renovera växellåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

renovera växellåda

Inlägg av Hånta »

Ni som har renoverat en manuell växellåda.Har ni gjort det själva eller är det inget som man kan göra själv?Har nu plockat ut motorn och funderar att passa på att gå igenom lådan liks då jag har motorn ute,eller behöver man ej göra det.Han som ägde bilen innan mig sa att ibland kunde backen fastna och att det hade att göra med att det skulle vara en o-ring som var dålig,kan det vara så?

Tacksam för snabba svar,för i morgon går beställningen till USA iväg.

Lars :P
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Att den "fastnar" på backen beror i många fall på spakstället. Min gjorde det till o från så jag köpte ett Hurst ställ som e så mycket bättre än orginalet på alla sätt.
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Går bra att renovera lådan själv. Det du behöver förutom de vanliga verktygen är en press. Å så kan det vara bra att ha någon beskrivning. Hittar inte den jag använde, men jag ska hålla ögonen öppna i fall jag hittar den.
Sprängskiss: http://www.dandltransmission.com/trans-expl.jpg
Här kan du få lite tips också: http://www.5speeds.com/cgi-bin/forumdis ... LastLogin=

Håller med Peter brukar bero på spakstället eller felaktigt justerade stag.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

När jag fick hem bilen från usa så gick inte backen att få i.. Segt som f*n.. Så jag tog bort gummidamasken och smorde upp ordentligt där nere med nån slags fettspray.

Blev som nytt... Inte det minsta segt.. :wink:

Samma sak med dörrhandtagen, jag fick nästan använda hela min kroppstyngd :shock: för att få upp dörrarna så jag tog isär dörrsidorna och smorde upp allting... Blev också som nytt, behöver bara ta lite lätt på handtaget så öppnar dörren...
Corvette 427 -69
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Tack för svarena.

StingrayRacing
Skicka gärna beskrivningen då du hittar den,det skulle vara till stor hjälp om man kunde ha en manual till hjälp då man ska renovera lådan.


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hånta skrev:Skicka gärna beskrivningen då du hittar den,det skulle vara till stor hjälp om man kunde ha en manual till hjälp då man ska renovera lådan.
Jo du, jag hittade den. Han hade bytt adress bara: http://ca.geocities.com/mlvd@rogers.com ... ebuild.htm

Å sen hittade jag en annan sprängskiss som jag använde mej av:
http://www.autogear.net/pdfs/munciecat.pdf

När du ska lägga tillbaka bottenstocken ( den med 4 kugg på) så ska du fippla med ett hundratal små rullar.... Köp då ett kvastskaft som du sågar av till lämplig längd, så går det också jättebra! Jag har hört andra som har svarvat ett i metall.... :roll: Då ska man nog renovera varje dag om det ska löna sig... :wink:

//Lasse (här också! :wink:)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Ja då väcker vi väl liv i en gammal tråd.
Det är så att mitt orginal spakställ inte är i det bästa laget tycker jag,glappar och känns allmänt "slaskigt".
Igår då jag startade motorn för första gången och skulle ut och vända på bilen så fastnade 2 växlar så jag kom som ingenvart.Så jag överväger att köpa ett nytt spakställ,Hurst har jag hört gott om.Ska jag köpa ett nytt så vill jag ha ett som liknar det som sitter orginal i bilen.Någon som har ett tips om vad jag ska köpa :?: .

Men jag tänkte försöka att ställa in växlarna en gång till.Man ska visst låsa stället i 0 läge genom att använda en 7 eller 8mm axel och styra in den i ett hål på spakstället.Problemet är att nu när karossen är på så ser man ju inte ett skit.Så jag tänkte borra ett hål i karossen så att jag kommer åt och låsa spakstället.Men eftersom jag inte ser hålet så vet jag inte vart jag ska borra i karossen :? .Någon som kan hjälpa mig,med lite tipps om hur jag ska göra.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar