Ska jag köpa en Corvette?
Ska jag köpa en Corvette?
Hej,
Jag har faktiskt aldrig kört någon Corvette men jag funderar allvarligt på att köpa en ändå. Så då undrar jag om någon kan ge lite goda råd.
Jag vill nämligen ha en bil med ordentligt bottendrag, mullrande ljud och som helt enkelt är kul att köra. Ska man ha en Corvette isåfall?
Varför har ni en Corvette?
Ska man ha en C3 eller C4? Det lutar nästan åt C4 för min del, men det verkar här som att många föredrar C3. Varför det? Är den skönare att köra eller är ljudet bättre eller är den helt enkelt coolare?
Ska man ha manuell eller automat?
Till sist: Finns det någon Corvetteägare i Uppsala som kan tänka sig att ta med mig på en liten åktur så man får känna hur de är och höra ljudet? Det skulle verkligen vara kul!
/Lars
Jag har faktiskt aldrig kört någon Corvette men jag funderar allvarligt på att köpa en ändå. Så då undrar jag om någon kan ge lite goda råd.
Jag vill nämligen ha en bil med ordentligt bottendrag, mullrande ljud och som helt enkelt är kul att köra. Ska man ha en Corvette isåfall?
Varför har ni en Corvette?
Ska man ha en C3 eller C4? Det lutar nästan åt C4 för min del, men det verkar här som att många föredrar C3. Varför det? Är den skönare att köra eller är ljudet bättre eller är den helt enkelt coolare?
Ska man ha manuell eller automat?
Till sist: Finns det någon Corvetteägare i Uppsala som kan tänka sig att ta med mig på en liten åktur så man får känna hur de är och höra ljudet? Det skulle verkligen vara kul!
/Lars
BLO: Frågan är vad du vill göra med din bil och hur mkt pengar du vill lägga på den.
Se om du svarar "ja" på nedanstående frågor:
Vill du köra mkt utan att sabba utrikeshandelsbalansen (=rimlig soppaförbrukning) = C4
Gillar du 60-tals design = C3
Gillar du 80-tals design = C4
Hatar du amerikansk elektronik = C3
Älskar du att meka konstant = C3 (hukar mig...
)
Vill du kunna svänga och bromsa med bilen = C4
Är big block ett absolut krav = C3
MVH
MN
Se om du svarar "ja" på nedanstående frågor:
Vill du köra mkt utan att sabba utrikeshandelsbalansen (=rimlig soppaförbrukning) = C4
Gillar du 60-tals design = C3
Gillar du 80-tals design = C4
Hatar du amerikansk elektronik = C3
Älskar du att meka konstant = C3 (hukar mig...

Vill du kunna svänga och bromsa med bilen = C4
Är big block ett absolut krav = C3
MVH
MN
Automat/man
Det beror på om du ska ha C3 eller C4 om du ska trimma osv osv..
C4ans manuella på de tidiga är en 4+3 lådan altså en 4växlad låda med elektrisk överväxel.. 90 kom det en mycket fin 6vxl låda.. Automaten på C4an är (förrutom 84an) en TH700 som är till för att poliser ska kunna åka runt kvarteret utan att skvimpa ut kaffet. Den är lite för VEK och lite för snäll i mitt tycke. men det går att åtgärda.
C3an har ett antal olika 4petade lådor, många saknar OD vilket är en nackdel.. Automaterna i C3an är uteslutande 3vxl, om ingen tidigare ägare satt i en TH700..
Själv så kör jag en 4+3 låda, och den funkar bra.. Men se upp med dem för att ofta är OD enheten PAJ eller på upphävningen, detta oftast för att tidigare ägare slarvat med olje & filter bytena.
Det beror på om du ska ha C3 eller C4 om du ska trimma osv osv..
C4ans manuella på de tidiga är en 4+3 lådan altså en 4växlad låda med elektrisk överväxel.. 90 kom det en mycket fin 6vxl låda.. Automaten på C4an är (förrutom 84an) en TH700 som är till för att poliser ska kunna åka runt kvarteret utan att skvimpa ut kaffet. Den är lite för VEK och lite för snäll i mitt tycke. men det går att åtgärda.
C3an har ett antal olika 4petade lådor, många saknar OD vilket är en nackdel.. Automaterna i C3an är uteslutande 3vxl, om ingen tidigare ägare satt i en TH700..
Själv så kör jag en 4+3 låda, och den funkar bra.. Men se upp med dem för att ofta är OD enheten PAJ eller på upphävningen, detta oftast för att tidigare ägare slarvat med olje & filter bytena.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
Aha, jag visste inte att den fanns på 82an.. jag skulle ha skrivit att 84an låda skiljer från senare, kommer inte ihåg vad men "M nordin" du kanske kan utveckla det så jag lär mig..M Nordin skrev:Jake: Både -84 (C4) och -82 (C3) har TH700 automater!
MVH
MN
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
Jake: vet inte om 700:an är speciell i just -84 men bra är de inte i alla fall... Ju nyare desto bättre. Bättre innanmäte, aux valvebody, bättre tillgång på turbiner...
Ja, OT igen - vad säger BLO om sin framtid med en trilskandes plastbalja och en ännu mer trilskandes flickvän... Jupp, de tycker det är kul så länge de inte anser att det är "deras" pengar (enligt den enkla kalkylen: 1000kr på bilen = 1000 kr till mig....) som går åt till den!
MVH
MN
Ja, OT igen - vad säger BLO om sin framtid med en trilskandes plastbalja och en ännu mer trilskandes flickvän... Jupp, de tycker det är kul så länge de inte anser att det är "deras" pengar (enligt den enkla kalkylen: 1000kr på bilen = 1000 kr till mig....) som går åt till den!
MVH
MN
Inställning
Vad har du för inställning till en eventuelll sportbil?.
Utseende, ekonomi, körbarhet?
Covertible, mycket lull lull, råhet?
Lättkördhet? billig service?
Bra andrahandsvärde?
C3 och c4 finns inte utan är fjärde och femte generationen, det var först när man hittade på att 97,ans corvette skulle heta c5 som dessa betckningar uppstod..
fjärde generationen kom 1968 och är väldig omodern på många sätt i dag, och de flesta bilar är modifierade på olika sätt. Snacket om dålig väghållning är mest snack från de som blivit omkörda , men tänk på att jämförelsen mellan en 68 och en 96 är som mellan en volvo 140 och en 850.
Med bigblock blir bilen framtung inget snack.
Bästa kombinationen i väghållningshänseende räknas vara en bil med bigblocksfjädring och dämpning men med småblockare.
84 kom femte generationen som endast behöll motorn från 82,an (nästan)
Manuell eller automat är en smaksak ,och är bilen inte sönderplågad eller hårt trimmad så håller automaten. Från 88 förstärktes den något.
Men kopplingarna till de manuella lådorna är inte outslitliga heller.
Så det bästa är att köpa en "black book" och lära sig skillnaderna mellan bilarna ,och bestämma vilken färg och utrustning man vill ha.
Sedan söker man efter en sådan bil. Alltid bäst med en bil som inte är alltför mycket modifierad.
Givetvis finns inget alternativ till att köpa en corvette
Utseende, ekonomi, körbarhet?
Covertible, mycket lull lull, råhet?
Lättkördhet? billig service?
Bra andrahandsvärde?
C3 och c4 finns inte utan är fjärde och femte generationen, det var först när man hittade på att 97,ans corvette skulle heta c5 som dessa betckningar uppstod..
fjärde generationen kom 1968 och är väldig omodern på många sätt i dag, och de flesta bilar är modifierade på olika sätt. Snacket om dålig väghållning är mest snack från de som blivit omkörda , men tänk på att jämförelsen mellan en 68 och en 96 är som mellan en volvo 140 och en 850.
Med bigblock blir bilen framtung inget snack.
Bästa kombinationen i väghållningshänseende räknas vara en bil med bigblocksfjädring och dämpning men med småblockare.
84 kom femte generationen som endast behöll motorn från 82,an (nästan)
Manuell eller automat är en smaksak ,och är bilen inte sönderplågad eller hårt trimmad så håller automaten. Från 88 förstärktes den något.
Men kopplingarna till de manuella lådorna är inte outslitliga heller.
