Ska köpa mig en C5 och trimma TIPS?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
tigersthlm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor mar 11, 2004 22:25

Ska köpa mig en C5 och trimma TIPS?

Inlägg av tigersthlm »

Tänkte åka ner till Tyskland och hämta en C5a Cabriolet årsmodel -01
Och den ska trimmas...

Vill ha en kompressor och lustgas! (behöver jag förstärka något?, bromsar?)

Vart vänder jag mig då?
finns det en firma som kan fixa allt detta i sthlm området?


MVh: tiger
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

trim

Inlägg av Doktor-T »

Tjena!

Om du ska åka med manuell låda så är det ganska tryggt, kanske kopplingen kan behöva bytas till något tuffare men är det automatlåda så kan du säkert räkna med en smärre kostnad att få den preppad för att stå emot.

Muscle Cars i stockholm kan säkert hjälpa dig med det du behöver, om du nu inte fixar det själv 8) Det är ganska kul att skruva på sådana "bolt-on" prylar som kompressorer och dyligt.

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ska köpa mig en C5 och trimma TIPS?

Inlägg av vette.se »

tigersthlm skrev: Vill ha en kompressor och lustgas! (behöver jag förstärka något?, bromsar?)
Om du ska ha kompressor OCH lustgas får du lite problem. Bottendelen på motorn ger upp nånstans omkring 600-650hk på vevaxeln. Du måste i så fall byta vev, stakar etc. om du ska få någon livslängd.

Om du nöjer dig med kompressor är A&A's ATI kit det bästa för pengarna just nu (se www.vette.se) Det ger upp till 550hk på vevaxeln.

Om du väljer automat så kan det vara bra att veta att lådan är specad till 350 lbs/ft i vrid om den ska hålla 100000miles(ca 16000mil), motsvarande för manuell är 450lbs/ft.
Lamellerna i automaten kommer inte hålla så länge med den effekt du får med kompressorn och detsamma med originalkopplingen på de manuella. Självklart finns kopplingar som håller för de effekter du vill ha och likaså kan du uppgradera automaten att klara mer. De flesta kör dock med original tills det rasar och byter då.

Originalbromsarna på C5'an är ok men har två problem, standard beläggen är skräp - bytes lämpligast till Hawk Street belägg. Originalskivorna brukar slå sig efter en tids hård användning men det finns ingen anledning att byta dem fören du börjar få vibrationer vid inbromsning. Bra skivor (o snygga) är Baer Eradispeed som jag sålt ett stort antal av med nöjda kunder.

Jag vet inte vilket väghållningspaket bilen du ska köpa har men där finns också mycket att förbättra - enklaste och billigast är att sänka bilen så du slipper jeep looken och ett par kraftigare krängningshämmare som tex Hotchkis.

Sen finns hur mycket som helst man kan göra men ovanstående kommer göra en stor skillnad på bilen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar