konstig koppling

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
RYDIS
Nykomling
Nykomling

konstig koppling

Inlägg av RYDIS »

I morse när jag var ute och åkte så skulle jag växla då fastnade kopplingen i nedtryckt läge,sen ville den inte komma upp igen så man fick lyfta upp den för hand och nästa gång man tryckte ner den är det likadant igen
Är det någon som råkat ut för detta eller vet vad det kan vara för fel??
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: konstig koppling

Inlägg av vette.se »

RYDIS skrev:I morse när jag var ute och åkte så skulle jag växla då fastnade kopplingen i nedtryckt läge,sen ville den inte komma upp igen så man fick lyfta upp den för hand och nästa gång man tryckte ner den är det likadant igen
Är det någon som råkat ut för detta eller vet vad det kan vara för fel??
Antingen har du fått luft i kopplingshydrauliken, fjädern till pedalen hoppat av/gått av eller så är slavcylindern paj.
Om slavcylindern pajar brukar den börja läcka lite grand, om du hissar upp bilen och låter den stå över natten - finns det sen någon oljedroppe längst ner i kanten på kåpan över kopplingen ?

Byta slavcylindern är inget kul för du måste släppa ner bakvagnen för att få ut transaxeln, slavcylindern sitter monterad längst fram på transaxeln.

Om det inte är något oljeläckage kan du börja med att lufta kopplingen, tyvärr sitter luftningsnippeln väldigt illa till, du måste ta bort avgasystemet under bilen och den långa plåten i i centrum (typ 50 skruv), du kommer sedan precis åt luftnippeln som sitter ca kl 10 på slavcylindern. Om det är så illa att den måste bytas så rekommenderar jag att samtidigt montyera ett luftningskit som flyttar luftningsnippeln upp i motorrummet och gör luftning väldigt enkel.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
RYDIS
Nykomling
Nykomling

Inlägg av RYDIS »

jag hissade upp bilen och kollade och det var olje droppar på kåpan under. det var jag som ringde och pratade med dej om kopplingen. Men jag hade tur för att min försäkring täckte skadan så dom kommer och hämtar bilen i morrn och kör den till svenska bil för lagning. Dom ville ha 9200 för jobbet inklusive ny slav cylinder. Hade planer på att byta till en cartek koppling när dom ändå måste riva ner allt men dom på cartek svarade inte på mail. och svenska bil ville helst inte stoppa i andra delar än orginal för att det var ett försäkrings jobb. så bytet av kopplingen får vänta.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

RYDIS skrev:jag hissade upp bilen och kollade och det var olje droppar på kåpan under. det var jag som ringde och pratade med dej om kopplingen. Men jag hade tur för att min försäkring täckte skadan så dom kommer och hämtar bilen i morrn och kör den till svenska bil för lagning. Dom ville ha 9200 för jobbet inklusive ny slav cylinder. Hade planer på att byta till en cartek koppling när dom ändå måste riva ner allt men dom på cartek svarade inte på mail. och svenska bil ville helst inte stoppa i andra delar än orginal för att det var ett försäkrings jobb. så bytet av kopplingen får vänta.
Cartek är som de flesta US leverantörer fruktansvärt dåliga på att svara på mail. Hör av dig om jag kan hjälpa till på något sätt för jag handlar en hel del av Cartek.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar