Jag har en C5 -01.
Hur byter man glödlampan i det mittplacaerade bromsljuset?
Tacksam för tips.
Bromsljus
Vilket sammanträffande. Jag sitter precis här med mitt bromsljus i handen och svär åt dålig design/kvalité...
Till att börja med är det tredje (eller femte) bromsljuset inte en glödlampa, utan en rad med 18 lysdioder. Enligt förra corvettemagasinet är det kopplat så att om en diod går sönder så lyser ingen. Efter att ha studerat kretskortet en stund är jag rätt säker på att resten borde lysa även om en går sönder.
I mitt fall så är det inte själva komponenterna som gått sönder, utan kontaktytan på kretskortet där man kopplar in kabeln från bilens elsystem som helt och hållet oxiderat bort!
Jag märkte att bromsljuset gått sönder den här veckan och jag ska på besiktning imorgon så jag försöker komma på nåt enkelt och snabbt sätt att få det att funka igen. Ska testa med att löda fast ett par kablar från närmaste komponent (det sitter en bra placerad resistor precis i där kontaktytorna BORDE finnas).
För att komma åt bromsljuset behöver du plocka bort nummerplåtshållaren. I mitten av underkanten på bromsljuset sitter det en kontakt. Den sitter fast med en liten hake på sidan mot bilens front. Koppla loss kontakten och känn dig sen fram till två st skruvar vid sidorna om kabelfästet. Använd en liten skiftnyckel eller liknande för att lossa dessa.
När du väl fått ut allting kommer vi till nästa problem. Bromsljuset är inte gjort för att lagas så hela inkapslingen är ihoplimmad. Riktigt ordentligt limmat vill jag påstå, för det tog mig bortåt en halvtimme att dela på de två plastbitarna utan att det gick sönder alltför mycket.
När du väl fått isär det kan du börja med att kontrollera kontaktytorna. De ska vara guldfärgade. Är de blågröna som mina var så kan du skrapa lite försiktigt på dem. Har du tur försvinner oxidationen men inte kontaktytorna (vilket de gjorde för mig).
Ser du inget fel på kontaktytorna eller de försvinner när du skrapar på dem kan du testa med att koppla ett 9V batteri (eller 12V om du har någon lämplig strömkälla) till den resistor som sammankopplar kontaktytorna. Det är omöjligt att ta fel när du ser det. Om inget händer med batteriet inkopplat, testa att polvända det då dioder bara är ledande åt ett håll.
Om alla dioderna lyser nu så är dina kontaktytor också förstörda men själva kretsen är ok. Då är det bara att improvisera och hitta på en bra lösning hur du ska få kontakten i bilen att få kontakt längre in på kretskortet, tex via benen på resistorn... Jag har även funderat på att tejpa fast lampglaset med en vanlig glödlampa innanför. Det borde vara tillräckligt för att komma igenom besiktningen och sedan spendera lite mer tid för att laga det riktigt bromsljuset.
Jag lovar att höra av mig imorgon med vilken metod jag valde och hur det gick på besiktningen. Håll gärna tummarna för mig
Till att börja med är det tredje (eller femte) bromsljuset inte en glödlampa, utan en rad med 18 lysdioder. Enligt förra corvettemagasinet är det kopplat så att om en diod går sönder så lyser ingen. Efter att ha studerat kretskortet en stund är jag rätt säker på att resten borde lysa även om en går sönder.
I mitt fall så är det inte själva komponenterna som gått sönder, utan kontaktytan på kretskortet där man kopplar in kabeln från bilens elsystem som helt och hållet oxiderat bort!

