Oljebyte Automat.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
haack
Nykomling
Nykomling

Oljebyte Automat.

Inlägg av haack »

Hur mycketb olja går det i automaten vid oljebyte i en corvette 1993 årsmodell.
Var får man tag på en instruktionsbok till samma bil?

Hoppas på svar.
my girlfriend said that i had to choose between her and my car...
- Well, im gonna miss her!
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Till en så pass ny bil tycker jag att Saab borde kunna tillhandahålla det, men om inte annat gå in på www.helminc.com (trycker alla manualer åt Cheva bland annat) och sök på:

Aftermarket CLICK HERE/ Chevrolet/Corvette 1993 så får du upp en hel radda med manualer till din bil som du kan beställa. Där finns allt ifrån vanliga handskfacksmanualen (Owners Manual) till hela verkstadsmanualen.

Mvh, Björn
andreas
Nykomling
Nykomling

Re: Oljebyte Automat.

Inlägg av andreas »

Har hört att det kan vara bra att "skölja" rent växellådan med fräsch olja innan man fyller den på nytt (exakt hur man gör vet jag inte när man sköjer), och då, beroende på hur skitig den är, går det åt mellan 11-18 liter totalt, men då vet man även att det verkligen är ny olja i hela systemet.
z28
Nykomling
Nykomling

Inlägg av z28 »

Såg på hansen oljerekomendations sida att dom angav bytesvolymen till 5,5 lite om jag inte minns fel.
nightrider
Nykomling
Nykomling

Re: Oljebyte Automat.

Inlägg av nightrider »

andreas skrev:Har hört att det kan vara bra att "skölja" rent växellådan med fräsch olja innan man fyller den på nytt (exakt hur man gör vet jag inte när man sköjer), och då, beroende på hur skitig den är, går det åt mellan 11-18 liter totalt, men då vet man även att det verkligen är ny olja i hela systemet.

tycker det låter mycket med 11-18 liter kan det stämma?.

m.v.h Nightrider
z28
Nykomling
Nykomling

Inlägg av z28 »

Fyllde på ca 10 liter då lådan var nyrenoverad, så 11-18 liter det går det nog åt om man ska skölja ur lådan.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Byte automatlådeolja

Inlägg av Ingo »

Man får aldrig ur lika mycket vid ett oljebyte som vid en renovering.Lättast är att kolla hur mycket man tappat ur och fylla tillbaks lika mycket.Om du tänker skölja lådan är det ju vettigare att skölja med lite billigare olja.På lantmännen(granngården heter det väl nu)säljer man dexronIIb till hyfsat pris,fyll i det först och kör runt och sug ut skiten genom oljestickshålet(sålla med tråget gör man bara en gång),minns inte om det skulle vara dexronIII i 93:an eljest så duger nog lantisoljan också,men man vill inte skölja med Qakerstate och liknande dyroljor.
björn danielsson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av björn danielsson »

Hej.
Jag skulle nog rekomendera att du byter filter i automatlådan.
När jag bytte olja senast tog jag ned tråget och bytte filtret , du kommer att bli förvånad hur mycket smuts det ligger runt magneterna i botten på tråget.
Man får hoppas att det inte släpper och åker runt i lådan
björn
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Aut,olja

Inlägg av Ingo »

Rätt Björn!!,givetvis ska man byta filter om man lossar tråget.
Skriv svar