tändningsjustering
tändningsjustering
tja, rätt ny med de här me gamla bilar, har en 75a me nån lt1 350 motor, helt ny, bytte insugningpackningar nu i helgen o tycker den går sämre nu än innan, antar att ja inte fick dit fördelaren som den satt innan, har ni några enkla tips? mvh
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Har du (eller kan låna) en tändinställningslampa? Finns annars på biltema för en billig peng.
En sådan är ganska bra att ha om du vill ställa tändningen rätt.
Till att börja med kan du ju bara starta motorn och försiktigt vrida fördelaren år bägge hållen en aning, och se om den går bättre.
Är du säker på att du satte tillbaka tändkablarna rätt förresten? Har du bytt plats på två så går den ju bara på 6 cylindrar... Kolla även att alla tändkablar sitter fast ordentligt.
En sådan är ganska bra att ha om du vill ställa tändningen rätt.
Till att börja med kan du ju bara starta motorn och försiktigt vrida fördelaren år bägge hållen en aning, och se om den går bättre.
Är du säker på att du satte tillbaka tändkablarna rätt förresten? Har du bytt plats på två så går den ju bara på 6 cylindrar... Kolla även att alla tändkablar sitter fast ordentligt.
Skruva ur stiften till att börja med så går det lättare att dra runt motorn.Ta ett långt spärrskaft eller dylikt med en hylsa som passar på bulten till svängdämparen,dra runt motorn samtidigt som du håller för ettans tändstiftshål med tummen. När du känner ett tryck mot tummen håller kompression på att bildas,samtidigt kikar du på tändmarkerigen på svängdämparen och på motorn.När 0 markeringarna står mitt för varandra bör du ha TDC (tändläget på ettans cylinder).Då ska rotorn peka på ettans tändkabel i fördelaren.Gör ett litet märke för ettans kabel i fördelarhuset så att du kan arbete med locket av. Sen ska du väl ha lite förtändning,den kan du justera sedan när du vet att fördelaren sitter rätt.Blueray skrev:jo tändkablarna sitter rätt... va ju de där me att veta när ettans cylinder ska tända... hur ser ja de då?
Det är j-ligt lätt att man hamnar nån kugg fel när fördelaren skall tillbaka


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Har ett liknande problem med min motor (oxå holley 750) dvs vacumet är uselt på låga varv och speciellt när den är kall.Blueray skrev:jo, efter inköp av en tändningsinställningslampa har ja nu ställt in tandningen till ca 8grader förtändning, får däremot inget vakum ur förgasaren där ja kopplar in fördelaren när ja står på tomgång, kommer först vid ca 1000 varv, men detta kanske e normalt?? har en holley 750..
Detta gör till och med att jag tappar effekten på bromsservon. Undrar hur det påverkar växellådan ? (TH400)
Hur kommer man till rätta med detta?
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?Johan Fräjdin skrev:Har du lika dåligt vacuum överallt då? Olika vacuumportar på förgasaren ger väl olika vacuum vid högt/lågt varv.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Aja ska kolla lite i morron på det. Har ju mekat hela vintern så det är ju roligt att kunna köra lite nu. Och de fungerar ju även om det inte är optimalt. Kommer det nån och vill gasa stoppar man ju bara i tvån den räcker ju långt hahafrisk skrev:Jag har mitt på samma ställe som du Terner och har inga bekymmer... än iaf så det e kanske nått annat fel som e trasigt??

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Ok, jag fattade det som om du hade det kopplat till förgasaren. Om du inte har något vacuum i insuget låter det ju som en läcka någonstans. Var är tex. lysena inkopplade? Pröva att plugga denna anslutning och kolla om det blir bättre.Terner skrev:Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?