Dreva om hastighetsmätare?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Dreva om hastighetsmätare?

Inlägg av eriksson »

tjo
jag har 4.11 i utväxling i min bakaxel, till följd av det så visar min hastighetsmätare typ 190km/h när jag åker i 100km/h
inget större problem för mig, men det gör att jag bara kan åka runt 600 RIKTIGA mil, för på mätaren har den gått runt 1000mil då, och det har mitt försäkringsbolag satt som gräns för entusiastförsäkringen, så då är det slutlek för sommaren...
har ingen lust att riva runt i mätarhuset och backa mätaren..

nån anna med samma problem? finns det nån drevsats eller liknande man kan köpa?
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

DU kan alltid byta drev i växellådan eller byta däck :)

/Tommy
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

hmm.. skulle ja byta till däck som kompenserar till rätt hastighet så skulle den nog se ganska "egen" ut :)
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Hastighetsmätarens drivning i växellådan består av två stycken plastdrev som man byter beroende på bakaxelutväxling. Det ena drevet sitter påträtt på utgående axeln bak i "struten" på växellådan. Tyvärr kräver det att du tar bort struten för att byta det, så det är allt lite pyssel. Nu skriver du inte om du har en automat eller en manuell låda, principen är dock den samma för båda även om det är lättare att byta på automaten.

Det andra drevet tar du bort på 2 minuter..lossa hastighetsmätervajern från lådan, ta bort den lilla bulten som håller fast delen ("aluminiumklumpen") som vajern var fastsatt i och dra bara ut den ur lådan. Då följer det lilla plastdrevet med.

Nu är det så att du kan ändra drivningens utväxling till viss del genom att bara byta det lilla plastdrevet, men i ditt fall räcker inte det, du måste byta båda. Jag bytte utväxlingen på min 74:a för ett antal år sedan då jag bytte bakaxelutväxling och även om det var lite pyssel, så var det inget större problem.

Mvh, Björn
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

ok, tackar för ett utförligt svar! jag har en TH400 för övrigt, kommer man åt utan att plocka ner lådan?
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

eriksson skrev:ok, tackar för ett utförligt svar! jag har en TH400 för övrigt, kommer man åt utan att plocka ner lådan?
Har också en TH400 och den läcker olja vid ingången för hastighetsmätarvajern. För att byta olika packningar måste man ta ut hela det "huset" och det ska gå utan att lyfta ner lådan. Du ser det enkelt om du tar en tur in under bilen.
Har dock inte själv fixat läckan än, lite växellådsolja rostskyddar ramen bra :roll: :wink:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Nu ska vi se....

Byta drev: Ja, jag tog bara bort tvärbalken (och då givetvis avgasrören och handbromsvajerhjulet för att få bort balken!), tog bort kardanen, sänkte ner lådan i bakkant så mycket som möjligt och lyckades sedan ta bort bakre struten + byta plasttrevet på min TH400. Ta bort tråget först för att tömma ur oljan...det blir lätt kladdigt annars!

Tips: Det är ingen dum idé att ha koll på vilken hastighet mätaren visar vid ett visst varvtal på motorn för att ha det som referens när du räknar ut vilka drev du behöver! Förhoppningsvis har dom som säljer dreven en tabell som visar vilka drev som hör ihop med vilken bakaxelutväxling, men när jag bytte mina drev för många år sedan så visste inte dom jag köpte dreven av vilka storlekar jag skulle ha, så det blev till att ta fram papper och penna + miniräknaren!

Byta tätningar: Ja, den biten är mycket enkel och det går lätt att ta bort den lilla aluminium "klumpen" som vajern gängas fast i. Dels är det en pytteliten packbox inne i hålet där man sticker in vajern och dels är det en o-ring runt själva "klumpen". Köp gärna två packboxar samtidigt för det är förbaskat enkelt att sabba den nya när man ska montera den om man inte gjort det tidigare.....!

Mvh, Björn
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

:idea: Ha koll på fördelaren när ni sänker lådan!
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Bra påpekande!!! Det glömde jag att skriva!! När man sänker ner motorn/växellådan i bakkant så är det fördelaren som tar i torpedväggen först!!

Björn
Skriv svar