Så det bästa är att köpa en "black book" och lära sig skillnaderna mellan bilarna ,och bestämma vilken färg och utrustning man vill ha.
Sedan söker man efter en sådan bil. Alltid bäst med en bil som inte är alltför mycket modifierad.
Givetvis finns inget alternativ till att köpa en corvette
Tack för att jag fick lite kommentarer.
På viktighetsskalan för mig, 1-5:
Utseende 4
ekonomi 2
körbarhet 4
Covertible 0
mycket lull lull 3
råhet 5
Lättkördhet 4
billig service 2
Bra andrahandsvärde 3
Skön att köra 5
Fint ljud 5
Stämmer det att C4 låter lite mesigt med originalsystem?
Står det nåt annat i blackbook än massa siffror och tekniska data? Tex lite personliga intryck från författaren om känslan i bilarna? Eller nåt...
Utseende 4
ekonomi 2
körbarhet 4
Covertible 0
mycket lull lull 3
råhet 5
Lättkördhet 4
billig service 2
Bra andrahandsvärde 3
Skön att köra 5
Fint ljud 5
Stämmer det att C4 låter lite mesigt med originalsystem?
Står det nåt annat i blackbook än massa siffror och tekniska data? Tex lite personliga intryck från författaren om känslan i bilarna? Eller nåt...
C3:an har den absolut djärvaste designen av alla Corvetter enligt mitt tycke. Därför är den min favorit i jämförelse med C4:an som jag tycker är för mycket mainstream. Trenden bröts iom C5:an men då pratar vi andra pengar. Med C5 kom de mjuka linjerna tillbaka.
Men allt detta beror ju på individens tycke och smak. Tycker du att en C4:a är snyggare än en C3:a, ja då ska du skaffa dig en sådan.
Utseende coh körbarhet har du rankat högt.
Utseendet måste du bedöma själv !
Körbarheten hos en C3:a beror alldeles på i vilket skick styrväxel, styrleder, fjädring, länkarmar befinner sig i. Jag har alltid hört att C3:an har usel väghållning så för mig blev det en positiv överraskning att den jag köpte, trots att styrväxeln är lite glapp och att inget är gjort åt fjädring, bussningar etc, ändå har en så pass tight väghållning för att vara så gammal (har en 78:a).
Råhet ligger på topp ser jag. En C3:a är det råaste som finns, och är den inte tillräckligt rå så kan man modifiera den så man skrämmer slag på både unga och gamla
Om vi inte pratar Corvette så tycker jag nog att Dodge Viper egentligen toppar ligan vad gäller råhet, V10, supertrög koppling och ljud som ett F18-plan.
Men man kan få en C3 att låta likadant, sätt på sidepipes utan insatser så får man åka omkring med vadd i öronen och kevlarbyxor så man inte bränner benen av sig vid i - och urstigning i bilen.
C3 är lättkörd om styrning, upphängning och hjulinställning är i korrekt skick.
Jag provkörde en Firebird som också ska vara en "sportbil" men det går inte att jämföra (gungig, svampig).
Kan du meka själv så blir inte service kostnaden så hög. Det troliga är att du kommer att vilja köpa både det och det andra till din Corvette som kanske i grund och botten är onödigt men väldigt kul och då börjar det kosta kulor !
Min röst går till C3. Jag föll för designen och hade aldrig kört en "jänkare" innan jag köpte min och blev supernöjd med allt det andra jag fick på köpet.
Det är spännande varje gång att ge sig ut på en tur och jag längtar fortfarande efter en ny varje gång jag kör in den i garaget !
Lycka till med letandet och väljandet,
//Hagge
Men allt detta beror ju på individens tycke och smak. Tycker du att en C4:a är snyggare än en C3:a, ja då ska du skaffa dig en sådan.
Utseende coh körbarhet har du rankat högt.
Utseendet måste du bedöma själv !
Körbarheten hos en C3:a beror alldeles på i vilket skick styrväxel, styrleder, fjädring, länkarmar befinner sig i. Jag har alltid hört att C3:an har usel väghållning så för mig blev det en positiv överraskning att den jag köpte, trots att styrväxeln är lite glapp och att inget är gjort åt fjädring, bussningar etc, ändå har en så pass tight väghållning för att vara så gammal (har en 78:a).
