OIL LIFE REMAIN 60 procent

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Tony
Nykomling
Nykomling

OIL LIFE REMAIN 60 procent

Inlägg av Tony »

Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon som vet ..mvh tony
le0net
Rookie
Rookie

Inlägg av le0net »

Om du nollställer den vid oljebyte så vet du ungefär när du ska byta igen. Den kan dock nollställas manuellt närsomhelst.

Leif
-- -- -- -- -- -- --
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: OIL LIFE REMAIN 60 procent

Inlägg av vette.se »

Tony skrev:Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon som vet ..mvh tony
GM verkstan nollställer den vid varje oljebyte eller också kan du nollställa den själv om du gör oljebyte.

Sätt startnyckeln i 'ON' läget (starta inte motorn) och tryck sedan gaspedalen snabbt i botten fyra gånger och den blir nollställd.

0-100% indikeringen har inget med hur mycket olja du har eller någon form av mätning hur bra oljan är i motorn utan den går endast efter körsträcka, dvs det är en grov indikering på när det är dags att byta olja.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
le0net
Rookie
Rookie

Inlägg av le0net »

För mig räckte det bara att ha framme oil life och hålla ner Reset!!

Leif
-- -- -- -- -- -- --
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

le0net skrev:För mig räckte det bara att ha framme oil life och hålla ner Reset!!

Leif
Brukar gå tillbaks till det värde som var innan 'reset' när man stängt av bilen och startar igen :?: Kanske att det skiljer mellan europa bilar och US bilar där ??
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

För mig funkade det också att välja oil life och hålla in Reset någon sekund. Den gick upp till 100% och har sedan dess sakta men säkert tickat neråt igen.
Det är nog mer troligt att en sån sak skiljer mellan årsmodellerna än mellan usa-/europabilar, men man vet ju aldrig. Min är dock en europabil...
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Användarens profilbild
ulcus
Nykomling
Nykomling

Vad betyder det, olja har jag tillräckligt i motorn? någon s

Inlägg av ulcus »

Enligt manualen görs det som sagt med resetknappen i oil mode.
Dessutom är det så pass avancerat att detta 'meddelande' känner också av hur hårt bilen går. Således hårdare körning = oil life minskar hastigare.
Vid ganska normal körning kommer den att närma sig nollstrecket vid 500 mil, som också är det rekommenderade intervallet för byte av olja o oljefilter. ELLER en gång om året, om man kör mindre än 500/år.
Allt enligt Instruktionsboken.
Skriv svar