OIL LIFE REMAIN 60 procent
OIL LIFE REMAIN 60 procent
Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon som vet ..mvh tony
Re: OIL LIFE REMAIN 60 procent
GM verkstan nollställer den vid varje oljebyte eller också kan du nollställa den själv om du gör oljebyte.Tony skrev:Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon som vet ..mvh tony
Sätt startnyckeln i 'ON' läget (starta inte motorn) och tryck sedan gaspedalen snabbt i botten fyra gånger och den blir nollställd.
0-100% indikeringen har inget med hur mycket olja du har eller någon form av mätning hur bra oljan är i motorn utan den går endast efter körsträcka, dvs det är en grov indikering på när det är dags att byta olja.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Brukar gå tillbaks till det värde som var innan 'reset' när man stängt av bilen och startar igenle0net skrev:För mig räckte det bara att ha framme oil life och hålla ner Reset!!
Leif

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
För mig funkade det också att välja oil life och hålla in Reset någon sekund. Den gick upp till 100% och har sedan dess sakta men säkert tickat neråt igen.
Det är nog mer troligt att en sån sak skiljer mellan årsmodellerna än mellan usa-/europabilar, men man vet ju aldrig. Min är dock en europabil...
Det är nog mer troligt att en sån sak skiljer mellan årsmodellerna än mellan usa-/europabilar, men man vet ju aldrig. Min är dock en europabil...
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon s
Enligt manualen görs det som sagt med resetknappen i oil mode.
Dessutom är det så pass avancerat att detta 'meddelande' känner också av hur hårt bilen går. Således hårdare körning = oil life minskar hastigare.
Vid ganska normal körning kommer den att närma sig nollstrecket vid 500 mil, som också är det rekommenderade intervallet för byte av olja o oljefilter. ELLER en gång om året, om man kör mindre än 500/år.
Allt enligt Instruktionsboken.
Dessutom är det så pass avancerat att detta 'meddelande' känner också av hur hårt bilen går. Således hårdare körning = oil life minskar hastigare.
Vid ganska normal körning kommer den att närma sig nollstrecket vid 500 mil, som också är det rekommenderade intervallet för byte av olja o oljefilter. ELLER en gång om året, om man kör mindre än 500/år.
Allt enligt Instruktionsboken.