Jippiieee!!!!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Och jag som trodde det bara va att tuta och köra!!! :?
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

2QIK4U skrev::lol: :lol: :lol:
Hmm den va inte snäll... :x

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

får väl be om ursäkt då...men det förklarar kanske haveriet med den tidigare motorn.....
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vad förklarar mitt förra haveri??
Att min nuvarande kokade?
Min gamla opel gick kamremmen av på en gång.... Va det för att min nuvarande kokade??
Nä nu får du förklara dig lite. Anledningen till att min koka va en luftficka. Det kan bli så om man inte avluftar ordentligt. Så nu vet du det. :P
grebnE
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: ons jan 05, 2005 17:07
Ort: Malmberget
Kontakt:

Inlägg av grebnE »

hahaha.. roligt att läsa era intriger :lol:
Corvette 427 -69
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Relät till kylarfläktern va kasst. Så fläkten har snurrat lite när den vill om den nu har snurrat!? Sen när jag skulle kolla batteriet så va minuspolklämman lös! :shock: mindre bra kanske. Så nu hoppas jag att när det e fixat så ska allt funka. Sen va det ju växellådan också. Men det får komma efter.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har laddat upp batteriet nu. Tog av laddarn och mätte. 12.83v.... sekunden senare
12.82 sen tickade det nedåt för varje sekund hehe
Dags att köpa nytt batteri :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

"Never ending story II."
Det är alltid nåt som går sönder......
Min varvräknare la av på väg till vårmönstringen.

Jobba på Frisk, du ser ljuset i tunneln nu........eller är det tåget som kommer :wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol ne ljuset har jag observerat men det e ju lite retsamt när det e småsaker som krånglar. Ge mig ett par veckor och allt ska va funktionellt :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Börjar låta som Alfons Åberg nu, "ska bara..........."
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

frisk: det är väl inget konstigt att spänningen kryper nedår precis efter du tagit av laddaren? Mät dagen efter istället eller ännu bättre, ta det till en verkstad som belastningsprovar det.

MVH

MN
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

12,8 på ett fulladdat obelastat batteri är för lågt tyder på en kass cell.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Nu har jag köpt nytt på biltema... säkert skit men 345kr så kan man ju köpa många :wink:
Gjorde en mätning på det gamla batteriet nu. 11.72v
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har äntligen hittat el-felet nu. torkarmotorn har gått och kortslutit sig självt :( så nu får jag skynda mig att fixa ny motor... snart besiktning!

det stog nåra nuffrer på motorn=
1919437
176 88

Hittar dock inget med dom siffrorna... :roll:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Dags att lyfta upp Jippie-tråden igen då vintern börjar smyga sig på och alla verkar "hänga läpp" :) Har äntligen fått min hastighetsmätarvajjer och monterat på den och provkört :D :D Så nu har jag inga ursäkter längre om farbror blå skulle stoppa mig. Har fortfarande svårigheter med höga hastigheter så förslag på vad göra skulle vara fint. Problemet är att luften flyger över luftfiltret, det vet jag, men hur ska jag komma åt problemet? Vill gärna ha förslag grabbar och tjejer! :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Scooooooooooooooooooooop !!!!!!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena Frisk!

Du sa att du hade bytt hastighetsmätarvajern... Var det svårt att komma åt bakom mätaren. Hur gjorde du? Ska till och byta min varvräknarvajer.

Scoop är väl det ända tänkbara om du inte kan bygga ner filtret under huven igen!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

StingrayRacing skrev:Tjena Frisk!

Du sa att du hade bytt hastighetsmätarvajern... Var det svårt att komma åt bakom mätaren. Hur gjorde du? Ska till och byta min varvräknarvajer.

Scoop är väl det ända tänkbara om du inte kan bygga ner filtret under huven igen!

//Lasse
Varvräknarvajern är lättare ! Om du lägger dig på rygg under panelen (aj!) och kikar upp så kommer du åt "snäppen" med en lång mejsel.
Låt den va av vid fördelaren så någon kompis kan vrida lite på vajern när du sätter dit den nya. Busenkelt!

:)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Frisk: du har inte en bild på hur det ser ut nu, det finns några andra trix man kan göra för att få in luften i förknasaren om man har problem med strömmingsskiktet..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tack!

Då är det bara och åka å köpa en då. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo inga problem att byta vajjrar, bortsätt från oroliga ställningar vid pedalerna. Lite trångt och trixit men det går vägen. Sen e det inte mycket att tänka på mer än att försöka få så långa böjar (och få) på vajjern.
Scooooop e kanske ett sista alternativ känner jag då jag helst skulle vilja få bort hålet helt. Och jag som e dåligt insatt vad det gäller det mesta så undrar jag om det finns bra luftfilter som e låga. Jag vet att vi har kollat, och pratat om det tidigare men det har inte sagt "klick" som kungen en gång har sagt hehe. Kanske måste man tillverka en egen lösning? Borde ju gå att dra ett rör från förg. fram förbi kylarn på nått sätt? eller ska luften bäst tagas från rutan? Scoopet behöver ju inte bli så högt men hur blir det med funktionaliteten om man bara passar in det över filtret? Samma effekt? Sen undrar jag lite hur det blir med lackeringen om det är nån som har erfarenheter. Kan man få exakt samm färg eller är det svårt? (ifall jag får för mig att köpa en ny huv!) Lägegr upp en bild på min icke coola hemsida så ni får en bild över verkligheten :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Hej Frisk :)

Du vet ju min highrisehuv jag satte på den tar luften ner från vindrutan i den "kammare" som luftrenaren hamnar i. Vill du ha en smooth huv så är nog det den optimala lösningen.

Sen det där med filter är lustigt köpte ett sånt där trekantigt som tar in luften uppifrån tänkte det skulle vara ballt tillsammans med huven...
Det visa sig dock att det bygger mycke högre än man tror huven gick inte igen ! Så det har jag sparat till Mustangen.

Hemligheten är att få en bottenplatta till filtret ovanpå förgasaren som bygger riktigt lågt. Jag parade ihop en Moroso bottenplatta med lagom högt filter och original överdel vart perfekt :)

Det blir trångt för gasvajer och sånt runt gasaren men med lite tålamod så blir det jättebra. Är övertygad om att du får ner ett sånt paket så det passar i en higrisehuv eller daytonahuv eller whatever u fancy :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Och lack... Black is black är fortfarande en av mina favos. Du lackar om huven sen fronten sen... sen ... så är det dags för huven igen hehe
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

http://frisk666.tripod.com/bilder/¨
Inte jättebra bilder ... men dom togs innan garaget var helt färdigt och frugan ställde in det gamla bordet.... och dom där gamla kläderna... och mattorna ... och byråerna... och grannens kök :shock: m.m..... :lol:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Köp min gamla huv Frisk !! Du får den för kompispris så kan du labba med den hur du vill. Jag kan mattsvarta den innan leverans så stör den inte din fina lack :) Huvstag ingår.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ok Terner. Du har ju sätt den live. Vet bara inte om ett tunt filter drar in tillräckligt med luft? Den ska ju ha i sig en del liksom..?? :roll:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Ok Terner. Du har ju sätt den live. Vet bara inte om ett tunt filter drar in tillräckligt med luft? Den ska ju ha i sig en del liksom..?? :roll:
Tunt? Det behöver inte vara tunt. Normal höjd och ett EFFEKTIVT filter som kan suga i sig utan att luften stormar förbi i turbulensen. Finns hur mycket som helst som skulle duga.

Hoppas du hittar hundarna :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Ska väl inte vara något problem med att få ner filtret under huven, du har ju ett L88-scoop.
Skaffa en drop base + 3 tum högt filter + X-streme lid så blir det så här:
Bild

Finns 1 cm i spel mellan filter och huv. Känns som luften räcker till min 468 iaf. :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Va vare ja sa lol :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar