Kolvbult, ljud? 2QIK4U eller nån?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Kolvbult, ljud? 2QIK4U eller nån?

Inlägg av KrilleN »

Hej
Nån som vet hur ett kolvbultsljud låter?
Har något i min motor som låter som ett "Dieselknack".
Lyssna här: http://web.telia.com/~u51021896/MOV04659.MPG

MVH Krille
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

starta inte den igen ..... :roll:

Så lät min när den hade totalrasat. Men vad det va av allt som gått sönder som lät vet jag inte men troligtvis en ventil!? men så va ju en kolv kass... och 2 vevstakar... och vevaxeln.....och.....
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Låter precis som min kamrats S4a när ett vevlager beslutade sig för att inte vilja vara med längre. :?
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Har du lyft ventilkåporna och tittat så det inte är något med lyftarmekanismen som har pajat. Lät något liknande när en rulllyftare hade gett upp totalt på min. :cry: Enkelt att se trots allt....
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jepp jag har lyft på kåporna och kollat...allt ser ok ut. Har rullvippor, provade med vanliga i plåt också för skoj skull, men det är samma. Motorn går ju bra så skrot är det nog inte (hoppas jag :) ) Men om det är ett vevlager, skadar det veven mycket?

MVH Krille
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Kommer med bilder i morgon på hur min motor ser ut efter Mantorp.
Där var vi en hel del som funderade på liknande oljud i vår motor.
Kunde trots allt köra den, men bra var det inte :cry:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Vad var det för fel då Ornet?
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Vill inte säga något om vad det är men såna motorer är ju alltid intressanta att öppna för att se vad som hänt i den!

Men jag kom på några föjd fråga som kanske kan ge oss lite ledtrådar vad som hänt.

Körde du när det kom och i så fall på vilket sett?
Om det kom när du körde blev det så på en gång eller har det ökat med tiden? eller har ljudet kommit mer och mer utan att du gjort något speciellt och i så fall hur långt har motorn gått totalt och sen ljudet kom?
Tystnar ljudet vid motorbroms eller vid acceration?
Har oljetrycket på verkats något sen ljudet kom?

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo min gick ju otroligt nog också att köra med hehe.... blir väl så med 8 kolvar m.m. men en liten metall-flis från tex ventilsätet eller vad det nu kan vara kan ju göra fina revor i cylinderlopp med mera... synd att behöva renovera hela motorn bara för att man inte lät bli att starta bilen för att lyssna på oljud. kan ju bli billigare iaf. Även om en renovering kan vara kul, när den e planerad.
Har oljetrycket på verkats något sen ljudet kom?
Kan ju tilläggas att mitt oljetryck var bra hela tiden trots att 2 vevlager var helt borta+ en kolv som var 2-delad!! så även om trycket e bra kanske man inte ska lita på det för mycket utan snarare om det e borta... eller om det har sjunkit.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Håller med Frisk.

Du bör inte köra den något mer nu.
Utan att nu veta hur du körde med den när felet uppkom eller att fått höra den live.
Sedan är ju nästa fråga vill man bara fixa den så den går att köra igen eller vill man kontolera den totalt.

Vill du inte riskera att lufta ur den i onödan så skulle jag börja med att ta bort oljetråget och insuget och kontrolera dom sakerna som vevlager och lyftare.

Lycka till och rapportera gärna hur ljudet kom och vad det var när du är klar med den, alltid intresant att få reda på vad det var!
(Speciellt intressant är ju om ljudet kom vid full gas och i så fall om det kom snabbt och om den nöp i det tilfället för att sedan gå igen. vet en som körde sin efter att den nöp på full gas i Norge ända hem till Stockholm och allt klara sig utom ettans vevlager så misströsta inte man kan ha tur ibland! Men som frisk skriver man bör kontrolera inna allt rassat.)

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hej Krille!
Under alla omständigheter bör Du ta isaär den så det är väl bara att ta ur den,,,,men kolla först alla larvigt enkla grejor som tex ventilmekanismen,,,eller ifall flexplatta/turbin är lös eller om de tar när de snurrar....annars är det nog bara att bita i äpplet....
däremot kan Du säkert starta den några sekunder och söka felet,,,,,skadan är ju redan skedd....så mkt dyrare blir de5 ej att repa den för det,,,,
VAR???... i landet bor Du?
mvh R
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

För ett sekel tillbaka hade jag en 66 chevelle där motorn knackade vid låga varv, så expert hjälp tillkallades i form av Lennart " Bagarn" Bergkvist. (Autoshop startades ju här i Ume). Karln lyssnade i ngra sekunder och sa direkt att det är flexplattan som är lös. Det var bara att dra åt bultarna. Gissa om man blev impad!!!!!!! :D :D :D

MVH Pappi
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej Tack för alla svar...
Jag har bara haft bilen i 2 månader och ljudet har alltid varit där. Men innan vi körde hem den 45 mil så tyckte jag att det inte lät så mycket som det gör nu, men det kan vara inbillning och att man lyssar nogrannare nu...och då var ju huven stängd så det hördes inte så mycket.

Jag har känt på flexplattan och den går inte att rubba, och det hörs att ljudet kommer ifrån motorn.

Jo jag får nog ta ur den och kolla riktigt. Fick ju tips att om det kunde vara en kolvbult, då kunde man rycka tändkablarna en efter en och se om det försvinner.

2QIK4U. Jag bor i Lidköping


MVH Krille
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Har nu provat och ta bort en och en ..tändkabel.....hjälpte inte.

MVH Krille
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Ojojdå, den låter ju som en diesel. Kan det vara ngn kamaxelnock som är skadad och/eller stötstång.

Påminner om ljudet från en gammal Ford Sierra som jag hade innan jag bytte kamaxel.

Har du hydrauliska lyftare ? Om oljetrycket är lågt så kan de på andra motorer ge ett typiskt dieselrassel innan oljetrycket har stabiliserats.

Men jag är definitivt ingen expert men de här två grejerna ovan är sådant jag har varit med om.


Lycka till med felsökningen !

/Hagge
cab
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: sön dec 05, 2004 19:17
Ort: Bräcke
Kontakt:

Inlägg av cab »

Om du har headers på bilen så skruva lös dom och titta noga på headerspackningarna mot topparna om dom är trasig och har läkt någonstans, en bränd headerspackning som läker kan ofta orsaka ljud som låter som metallknack från motorn. Det är bara o hoppas att det är ett enkelt fel på motorn din.

Hälsnigar Thomas
-68 cab
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej
Jag har mekanisk kam, alltså mekanlyftare. Oljetrycket är bra och stabilt.


En annan fråga som kanske blir aktuell sen: Jag har hört att man kan borra en 396/402 till 427. Är det något att rekomendera eller blir cylinderväggarna för tunna?

MVH Krille
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Om Du bor i Lidköping kan Du be någon riktigt duktig och erfaren kille typ Lars-Rune Östeberg eller Stefan Tornberger lyssnar och ge Dig ett tips
mvh R
Skriv svar