjulhuset vid fullt rattutslag. Vad jag vet finns de också i 275/60R15, de är dessutom H-märkta ( 200 km/tim) vilket inte Cooper är.
Kör själv på Hankook Super Dynamic 255/60R15 på en 69:a coupe. Har kört 2 säsonger nu och jag tycker de funkar bra. Kostar ca 1200:-/st hos Växjö Däck, så man kan ju bränna lite gummi utan att bli ruinerad. 255 är kanske lite för breda för framhjulen, tar i lite i hjulhuset vid fullt rattutslag. Vad jag vet finns de också i 275/60R15, de är dessutom H-märkta ( 200 km/tim) vilket inte Cooper är.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag kör själv med Cooper Cobra GT på min Buick Skylark (255/60-15) och tycker att dom är helt ok. Jag har också använt Cooper däck på mina 4X4 pickisar/SUV:ar (Cheva och Toyota) i många år och har aldrig haft några problem. Cooper är ett väldigt stort/känt märke i USA, men är fortfarande inte så "känt" här i Sverige, förutom på lätta lastbilssidan och till 4X4 bilar. Så, jag gissar att dom kommar att funka alldeles utmärkt på din bil.
Nu kan jag inget om just moderna "Wide Oval", men ett par gånger har jag kört en kompis 67:a Corvette (i USA) och den är renoverad till ett minst sagt superskick inklusive "rätt" däck med den röda randen....den är ett helvete att köra milt sagt!! Vandrar över allt på vägen då man kör lite fortare, speciellt då däcken är kalla. Har du inget behov av att bilen ska vara i ett "hysteriskt" originalskick så välj moderna däck!
Mvh, Björn
Nu kan jag inget om just moderna "Wide Oval", men ett par gånger har jag kört en kompis 67:a Corvette (i USA) och den är renoverad till ett minst sagt superskick inklusive "rätt" däck med den röda randen....den är ett helvete att köra milt sagt!! Vandrar över allt på vägen då man kör lite fortare, speciellt då däcken är kalla. Har du inget behov av att bilen ska vara i ett "hysteriskt" originalskick så välj moderna däck!
Mvh, Björn
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Det är närmast hopplöst att hitta 15" däck med lite bredd ( som inte är till SUV etc). Men med ledtråd av er så hittade jag att Hankook (åtminstone i USA) har ett performance däck med dimensioner upp till 295/50-15, vilket är den dimenson som jag använder bak.
Nu ska jag leta vidare för att se om de säljs i Europa.
http://65.164.176.4/ventus/h101/sizes.html
Nu ska jag leta vidare för att se om de säljs i Europa.
http://65.164.176.4/ventus/h101/sizes.html
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hej på er!
Jag körde tidigare BF Goodrichl, Men har köpt nya Mickey Thomsson 255/60-15 att prova som bakdäck denna sommar. Finns även som 235/60-15 lämpliga att lägga fram.Tyvärr ligger de fortfarande hos min lokala gummimakare, och jag kommer inte ihåg vad däcken heter mer. Det är ett däck med (hoppas jag) stabil stomme och en mjuk gummiblandning. Jag prioriterar bra broms, driv och sidgrepp på torrt väglag och att bilen ska ha 15-tums hjul och tar inte hänsyn till våtgrepp och komfort. Återkommer till hösten på denna sida med en utvärdering.
Dessa däck var tyvärr inte billiga, men man kan ju inte få allt.
/Janne 289
Jag körde tidigare BF Goodrichl, Men har köpt nya Mickey Thomsson 255/60-15 att prova som bakdäck denna sommar. Finns även som 235/60-15 lämpliga att lägga fram.Tyvärr ligger de fortfarande hos min lokala gummimakare, och jag kommer inte ihåg vad däcken heter mer. Det är ett däck med (hoppas jag) stabil stomme och en mjuk gummiblandning. Jag prioriterar bra broms, driv och sidgrepp på torrt väglag och att bilen ska ha 15-tums hjul och tar inte hänsyn till våtgrepp och komfort. Återkommer till hösten på denna sida med en utvärdering.
Dessa däck var tyvärr inte billiga, men man kan ju inte få allt.
/Janne 289
Däcktips?
Hej och tack för tipsen så här långt!
Lutar åt Cooper Cobra (har ringt runt en del i Gbg och är nu nere i riksdaler 1495 per styck monterat) om nu inte fälgbredden ställer till det.
Borde inte vara ett problem eftersom de har samma dim som nuvarande däck, men enligt lista ska Cobra 245/60-15 passa max 7". Jag har 7,5" eller 8" som det ser ut.
Antar att marginaler hos däcktillverkare (speciellt amerikanska) är väl tilltagna, eller ...?
/Jocke
Lutar åt Cooper Cobra (har ringt runt en del i Gbg och är nu nere i riksdaler 1495 per styck monterat) om nu inte fälgbredden ställer till det.
Borde inte vara ett problem eftersom de har samma dim som nuvarande däck, men enligt lista ska Cobra 245/60-15 passa max 7". Jag har 7,5" eller 8" som det ser ut.
Antar att marginaler hos däcktillverkare (speciellt amerikanska) är väl tilltagna, eller ...?
/Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tror inte det är något problem. Kör själv med 13" breda fälgar till 295 däck och de rekommenderar max ca 10" fälgbredd till dem.

//Lasse

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Bagagehållare.. Vad ska man med en sån till?
Corvetten har ju så generöst bagageutrymme. Vi åkte till Åland med CCS i höstas och fick plats med både väskor och 2 plattor öl samt ett par påsar ålänska chips. Barnen var ju förstås hemma, men det fick plats godis till dom med.
Corvetten har ju så generöst bagageutrymme. Vi åkte till Åland med CCS i höstas och fick plats med både väskor och 2 plattor öl samt ett par påsar ålänska chips. Barnen var ju förstås hemma, men det fick plats godis till dom med.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Nu förstår jag... Du skjutsar 17-åringar på pakethållaren. 
Tänk att tonåringar sitter var som helst för att få åka en riktig bil!

Tänk att tonåringar sitter var som helst för att få åka en riktig bil!

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Har precis varit och hämtat corven från lackkoncervering
.så nu blänker den som aldrig förr, synd bara att det skulle börja regna när jag hämtade den. Är också ute efter nya fälgar med tillhörande däck men det får väl dröja ett tag. Vill ha 17" med så mycket luft som möjligt. nu kör jag själv med centerline : H-cook och goodrich, 255 och 235.
