Hallå!
Har hittat en C5:a på en firma nere i Tyskland som jag funderar på att köpa. Iockmed att jag aldrig tidigare varit Corvette-ägare, så skulle jag vara mycket tacksam för lite goda tips och råd vad som bör kollas innan ett ev. köp. Tack!
Tacksam för lite tips innan C5-köp
Re: Tacksam för lite tips innan C5-köp
Välkommen till forumet !Jack^ skrev:Hallå!
Har hittat en C5:a på en firma nere i Tyskland som jag funderar på att köpa. Iockmed att jag aldrig tidigare varit Corvette-ägare, så skulle jag vara mycket tacksam för lite goda tips och råd vad som bör kollas innan ett ev. köp. Tack!
Det du ska kolla på en C5a är allt det vanliga som på vilken bil som helst. Du hittar en kort allmän sammanställning på http://www.bilsport.se/artikel_standard ... vdelning=5
Ingen av årsmodellerna 97-04 är riktigt dålig, det allvarligaste som funnits på många av årsmodellerna är 'Piston slap' som du kan höra som ett tickande när bilen står på tomgång, det är ett fel som åtgärdas på 3-års garantin.
Har du möjlighet så välj en -01 eller senare för en hel del förbättringar på motor och active handlingsystem samt en hel del annat smått gjordes i och med att -01 kom ut.
Bli medlem på www.vetteforum.org som är det största svenska corvetteforumet och som har lite mer aktivitet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Jag har själv en C3 och funderar på att "utöka" med en C5 nu har ju begpriserna blivit på en nivå som även jag kan hantera. Men jag undar lite mer över detta med "piston slap" har läst en del på amerikanska siter och där framställs problemet som något gigantiskt och att man förbereder stämmningar mot GM, och att man inte ska låta nöja sig med förlängd garanti mm.mm. Hur stort är problemet här? Hur undviker jag att köpa en bil med detta"problem"