tändningsjustering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

tändningsjustering

Inlägg av Blueray »

tja, rätt ny med de här me gamla bilar, har en 75a me nån lt1 350 motor, helt ny, bytte insugningpackningar nu i helgen o tycker den går sämre nu än innan, antar att ja inte fick dit fördelaren som den satt innan, har ni några enkla tips? mvh
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Har du (eller kan låna) en tändinställningslampa? Finns annars på biltema för en billig peng.
En sådan är ganska bra att ha om du vill ställa tändningen rätt.
Till att börja med kan du ju bara starta motorn och försiktigt vrida fördelaren år bägge hållen en aning, och se om den går bättre.

Är du säker på att du satte tillbaka tändkablarna rätt förresten? Har du bytt plats på två så går den ju bara på 6 cylindrar... Kolla även att alla tändkablar sitter fast ordentligt.
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

kolla så att du har rotorn mitt för ettans tändkabel med ettans cylinder i tändläge :roll:
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

jo tändkablarna sitter rätt... va ju de där me att veta när ettans cylinder ska tända... hur ser ja de då?
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Blueray skrev:jo tändkablarna sitter rätt... va ju de där me att veta när ettans cylinder ska tända... hur ser ja de då?
Skruva ur stiften till att börja med så går det lättare att dra runt motorn.Ta ett långt spärrskaft eller dylikt med en hylsa som passar på bulten till svängdämparen,dra runt motorn samtidigt som du håller för ettans tändstiftshål med tummen. När du känner ett tryck mot tummen håller kompression på att bildas,samtidigt kikar du på tändmarkerigen på svängdämparen och på motorn.När 0 markeringarna står mitt för varandra bör du ha TDC (tändläget på ettans cylinder).Då ska rotorn peka på ettans tändkabel i fördelaren.Gör ett litet märke för ettans kabel i fördelarhuset så att du kan arbete med locket av. Sen ska du väl ha lite förtändning,den kan du justera sedan när du vet att fördelaren sitter rätt.
Det är j-ligt lätt att man hamnar nån kugg fel när fördelaren skall tillbaka :wink: :wink:
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

jo, efter inköp av en tändningsinställningslampa har ja nu ställt in tandningen till ca 8grader förtändning, får däremot inget vakum ur förgasaren där ja kopplar in fördelaren när ja står på tomgång, kommer först vid ca 1000 varv, men detta kanske e normalt?? har en holley 750..
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Kolla vacuumet direkt i insuget istället.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Blueray skrev:jo, efter inköp av en tändningsinställningslampa har ja nu ställt in tandningen till ca 8grader förtändning, får däremot inget vakum ur förgasaren där ja kopplar in fördelaren när ja står på tomgång, kommer först vid ca 1000 varv, men detta kanske e normalt?? har en holley 750..
Har ett liknande problem med min motor (oxå holley 750) dvs vacumet är uselt på låga varv och speciellt när den är kall.

Detta gör till och med att jag tappar effekten på bromsservon. Undrar hur det påverkar växellådan ? (TH400)

Hur kommer man till rätta med detta?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Har du lika dåligt vacuum överallt då? Olika vacuumportar på förgasaren ger väl olika vacuum vid högt/lågt varv.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Johan Fräjdin skrev:Har du lika dåligt vacuum överallt då? Olika vacuumportar på förgasaren ger väl olika vacuum vid högt/lågt varv.
Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag har mitt på samma ställe som du Terner och har inga bekymmer... än iaf så det e kanske nått annat fel som e trasigt?? :roll:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Jag har mitt på samma ställe som du Terner och har inga bekymmer... än iaf så det e kanske nått annat fel som e trasigt?? :roll:
Aja ska kolla lite i morron på det. Har ju mekat hela vintern så det är ju roligt att kunna köra lite nu. Och de fungerar ju även om det inte är optimalt. Kommer det nån och vill gasa stoppar man ju bara i tvån den räcker ju långt haha :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Terner skrev:Har allt (växellåda och bromsvacum) på ett uttag ner i insuget strax bakom förgasaren. Ett t-rör delar det. Skulle det vara bättre att flytta det till förgasaren?
Ok, jag fattade det som om du hade det kopplat till förgasaren. Om du inte har något vacuum i insuget låter det ju som en läcka någonstans. Var är tex. lysena inkopplade? Pröva att plugga denna anslutning och kolla om det blir bättre.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Lysena e på samma som dom andra 2 upptäckte jag. Ska plugga dom en efter en och köra med uteslutningsmetoden.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar