Kolvbult, ljud? 2QIK4U eller nån?
Kolvbult, ljud? 2QIK4U eller nån?
Hej
Nån som vet hur ett kolvbultsljud låter?
Har något i min motor som låter som ett "Dieselknack".
Lyssna här: http://web.telia.com/~u51021896/MOV04659.MPG
MVH Krille
Nån som vet hur ett kolvbultsljud låter?
Har något i min motor som låter som ett "Dieselknack".
Lyssna här: http://web.telia.com/~u51021896/MOV04659.MPG
MVH Krille
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Har du lyft ventilkåporna och tittat så det inte är något med lyftarmekanismen som har pajat. Lät något liknande när en rulllyftare hade gett upp totalt på min.
Enkelt att se trots allt....

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Vill inte säga något om vad det är men såna motorer är ju alltid intressanta att öppna för att se vad som hänt i den!
Men jag kom på några föjd fråga som kanske kan ge oss lite ledtrådar vad som hänt.
Körde du när det kom och i så fall på vilket sett?
Om det kom när du körde blev det så på en gång eller har det ökat med tiden? eller har ljudet kommit mer och mer utan att du gjort något speciellt och i så fall hur långt har motorn gått totalt och sen ljudet kom?
Tystnar ljudet vid motorbroms eller vid acceration?
Har oljetrycket på verkats något sen ljudet kom?
Mvh
MrV8
Men jag kom på några föjd fråga som kanske kan ge oss lite ledtrådar vad som hänt.
Körde du när det kom och i så fall på vilket sett?
Om det kom när du körde blev det så på en gång eller har det ökat med tiden? eller har ljudet kommit mer och mer utan att du gjort något speciellt och i så fall hur långt har motorn gått totalt och sen ljudet kom?
Tystnar ljudet vid motorbroms eller vid acceration?
Har oljetrycket på verkats något sen ljudet kom?
Mvh
MrV8
jo min gick ju otroligt nog också att köra med hehe.... blir väl så med 8 kolvar m.m. men en liten metall-flis från tex ventilsätet eller vad det nu kan vara kan ju göra fina revor i cylinderlopp med mera... synd att behöva renovera hela motorn bara för att man inte lät bli att starta bilen för att lyssna på oljud. kan ju bli billigare iaf. Även om en renovering kan vara kul, när den e planerad.
Kan ju tilläggas att mitt oljetryck var bra hela tiden trots att 2 vevlager var helt borta+ en kolv som var 2-delad!! så även om trycket e bra kanske man inte ska lita på det för mycket utan snarare om det e borta... eller om det har sjunkit.Har oljetrycket på verkats något sen ljudet kom?
Håller med Frisk.
Du bör inte köra den något mer nu.
Utan att nu veta hur du körde med den när felet uppkom eller att fått höra den live.
Sedan är ju nästa fråga vill man bara fixa den så den går att köra igen eller vill man kontolera den totalt.
Vill du inte riskera att lufta ur den i onödan så skulle jag börja med att ta bort oljetråget och insuget och kontrolera dom sakerna som vevlager och lyftare.
Lycka till och rapportera gärna hur ljudet kom och vad det var när du är klar med den, alltid intresant att få reda på vad det var!
(Speciellt intressant är ju om ljudet kom vid full gas och i så fall om det kom snabbt och om den nöp i det tilfället för att sedan gå igen. vet en som körde sin efter att den nöp på full gas i Norge ända hem till Stockholm och allt klara sig utom ettans vevlager så misströsta inte man kan ha tur ibland! Men som frisk skriver man bör kontrolera inna allt rassat.)
Mvh
MrV8
Du bör inte köra den något mer nu.
Utan att nu veta hur du körde med den när felet uppkom eller att fått höra den live.
Sedan är ju nästa fråga vill man bara fixa den så den går att köra igen eller vill man kontolera den totalt.
Vill du inte riskera att lufta ur den i onödan så skulle jag börja med att ta bort oljetråget och insuget och kontrolera dom sakerna som vevlager och lyftare.
Lycka till och rapportera gärna hur ljudet kom och vad det var när du är klar med den, alltid intresant att få reda på vad det var!
(Speciellt intressant är ju om ljudet kom vid full gas och i så fall om det kom snabbt och om den nöp i det tilfället för att sedan gå igen. vet en som körde sin efter att den nöp på full gas i Norge ända hem till Stockholm och allt klara sig utom ettans vevlager så misströsta inte man kan ha tur ibland! Men som frisk skriver man bör kontrolera inna allt rassat.)
Mvh
MrV8
Hej Krille!
Under alla omständigheter bör Du ta isaär den så det är väl bara att ta ur den,,,,men kolla först alla larvigt enkla grejor som tex ventilmekanismen,,,eller ifall flexplatta/turbin är lös eller om de tar när de snurrar....annars är det nog bara att bita i äpplet....
däremot kan Du säkert starta den några sekunder och söka felet,,,,,skadan är ju redan skedd....så mkt dyrare blir de5 ej att repa den för det,,,,
VAR???... i landet bor Du?
mvh R
Under alla omständigheter bör Du ta isaär den så det är väl bara att ta ur den,,,,men kolla först alla larvigt enkla grejor som tex ventilmekanismen,,,eller ifall flexplatta/turbin är lös eller om de tar när de snurrar....annars är det nog bara att bita i äpplet....
däremot kan Du säkert starta den några sekunder och söka felet,,,,,skadan är ju redan skedd....så mkt dyrare blir de5 ej att repa den för det,,,,
VAR???... i landet bor Du?
mvh R
För ett sekel tillbaka hade jag en 66 chevelle där motorn knackade vid låga varv, så expert hjälp tillkallades i form av Lennart " Bagarn" Bergkvist. (Autoshop startades ju här i Ume). Karln lyssnade i ngra sekunder och sa direkt att det är flexplattan som är lös. Det var bara att dra åt bultarna. Gissa om man blev impad!!!!!!!
MVH Pappi



MVH Pappi
Hej Tack för alla svar...
Jag har bara haft bilen i 2 månader och ljudet har alltid varit där. Men innan vi körde hem den 45 mil så tyckte jag att det inte lät så mycket som det gör nu, men det kan vara inbillning och att man lyssar nogrannare nu...och då var ju huven stängd så det hördes inte så mycket.
Jag har känt på flexplattan och den går inte att rubba, och det hörs att ljudet kommer ifrån motorn.
Jo jag får nog ta ur den och kolla riktigt. Fick ju tips att om det kunde vara en kolvbult, då kunde man rycka tändkablarna en efter en och se om det försvinner.
2QIK4U. Jag bor i Lidköping
MVH Krille
Jag har bara haft bilen i 2 månader och ljudet har alltid varit där. Men innan vi körde hem den 45 mil så tyckte jag att det inte lät så mycket som det gör nu, men det kan vara inbillning och att man lyssar nogrannare nu...och då var ju huven stängd så det hördes inte så mycket.
Jag har känt på flexplattan och den går inte att rubba, och det hörs att ljudet kommer ifrån motorn.
Jo jag får nog ta ur den och kolla riktigt. Fick ju tips att om det kunde vara en kolvbult, då kunde man rycka tändkablarna en efter en och se om det försvinner.
2QIK4U. Jag bor i Lidköping
MVH Krille
Ojojdå, den låter ju som en diesel. Kan det vara ngn kamaxelnock som är skadad och/eller stötstång.
Påminner om ljudet från en gammal Ford Sierra som jag hade innan jag bytte kamaxel.
Har du hydrauliska lyftare ? Om oljetrycket är lågt så kan de på andra motorer ge ett typiskt dieselrassel innan oljetrycket har stabiliserats.
Men jag är definitivt ingen expert men de här två grejerna ovan är sådant jag har varit med om.
Lycka till med felsökningen !
/Hagge
Påminner om ljudet från en gammal Ford Sierra som jag hade innan jag bytte kamaxel.
Har du hydrauliska lyftare ? Om oljetrycket är lågt så kan de på andra motorer ge ett typiskt dieselrassel innan oljetrycket har stabiliserats.
Men jag är definitivt ingen expert men de här två grejerna ovan är sådant jag har varit med om.
Lycka till med felsökningen !
/Hagge
Om du har headers på bilen så skruva lös dom och titta noga på headerspackningarna mot topparna om dom är trasig och har läkt någonstans, en bränd headerspackning som läker kan ofta orsaka ljud som låter som metallknack från motorn. Det är bara o hoppas att det är ett enkelt fel på motorn din.
Hälsnigar Thomas
Hälsnigar Thomas
-68 cab