Jag har problem med hög tomgång och undrar hur man
kollar så att IAC ventilen är OK.
Jag har kollat efter vakumläckor men inte hittat några.
Jag har nya spridare och bilen går klockrent men med
en tomgång på 1000rpm. Ska vara 6-700 eller?
Hög tomgång
Kolla så inte nån tidigar klåpare har varit och sjusterat spjället för att den över huvud taget skulle gå.. (blir ju problem om några spridare står öppna).. Du ser det på att du kan skruva på sjusterskruven på spjället, normalt sitter den en bricka över så att det inte går att skruva på den..
Har nån varit på den så är det bara att skruva tillbaks den och sedan ställa TPS givaren..
Är IAC'n pajj, så blir tomgången istabil, inte nödvändigtvis hög..
Har nån varit på den så är det bara att skruva tillbaks den och sedan ställa TPS givaren..
Är IAC'n pajj, så blir tomgången istabil, inte nödvändigtvis hög..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hej!
I Haynes rep.handbok sektion 4-sid 11 finns en beskrivning av hur IAC ventilen ska vara inställd, bl.a anges ett mått som jag citerar: "Distance should be less than 1-1/8 inch (28 mm) for either type of Idle air Control valve..."
På bilden ses avståndet markerat som ventilens spets till där packningen sitter.
Om detta är till någon hjälp får du gärna tala om för mig hur mycket tull och moms du fick betala när du köpte dina spridare i USA?
Jag ska själv köpa och kollar olika alt.
hangus
I Haynes rep.handbok sektion 4-sid 11 finns en beskrivning av hur IAC ventilen ska vara inställd, bl.a anges ett mått som jag citerar: "Distance should be less than 1-1/8 inch (28 mm) for either type of Idle air Control valve..."
På bilden ses avståndet markerat som ventilens spets till där packningen sitter.
Om detta är till någon hjälp får du gärna tala om för mig hur mycket tull och moms du fick betala när du köpte dina spridare i USA?
Jag ska själv köpa och kollar olika alt.
hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
Ställa Spjället
Om du vill ställa spjället korrekt byglar du A+B i diagnoskontakten vrider på tändningen, vad som händer då är att IAC motor backar ut fullt och stänger den luftvägen för tomgången. Stäng av tändningen, därefter lossar du kontakten till IAC motorn, tar bort bygeln i diagnoskontakten. När du nu startar motorn justerar du in tomgångsvarvtalet mha. justerskruven till spjällen jag har inte exakta tomgångsvarv i huvet men har för mig att Manuell skall ha ca 600rpm automat en hundra varv högre. När du gjort detta klart och monterat kontakten till IAC motorn kommer den att börja jobba korrekt. Motorn är en stegmotor som graderas 0-255 vid korrekt justerad tomgång utan belastning i form av AC eller dylikt skall ett scanprogram visa en IAC inställning på 30-35 steg
Lycka Till
SKP
Lycka Till
SKP