Vindrutetorkare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Vindrutetorkare

Inlägg av prask »

Är det någon som har en bra länk (eller goda råd) till felsökning av torkarmotorn.
Jag ska besikta bilen i veckan och då passar vindrutetorkarna på att lägga av.
Det är en 72:a så den har lucka över torkarna.
Någon som har tips?? (säkringen är hel).
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

precis det hände mig innan min besiktning för en månad sen hehe... E det nått typiskt för -72:orna eller? :lol:
Min motor hade kortslutit sig. så jag köpte en ny.
Berätta vad det e för fel. E det torkarna som inte rör sig eller e det luckan? Luckan styrs med vakum och motorn e elektrisk :)
Visste du säkert. Om det e motorn så mät så du har plus och jord fram till den. Jorden e den separata, det e 2 för reglering av hastighet. Mät så dom e ok..... berätta gärna vad felet e :wink:
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Luckan kör jag "manuelt" med ventilen under ratten (ska fixa det med när jag fattar hur det funkar).
Frisk, går det att mäta, på plats, om motorn är kortsluten?
Funderar åxå på switchen som indikerar läget på luckan.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo ....har du en multimeter eller liknande så kan du resistansmäta (Ohm) och då ska det inte vara 0ohm eller lågt...lättast borde vara att börja med att manuellt koppla förbi switchen, och testa. funkar det ändå inte så mät så du har spänning fram till motorn. E den varm motorn?? min gick inte att hålla i när den blev kortsluten. (Jag klarade det naturligtvis men ingen annan hade kunnat ta på den utan att bränna sig 8) ) :lol:
Lättast e iofs att plocka loss motorn och mäta och titta hur den ser ut, dock e den ju inte så enkel att ta ur... min va inte det iaf ....
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Tackar så länge.
Ska ta ett gäng öl och bränna på lite köttbitar, så det är väl bäst att lägga ner elarbetet ett tag. :D
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har haft stora problem med min torkarmotor (från -71) och plockat isär den ett antal ggr.
Det fel som jag hade var att en liten plastbit som håller ett kontaktbleck var sprucken och det resulterade i att torkarna gick ett varv för att sedan helt lägga av. Plast biten sitter inne i torkarmotorn och bakom en rund plastskiva med ett spår i. Bleckets uppgift är att känna av när torkararmen kommit till sitt hemmaläge. Är inte torkararmen i sitt hemmaläge så startar inte torkarmotorn när man slår på den (iallafall inte min)

Kabelskorna kan också vara felvända vid manöver switchen inne i bilen, kanske inte troligt om torkarna tidigare har fungerat.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34

torkarmotor 72

Inlägg av Bo Ytterström »

hej - även min 72 a hade problem med torkarmotorn förra året, just innan besiktning ..... - troligen ordnade jag själv till en kortis i den, men den fungerade men sa "flap" "flap" hela tiden - troligen gick spolarmotorn igång samtidigt och den kunde jag inte stänga av. Med tanke på besiktningen så inhandlades en ny motor - och det fungerar bra nu - 1000-1100 kr fattigare, men tid är oxså pengar.
Om den gick igenom besiktningen ? - självklart, men inte kollade de om torkarna funkade....
Bo Ytterström
991
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Mätte på kablarna till torkarmotorn (Svart till Gul och till grön) under 1 volt (0.8 ).
Földe kabeln (röd) från "luckswitchen", den var ej ansuten utan hängde lös :shock: .
Kopplade 12v direkt till motorn utan resultat.
Skumt, fortsättning följer.
Dags att boka om bes.tid.
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Har 72:an ett externt relä som sitter precis framför värme o fläktkontrollerna, alltså under konsollen?
Min -68 har ett sånt som påverkar funktionen rejält. Jag hittade ett dokument som beskrev all funktionalitet kring torkarmotorn ordentligt,
scheman och bilder men det är för en -68.
Skrik till om nån vill ha det.
Mellan två bilar!
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Fransson:
Jag vill gärna ha...

/ Micke
Senast redigerad av Corv1-Micke den mån jul 04, 2005 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Jaaaa.
jag vill gärna ha........
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

-69, 502, Coupé
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Fransson:
Jag vill gärna ha också... :D

jdoshe@volvocars.com

Mvh//Jocke
Corvette SB Convertible -72
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Fransson skrev:Har 72:an ett externt relä som sitter precis framför värme o fläktkontrollerna, alltså under konsollen?
Min -68 har ett sånt som påverkar funktionen rejält. Jag hittade ett dokument som beskrev all funktionalitet kring torkarmotorn ordentligt,
scheman och bilder men det är för en -68.
Skrik till om nån vill ha det.

AAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGG Det var ett skrik

Skicka det till mig så lägger jag upp den också som nerladdningsbar på hemsan...

tommy@stingray.nu
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 154
Blev medlem: mån apr 26, 2004 12:38
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

jaja....det e gjort... :cry:
Mellan två bilar!
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Tusen tack!

/ Micke
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Då var det besiktigat U.A.
Vindrutetorkarna fungerade inte, med besiktningsmannen var fullt uptagen med att försöka reda ut om jag hade despens för orange positionsljus så han glömde torkarna + att jag inte hade en varningstiangel. Vägvärkets dator hade lagt av så de kunde inte kolla :D
Och ett stort tack till Fransson för beskrivningen av torkare- och vackumsystemet.
Skriv svar