Min bakaxel har lämnat ifrån sig lite jobbiga ljud ett tag.
Först och främst ett vinande pga en hel slut utväxling, vilken nu är bytt men även ett... skramlande kan man väl bäst beskriva det som.
Nu har jag inte hängt upp axeln ännu efter utväxlingsbytet men jag kan egentligen inte tänka mig att det är det som framkallat dessa ljud.
Pinjonglagren är bytta samtidigt, Diffen är sprillans.
Som sagt, jag vet inte än om den är tyst men troligtvis så är skramlet som försvinner vid gaspådrag och kommer hårt när man släpper på gasen eller ligger på marsfart.
Bromsa + gasa så försvinner också ljudet.
Ett metalliskt skramlande.
Kan knutkors framkalla sådana ljud?
Tacksam för hjälp.
Oljud från baken...
-
- Nykomling
hehe
Ja, jag funderade också på knutkorset, kollade det innan jag hängde upp axeln igår och det verkade ok.
Och när jag sedan drog en repa för att se hur det lät så är alltså ALLA missljud borta. Inte bara de vinande ljudet från den kassa utväxlingen utan även det skramlande ljudet.
Antingen så var pinjonglagren mer slut än vad vi trodde eller så orsakade helt enkelt den dåliga utväxlingen ljuden.
Olle J Bilteknik i Bollnäs säger jag bara!
Mycket imponerad över hur tyst bakaxeln blev!
Johan
Och när jag sedan drog en repa för att se hur det lät så är alltså ALLA missljud borta. Inte bara de vinande ljudet från den kassa utväxlingen utan även det skramlande ljudet.
Antingen så var pinjonglagren mer slut än vad vi trodde eller så orsakade helt enkelt den dåliga utväxlingen ljuden.
Olle J Bilteknik i Bollnäs säger jag bara!
Mycket imponerad över hur tyst bakaxeln blev!
Johan