för varm c 4 95
för varm c 4 95
hej är det någon som kan säga varför tempen ligger på 96-108 c konstant, sätter på ac sjunken något men blir varm i stads trafik samt stilla stående,
Senast redigerad av hello den ons jun 08, 2005 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
jepp. lossa regskylten och dess hållare. Sen avlägsna allt som heter armbandsur och ev handleds-kedjor. Det är MYCKET trångt. Insatserna sitter med 2 skruvar i varje. Tror det är en tia nyckel, kan vara torx. Ett lämpligt verktyg är en såkallad "u-ring" nyckel med spärrrfunktion. Biltema säljer dessa, tillräcklig kvalite för detta ändamål. Lycka till/ Lasse
- Christian Nilsson
- Corvettefantast
- Inlägg: 133
- Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
Ovan svar verkar beskriva hur man monterar bort baklamporna....
Ang tempen så ligger min runt 92-96 vid körning, kan gå upp mot 97-102 om den står på tomgång. Går tempen NER när du sätter på AC:en??
Kör jag i backar etc och ser att tempen går upp mycket så brukar jag sätta full fläkt o full värme, då går den ner mycket snabbt faktiskt. Inte så trevligt inne i kupen då, men det är bara att skicka ner rutorna.
Har du kollat under framtill på kylaren så där inte sitter en massa skit framför?
På min hittade jag allt från gamla löv till frigolit-bitar......
Kan ju vara givaren också som spökar.
/Christian
Ang tempen så ligger min runt 92-96 vid körning, kan gå upp mot 97-102 om den står på tomgång. Går tempen NER när du sätter på AC:en??
Kör jag i backar etc och ser att tempen går upp mycket så brukar jag sätta full fläkt o full värme, då går den ner mycket snabbt faktiskt. Inte så trevligt inne i kupen då, men det är bara att skicka ner rutorna.
Har du kollat under framtill på kylaren så där inte sitter en massa skit framför?
På min hittade jag allt från gamla löv till frigolit-bitar......
Kan ju vara givaren också som spökar.
/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
På tidiga C4or så går inte fläkten på förrän vid 108 C, ska vara så. Varningslampan för motortempen tänds inte förrän vid 125 C, där någonstans ligger kokpunkten för det trycksatta kylsystemet.
Men fläkten startas även när ACn aktiveras, för att dra luft genom AC-elementet som sitter framför kylaren.
Tillfälliga motortemperaturer upp till ca 110 C vid t ex kökörning varma dagar är alltså inget onormalt då fläkten inte startar förrän dess men då ska den börja sjunka, fläkten slår sedan av vid 90 C nånting (kommer inte ihåg nedre gränsen exakt) för att därefter inte gå på förrän vid 108 grader igen.
Men fläkten startas även när ACn aktiveras, för att dra luft genom AC-elementet som sitter framför kylaren.
Tillfälliga motortemperaturer upp till ca 110 C vid t ex kökörning varma dagar är alltså inget onormalt då fläkten inte startar förrän dess men då ska den börja sjunka, fläkten slår sedan av vid 90 C nånting (kommer inte ihåg nedre gränsen exakt) för att därefter inte gå på förrän vid 108 grader igen.
något konstigt
Du har något konstigt på gång.
När man sätter på acn,höjs tempen för ac,n för ut värme från kupen till kylaren.
Hur många fläktar har du?, vad sitter för termostat på bilen?.
När min "acfläkt pajade" gickt tempen upp mycket innan den andra slog igång vid drygt 100 grader, man blev orolig i stan,men efter lansdvägen gick ju tempen ner. Nu är min chippad så jag åker med 76 graders termostat(har jag för mig)
Men på andra bilar har jag åkt dit på att folk monterat vintertermostater, och då blir det problem i sommarvärmen..
Om du kör med full värme går tempen ner då?(värmepaketet har samma kapacitet som en värmepanna så det ska synas).
Kolla så att kylaren inte slagit igen,vanligt på corvetten eftersom intaget sitter så lågt,men även att du har rätt vätskenivå i kylsystemet,och glykol. Kokpunkten höjs både av övertrycket och glykolhalten.
När man sätter på acn,höjs tempen för ac,n för ut värme från kupen till kylaren.
Hur många fläktar har du?, vad sitter för termostat på bilen?.
När min "acfläkt pajade" gickt tempen upp mycket innan den andra slog igång vid drygt 100 grader, man blev orolig i stan,men efter lansdvägen gick ju tempen ner. Nu är min chippad så jag åker med 76 graders termostat(har jag för mig)
Men på andra bilar har jag åkt dit på att folk monterat vintertermostater, och då blir det problem i sommarvärmen..
Om du kör med full värme går tempen ner då?(värmepaketet har samma kapacitet som en värmepanna så det ska synas).
Kolla så att kylaren inte slagit igen,vanligt på corvetten eftersom intaget sitter så lågt,men även att du har rätt vätskenivå i kylsystemet,och glykol. Kokpunkten höjs både av övertrycket och glykolhalten.
Jag hade otur tidigare när en kylarslang sprack vid 98 grader. Den var dock murken visade det sig och jag bytte till nya slangar (de tre större). Min kylartemperatur verkar ligga mellan 92 och 98 grader - har aldrig sett en temperatur över 98 grader hittills (peppar-peppar...) trots körningar i Stockholms köer (Wheels cruising etc.). Fläkten verkar starta straxt före 98 grader. Har en LT1 -92'a med automat (chip + air-foil) och en icke fungerande AC.
Har numera spolat systemet och bytt kylarvätska med Biltema-glykol och adderat RedLine Water Wetter. Har noterat att kylvätsketemperaturen blivit mycket mer stabil - dock inte sänkt.
Har numera spolat systemet och bytt kylarvätska med Biltema-glykol och adderat RedLine Water Wetter. Har noterat att kylvätsketemperaturen blivit mycket mer stabil - dock inte sänkt.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