Jag märkte att bromsljuset gått sönder den här veckan och jag ska på besiktning imorgon så jag försöker komma på nåt enkelt och snabbt sätt att få det att funka igen. Ska testa med att löda fast ett par kablar från närmaste komponent (det sitter en bra placerad resistor precis i där kontaktytorna BORDE finnas).
För att komma åt bromsljuset behöver du plocka bort nummerplåtshållaren. I mitten av underkanten på bromsljuset sitter det en kontakt. Den sitter fast med en liten hake på sidan mot bilens front. Koppla loss kontakten och känn dig sen fram till två st skruvar vid sidorna om kabelfästet. Använd en liten skiftnyckel eller liknande för att lossa dessa.
När du väl fått ut allting kommer vi till nästa problem. Bromsljuset är inte gjort för att lagas så hela inkapslingen är ihoplimmad. Riktigt ordentligt limmat vill jag påstå, för det tog mig bortåt en halvtimme att dela på de två plastbitarna utan att det gick sönder alltför mycket.
När du väl fått isär det kan du börja med att kontrollera kontaktytorna. De ska vara guldfärgade. Är de blågröna som mina var så kan du skrapa lite försiktigt på dem. Har du tur försvinner oxidationen men inte kontaktytorna (vilket de gjorde för mig).
Ser du inget fel på kontaktytorna eller de försvinner när du skrapar på dem kan du testa med att koppla ett 9V batteri (eller 12V om du har någon lämplig strömkälla) till den resistor som sammankopplar kontaktytorna. Det är omöjligt att ta fel när du ser det. Om inget händer med batteriet inkopplat, testa att polvända det då dioder bara är ledande åt ett håll.
Om alla dioderna lyser nu så är dina kontaktytor också förstörda men själva kretsen är ok. Då är det bara att improvisera och hitta på en bra lösning hur du ska få kontakten i bilen att få kontakt längre in på kretskortet, tex via benen på resistorn... Jag har även funderat på att tejpa fast lampglaset med en vanlig glödlampa innanför. Det borde vara tillräckligt för att komma igenom besiktningen och sedan spendera lite mer tid för att laga det riktigt bromsljuset.
Jag lovar att höra av mig imorgon med vilken metod jag valde och hur det gick på besiktningen. Håll gärna tummarna för mig

Senast redigerad av Grönbladh den mån aug 29, 2005 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Jaha, då har man passerat Svensk Bilprovnings nationella prov med beröm godkänt! 
Det gick inte att skapa nya kontaktytor enbart med lödtenn på kretskortet, så jag fäste ett par tunna koppartrådar på benen till resistorn och fick sedan dem att fästa mot kretskortet med lite lödtenn. Det blev lite mer motstånd att ansluta kontakten men det gick och funkar alldeles utmärkt!
Jag skruvade tillbaka bromsljuset utan att limma ihop det så det skulle vara lätt att plocka isär ifall det inte funkade så jag får väl ut och plocka ut det igen och se till så det blir vattentätt, annars lär det garanterat inte hålla länge.
Det tog en stund att komma på hur man skulle få bort ljuset, dela på inkapslingen samt att åtgärda problemet men det var helt klart bättre än att lägga en tusenlapp eller vad det nu kan kosta att köpa ett nytt.
Jag hoppas det här kan vara till hjälp för att lösa ditt problem, nilsson1800. Lycka till!

Det gick inte att skapa nya kontaktytor enbart med lödtenn på kretskortet, så jag fäste ett par tunna koppartrådar på benen till resistorn och fick sedan dem att fästa mot kretskortet med lite lödtenn. Det blev lite mer motstånd att ansluta kontakten men det gick och funkar alldeles utmärkt!
Jag skruvade tillbaka bromsljuset utan att limma ihop det så det skulle vara lätt att plocka isär ifall det inte funkade så jag får väl ut och plocka ut det igen och se till så det blir vattentätt, annars lär det garanterat inte hålla länge.
Det tog en stund att komma på hur man skulle få bort ljuset, dela på inkapslingen samt att åtgärda problemet men det var helt klart bättre än att lägga en tusenlapp eller vad det nu kan kosta att köpa ett nytt.
Jag hoppas det här kan vara till hjälp för att lösa ditt problem, nilsson1800. Lycka till!
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jun 11, 2005 15:13
- Ort: Håkan
Grönbladh skrev:Jaha, då har man passerat Svensk Bilprovnings nationella prov med beröm godkänt!
Tack för tpsen, Jag ska lämna dessa tillsammans med min bil till min hovmekaniker.
Det gick inte att skapa nya kontaktytor enbart med lödtenn på kretskortet, så jag fäste ett par tunna koppartrådar på benen till resistorn och fick sedan dem att fästa mot kretskortet med lite lödtenn. Det blev lite mer motstånd att ansluta kontakten men det gick och funkar alldeles utmärkt!
Jag skruvade tillbaka bromsljuset utan att limma ihop det så det skulle vara lätt att plocka isär ifall det inte funkade så jag får väl ut och plocka ut det igen och se till så det blir vattentätt, annars lär det garanterat inte hålla länge.
Det tog en stund att komma på hur man skulle få bort ljuset, dela på inkapslingen samt att åtgärda problemet men det var helt klart bättre än att lägga en tusenlapp eller vad det nu kan kosta att köpa ett nytt.
Jag hoppas det här kan vara till hjälp för att lösa ditt problem, nilsson1800. Lycka till!