Råhet ligger på topp ser jag. En C3:a är det råaste som finns, och är den inte tillräckligt rå så kan man modifiera den så man skrämmer slag på både unga och gamla

Om vi inte pratar Corvette så tycker jag nog att Dodge Viper egentligen toppar ligan vad gäller råhet, V10, supertrög koppling och ljud som ett F18-plan.
Men man kan få en C3 att låta likadant, sätt på sidepipes utan insatser så får man åka omkring med vadd i öronen och kevlarbyxor så man inte bränner benen av sig vid i - och urstigning i bilen.
C3 är lättkörd om styrning, upphängning och hjulinställning är i korrekt skick.
Jag provkörde en Firebird som också ska vara en "sportbil" men det går inte att jämföra (gungig, svampig).
Kan du meka själv så blir inte service kostnaden så hög. Det troliga är att du kommer att vilja köpa både det och det andra till din Corvette som kanske i grund och botten är onödigt men väldigt kul och då börjar det kosta kulor !
Min röst går till C3. Jag föll för designen och hade aldrig kört en "jänkare" innan jag köpte min och blev supernöjd med allt det andra jag fick på köpet.
Det är spännande varje gång att ge sig ut på en tur och jag längtar fortfarande efter en ny varje gång jag kör in den i garaget !
Lycka till med letandet och väljandet,
//Hagge
BLO: En viktig sak att tänka på: Det är gamla bilar! Yngsta C4 är 10 år gammal, yngsta C3 är 23 år gammal och tekniskt sett var den gammal redan när den kom. Gamla bilar krånglar.
Är du seriös spekulant så åk ned till Vettesmåland och prova en av varje!
MVH
MN
PS original C4 är rätt tysta, GM kunde ju inte sälja bilar som låter som en trasig Briggs & Stratton... Kruxet är att C4 lider av resonansljud i kupén med fel avgassystem - det slår lock för öronen helt enkelt! DS
Är du seriös spekulant så åk ned till Vettesmåland och prova en av varje!
MVH
MN
PS original C4 är rätt tysta, GM kunde ju inte sälja bilar som låter som en trasig Briggs & Stratton... Kruxet är att C4 lider av resonansljud i kupén med fel avgassystem - det slår lock för öronen helt enkelt! DS
ljud och oljud
Man slipper höra vägljudet om man öppnar avgassystemet. För 275 or bak låter rätt mycket hur som helst.
Men skulle jag köpa corvette idag skulle jag köpa en C5,a kring 2000 -ungefär.
Då Har "första idoten" redan förlorat 200-250000 på bilen .det går att hitta bilar som bara haft en ägare, och en fin bil har fortfarande ny bilskänsla.
Att köpa sportbil är som att köpa en vanlig bil,skillnaden är att en spotbil är hiskeligt dyr att repare jämfört med en bruksbil.
Men där har du huvudfördelen med en Corvette.
Alla service delar till motor är billigt,ungefär samma grejer sitter på Chevrolet och GMC pickuper. Automatlådan är samma sak(nästan).Mycket delas ju även med Camaro firebird så då finns ju massor på eftermarknaden.Specifika corvette prylar kan kosta,men eftersom bilen är vanlig finns mycket på eftermarknaden.
Tänker du skruva själv i huvudsak ,då är ju C4,an det vettigaste alternativet,initialt.Men skicket varierar enormt.
Men skulle jag köpa corvette idag skulle jag köpa en C5,a kring 2000 -ungefär.
Då Har "första idoten" redan förlorat 200-250000 på bilen .det går att hitta bilar som bara haft en ägare, och en fin bil har fortfarande ny bilskänsla.
Att köpa sportbil är som att köpa en vanlig bil,skillnaden är att en spotbil är hiskeligt dyr att repare jämfört med en bruksbil.
Men där har du huvudfördelen med en Corvette.
Alla service delar till motor är billigt,ungefär samma grejer sitter på Chevrolet och GMC pickuper. Automatlådan är samma sak(nästan).Mycket delas ju även med Camaro firebird så då finns ju massor på eftermarknaden.Specifika corvette prylar kan kosta,men eftersom bilen är vanlig finns mycket på eftermarknaden.
