Var hittar man modellbeteckningarna på låda och bakaxel
Var hittar man modellbeteckningarna på låda och bakaxel
Hej
Jag har sökt på min bil vilken typ av manuell låda som jag har men har ej hittat beteckningen varken på lådan eller bakaxel.Jag har varit under och tittat men det enda jag fann var Bakaxel:8871875
Växellådan:3885010
US Patentnr-3088336
P7T15
Är det någon som kan hjälpa mig och hitta rätt.
Jag har även fått tag på Mid Americas spräng skisser till 71 årsmo. där stod det .375Gal på den manuella lådan,det måste väl betyda att den rymmer 0.375 Gallon olja.
Sedan så är det väl en nivå skruv på låda också eller?
Tänkte nämligen byta olja i lådan,så det borde väl bara vara att fylla på tills dess att det rinner över i nivå skruven om det nu finns en sådan.
Tacksam för svar
MvH Lars
Jag har sökt på min bil vilken typ av manuell låda som jag har men har ej hittat beteckningen varken på lådan eller bakaxel.Jag har varit under och tittat men det enda jag fann var Bakaxel:8871875
Växellådan:3885010
US Patentnr-3088336
P7T15
Är det någon som kan hjälpa mig och hitta rätt.
Jag har även fått tag på Mid Americas spräng skisser till 71 årsmo. där stod det .375Gal på den manuella lådan,det måste väl betyda att den rymmer 0.375 Gallon olja.
Sedan så är det väl en nivå skruv på låda också eller?
Tänkte nämligen byta olja i lådan,så det borde väl bara vara att fylla på tills dess att det rinner över i nivå skruven om det nu finns en sådan.
Tacksam för svar
MvH Lars
Dom dom lite nyare Muncielådorna kunde man få ut detta genom modellkoden. Dett gäller ju inte som sagt dom lite äldre.Hånta skrev: Men jag vet fortfarande ej om det är en M20,21el.22 låda.
Det enda säkra sättet är att antagligen att räkna "ringar" på ingåendeaxel,men dom finns inte alltid där. Nästa steg är att öppna lådan och räkna drev på "countershaft" dvs bottenstocken. M20 lådan är den "vanligaste" lådan och kallas även för "wide" lådan och M21(close) lådan är en tätstegrad liten rackare med 2.20 på 1an och man måste nästan ha 3.70 eller numeriskt högre bakaxel för att denna låda ska fungera bra.
Har du någon koll på hur mycket du varvar vid 100km/h?
Kasta inte bäver i trähus.
Hej Lars!!
Numret på bakaxeln sitter under diffen (dvs ner mot marken) längst bak mot bakre locket som fjädern sitter i.
Jag kommer inte ihåg var numret på växellådan satt, men jag vet att det syntes från bilens högra sida (passagerarsidan) och det var inte svårt att se på min bil (som har en helt ren och fin växellåda).
Jag har en vanlig M20 i min bil men den känns riktigt tät i stegningen och har en lååång etta som det bär iväg mycket skönt med
, men det är ju ingen dragster direkt (3:36 bak) men den går väldigt skönt på landsväg och motorväg, jag har runt 2900-3000 rpm vid 120km/h. Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.
Mvh//Jocke...
Numret på bakaxeln sitter under diffen (dvs ner mot marken) längst bak mot bakre locket som fjädern sitter i.
Jag kommer inte ihåg var numret på växellådan satt, men jag vet att det syntes från bilens högra sida (passagerarsidan) och det var inte svårt att se på min bil (som har en helt ren och fin växellåda).
Jag har en vanlig M20 i min bil men den känns riktigt tät i stegningen och har en lååång etta som det bär iväg mycket skönt med

Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
-
- Corvetteexpert
Det är inge konstigt alls Jocke! Alla saktar in när det undrar vad det är för skönhet som dyker upp i bakspegeln!!Joakim skrev:Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.
Mvh//Jocke...

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Jag förstår dig till punkt och pricka,jag har aldrig varit med om att folk tittar så mycket och vänder sig om när man kommer och åker ner cabbat.
Bilen var värd varenda krona nu när det är så fint väder också.
Joakim
Jag har säkert samma låda som dig.Jag får "slira" ganska långt på ettan innan jag kan slåppa upp kopplingen riktigt och då rullar den iväg ganska raskt.
Peter
Jag ska kolla senare i helgen hur mycket det varvar,menar du hur mycket den varvar på 4 eller 1:an i 100?
Jag kollade för någon dag sedan och då varvade den ca 5000 vid 85km/h på ettan.Jag åter kommer senare med exaktare siffror.
MvH Lars
Jag förstår dig till punkt och pricka,jag har aldrig varit med om att folk tittar så mycket och vänder sig om när man kommer och åker ner cabbat.
Bilen var värd varenda krona nu när det är så fint väder också.
Joakim
Jag har säkert samma låda som dig.Jag får "slira" ganska långt på ettan innan jag kan slåppa upp kopplingen riktigt och då rullar den iväg ganska raskt.
Peter
Jag ska kolla senare i helgen hur mycket det varvar,menar du hur mycket den varvar på 4 eller 1:an i 100?
Jag kollade för någon dag sedan och då varvade den ca 5000 vid 85km/h på ettan.Jag åter kommer senare med exaktare siffror.
MvH Lars
StingrayRacing skrev:Det är inge konstigt alls Jocke! Alla saktar in när det undrar vad det är för skönhet som dyker upp i bakspegeln!!Joakim skrev:Det känns dock som om mätaren visar lite för lite eftersom jag kör förbi de flesta på motorväg då jag håller 120.
Mvh//Jocke...

Ja så det är nog..........!!
ÖÖÖ.... Lars det är väl på ettan du menar med ovanstående text...Hånta skrev:Hejsan
Peter
Nu har jag kollat och min varvar ca 5400-5500rpm vid 60miles och det ska väl vara ca 96km/h
MvH Lars

Mvh//Jocke...