ta bort batteriet en längre tid

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
hello
Nykomling
Nykomling

ta bort batteriet en längre tid

Inlägg av hello »

Hej alla är det någon som vet om det händer något med tex larm mobeliser data mm, om man tar bort batteriet en längre stund ?

tacksam för alla svar

tack på förhand
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

strömlös

Inlägg av Ingo »

Det ska inte hända speciellt mycket ,förutom att bilen blir lite törstigare och oroligare dom första milen tills datorn "lärt om".
Jag kopplar bort batteriet varje höst och brukar ladda upp batteriet rejält just när det är frånkopplat och när bilen ska igång igen.
bara för att hålla minnet på datorn ska ett 9 volts batteri tydligen räcka,men det finnsju annat som stjäl ström också så då får man vara aktiv med att plocka bort vissa säkringar o dyl.tycker jag är överkurs.
Att ha en underhållsladdare på hela vintern fungerar ju också,men jag är skeptisk till att ha el anslutet till bilen utan översyn.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: strömlös

Inlägg av Lars J »

Jag använder underhållsladdare hela vintern och ser inga problem i det. Ny fräsch laddare och frisk kabel så är väl risken inte större än när du lämnar din lägenhet/hus med all elektronik där finns. Skulle tro att din jul ljusstake är en betydligt större risk än din laddare.

/Lars/ :roll:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: strömlös

Inlägg av madcow »

Lars J skrev:Jag använder underhållsladdare hela vintern och ser inga problem i det. Ny fräsch laddare och frisk kabel så är väl risken inte större än när du lämnar din lägenhet/hus med all elektronik där finns. Skulle tro att din jul ljusstake är en betydligt större risk än din laddare.

/Lars/ :roll:
Jag med..
Funkar klockrent...
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Skriv svar