Tänker du skruva själv i huvudsak ,då är ju C4,an det vettigaste alternativet,initialt.Men skicket varierar enormt.
-
- Corvettefantast
c3 c3 c3
Vill du vara ballast?
Gillar du att folk glor??
tycker du om när det låter brutalt när gaspedalen ligger stumt mot golvet?
gillar du kurviga former??
älskar du att studera bil porr i den högre skolan????
vill du kunna säga jag har en stingray???
tycker du om doften av bränt gummi??
åker du helst tvåsits???
tycker du ordet sidepipes låter coolt
kort sagt köp en c3 kan vara mycket slit men jag garanterar att när jag öppnar ladan och hon står där o blänker då är lyckan total,hon är min bara min.....
mvh t

Gillar du att folk glor??
tycker du om när det låter brutalt när gaspedalen ligger stumt mot golvet?
gillar du kurviga former??
älskar du att studera bil porr i den högre skolan????
vill du kunna säga jag har en stingray???
tycker du om doften av bränt gummi??
åker du helst tvåsits???
tycker du ordet sidepipes låter coolt
kort sagt köp en c3 kan vara mycket slit men jag garanterar att när jag öppnar ladan och hon står där o blänker då är lyckan total,hon är min bara min.....
mvh t

20" E ballt!!!!
Sist men inte minst - jag åker C4:a till vardags hela sommarhalvåretBLO skrev:Tack för att jag fick lite kommentarer.
Utseende 4______________Smaken är som baken.....
ekonomi 2______________Delar är inte speciellt dyrt till någon modell
körbarhet 4______________C4:a eller nyare
Covertible 0_____________Håller med - skall vara Kupé
mycket lull lull 3__________Ju nyare desto mer
råhet 5_________________C3:a med Big Block
Lättkördhet 4____________C4:a eller nyare
billig service 2__________ Service skall vara BRA!
Bra andrahandsvärde 3___Alla står sig i pris om du inte köper en ny
Skön att köra 5__________Ju nyare desto bättre/sportigare
Fint ljud 5______________En V8:a är en V8:a - sedan beror det på avgassystemet
Stämmer det att C4 låter lite mesigt med originalsystem?______- Japp - men vem har originalsystem
_________________Kolla på http://www.corvetteactioncenter.com/
Helt bekvämt.... Och inte drar den någon soppa heller, snittar på 1,13l/mil över en hel sommar - och inte ligger jag och fis-kör - plattan i mattan är det som gäller

Allvarligt......Jonathan skrev:Plattan i mattan på 1.13...
det vill jag ha.. vissa lever i drömvärldar....
Min C4:a drar 1,13....
Åker till jobbet varje dag, 4,5 mil åt varje håll, + en repa på lunchen
Ca 8 mil om dagen på motorväg med farthållaren på 135kmh,
de resterande i köer från Hjulstakorset in Haga Norra...
Hittar man en upp-pumpad toyota så kan man inte låta bli....
Sitter en lätt moddad L98 TPI under huven...
K&N luftfilter
52mm throttle body
HyperTech chip
Accel Super Coil
Justerbart bränsletryck
Större spridare
Inget märkvärdigt - skulle tippa att den ligger på runt 300HK,
ca 550-575 NM
Det är en himla skillnad att ha en hyffsat modern maskin med insprutning och justeringsmöjligheter jämfört med Big Block och förgasare.....
Fick hem åket efter en smärre reparation... med 0-ställd elektronik,
åkte direkt upp på motorvägen och tryckte in farthållaren på 135kmh,
körde 32km - förbrukningen landade på 0,94
Det finns fördelar med elektronik... Tills den går sönder
tja vad säger man?
Det är långkörningen som gör det ,men nog måste du väl köra lite "kvinnligt"?
Ett par fullgas accelerationer lägger direkt på åtminstone 2 dl.

Ett par fullgas accelerationer lägger direkt på åtminstone 2 dl.
För mig =På viktighetsskalan för mig, 1-5:
Utseende 4
ekonomi 2
körbarhet 4
Covertible 0
mycket lull lull 3
råhet 5
Lättkördhet 4
billig service 2
Bra andrahandsvärde 3
Skön att köra 5
Fint ljud 5
Utseende 5 ( Snyggare bil känner jag inte till!)
Ekonomi 0 (lol bensinförbrukning?? Tack vare oss e bensinen så billig som den e.... skulle annars varit mycket dyrare!?)
Körbarhet 3 (Lättkörd men man kan ju inte gasa i kurvor m.m. finns liksom för mycket mos i corven!)
Convertible 0 (det e dom ju ändå)
Mycket lull lull 3 (stereon och pakethållarn... får ju inte plats mer!?)
Råhet 5 (Vinner ju 1:a plats lätt...)
Lättkördhet 4 (har en tendens att börja flyga över 200....)
Billig service 4 ( Billigare en 460:n)
Bra andrahandsvärde 5 ( sjunker ju aldrig i värde, bara stiger! Men jag har ju aldrig sålt nån så vad vet jag?)
Bra att köra 5 (ståfräs varje gång...)
Fint ljud 0 ( Ska man ha "fint" ljud kanske en kanariefågel e nått? Min e RÅ i ljudet, Klart tuffast

Så värderar jag min

1800 varv vid 90
Motorn behöver inte direkt arbeta ihjäl sig i 130 så visst går moderna bilar med låg bakaxelutväxling billigt.
madcow skrev:Jonathan skrev:
Det är en himla skillnad att ha en hyffsat modern maskin med insprutning och justeringsmöjligheter jämfört med Big Block och förgasare.....
Vad är skillnaden mer exakt?
Vad har du för årsmodell?
Inredningen på 80-tals C4 ser ju ut som värsta dataspelet verkar det som. Gillar inte riktigt det.
Vad tycker ni som har har en sån?
Flipperspelet
Det var extremt futuristiskt när det kom.
Full Green är häftigt. , så givet vis är det det som ska sitta i en bil från femte generationen
Vadå krånglar?, på min 88 som gått 10000 mil ungefär funkar allt, har aldrig varit något krångel heller.
Och dom nyare bilarna har också digital instrumentering även om det inte ser ut så.
Full Green är häftigt. , så givet vis är det det som ska sitta i en bil från femte generationen

Vadå krånglar?, på min 88 som gått 10000 mil ungefär funkar allt, har aldrig varit något krångel heller.
Och dom nyare bilarna har också digital instrumentering även om det inte ser ut så.
Ingo: Detta om instrument har vi diskuterat tidigare. Min -84 har gått längre än din bil och långt ifrån i fint skick när jag köpte den. Instrumentbelysningen död och saknades några segment i vissa siffror. Fixat belysningen efter lite övningar med lödkolven och byta av de asdyra lamporna till standardlampor med lägre effekt som förhoppningsvis inte smälter plexiblocken invändigt. Att de inte krånglar på din bil förklarar knappast floden av trådar på nätet om "digital cluster". Bara sådant trams som fotocellsdimmern och ambient tempsensor gör att man funderar på om jänkarna verkligen landat på månen eller ej... :lol
Futuristisk - javisst. Användarvänlig - absolut inte.
MVH
MN
Futuristisk - javisst. Användarvänlig - absolut inte.
MVH
MN
digital
Men man kommer inte ifrån det digitala för att man köper en nyare bil.Vissa problem har man kanske byggt bort men istället finns det nya, som kommer att märkas om några år när bilarna är äldre.
Funderar om vi kanske klarar oss lite bättre i Sverige eftersom vi alltid har lysen på , och att belysningen i instrumenten då växlar ner till lägre effekt.
Rätt kul är att min slängbil som vi använder som till jobbetbil Volvo480 turbo har mycket som liknar vetten exempelvis tankmätaren.
Full Green all time...
Funderar om vi kanske klarar oss lite bättre i Sverige eftersom vi alltid har lysen på , och att belysningen i instrumenten då växlar ner till lägre effekt.
Rätt kul är att min slängbil som vi använder som till jobbetbil Volvo480 turbo har mycket som liknar vetten exempelvis tankmätaren.
Full Green all time...