Lars
Då var karossen avlyft
Då var karossen avlyft
Äntligen så har man fått bort karossen från chassit.Fanns endel rost
.Värkar som att rostangreppet är värst vid början av kickuppen annars verkar det vara bra.Så nu blir det till att blästra och laga lite rost,men bra kommer det att förhoppnings vis att bli
.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Somsagt först blästring,laga rost sedan lack.Nä det blir epoxy färg som dom använder på industrier,väldigt hållbar.Samt att den kan man vist lacka ganska tjockt lager med.
Lars
Somsagt först blästring,laga rost sedan lack.Nä det blir epoxy färg som dom använder på industrier,väldigt hållbar.Samt att den kan man vist lacka ganska tjockt lager med.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Man kan ju hoppas på att det blir bra i allafall
.
Kolla in länken nedan så får ni se på lite smakprov på de ny lackerade saker till bilen som jag var och hämtade idag.
Lars
Kolla in länken nedan så får ni se på lite smakprov på de ny lackerade saker till bilen som jag var och hämtade idag.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
frisk
Nu ska vi inte bli ovänner
Tänk bara vad jag kommer att missa den kommade sommar
.
Men sen
.
Lars
Nu ska vi inte bli ovänner
Tänk bara vad jag kommer att missa den kommade sommar
Men sen
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Det kommer bli helbra det där!
Passa på och boxa ramen (helsvetsa) när den är ramlyft. Du får ett betydligt stadigare chassi och bättre väghållning.
Passa på och boxa ramen (helsvetsa) när den är ramlyft. Du får ett betydligt stadigare chassi och bättre väghållning.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
frisk
Naturligtvis förstod jag att du skämtade. Det finns ju bara hjälpsamma vänner på detta forum,vi brinner ju för samma sak CORVETTE!
Det är ju bara roligt att dela med sig av sina erfarenheter här på forumet.
Lars
[img][img]http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... -22013.jpg[/img][/img]
Naturligtvis förstod jag att du skämtade. Det finns ju bara hjälpsamma vänner på detta forum,vi brinner ju för samma sak CORVETTE!
Det är ju bara roligt att dela med sig av sina erfarenheter här på forumet.
Lars
[img][img]http://i6.photobucket.com/albums/y208/l ... -22013.jpg[/img][/img]
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Vuxen mans mekano = Corvette
Blir nog gryyymmmmmt bra dehär...!!! Man får ju komplex när man ser dig jobba..
Går ju bara hur fort som helst..!!!
Ska bli riktigt kul att följa det här... Det har ju blivt en hel del mer än "bara" ett motorlyft.. Bara att fota och dokumentera och sedan skriva en bok på Svenska
Jag köper direkt....!! 
Lycka till och Mvh//Jocke...
Blir nog gryyymmmmmt bra dehär...!!! Man får ju komplex när man ser dig jobba..
Ska bli riktigt kul att följa det här... Det har ju blivt en hel del mer än "bara" ett motorlyft.. Bara att fota och dokumentera och sedan skriva en bok på Svenska
Lycka till och Mvh//Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Joakim
Inte ska du få komplex av min iver att renovera.Alla har vi olika förutsättningar om hur mycket tid man kan avvara till sitt "Vuxen mans mekano".Själv så har jag nästan hur mycket tid som hellst just nu så det gäller att ligga i nu medans man har ork och lust.
Man kan ju säga att motorlyftet spårade ur allt eftersom jag började att riva i bilen,men förhoppningsvis så ska det bli ett fint resultat till slut.
Ska bara försöka ragga tag i en kaross vagn så att jag kan lacka karossen för sig så att man slipper få en massa färg damm på de nylackade ramen mm.Kanske får det bli så att man tar och svetsar ihop en egen kaross vagn om det inte finns någon här på forumet som har en sådan till utlåning.
Lars
Inte ska du få komplex av min iver att renovera.Alla har vi olika förutsättningar om hur mycket tid man kan avvara till sitt "Vuxen mans mekano".Själv så har jag nästan hur mycket tid som hellst just nu så det gäller att ligga i nu medans man har ork och lust.
Man kan ju säga att motorlyftet spårade ur allt eftersom jag började att riva i bilen,men förhoppningsvis så ska det bli ett fint resultat till slut.
Ska bara försöka ragga tag i en kaross vagn så att jag kan lacka karossen för sig så att man slipper få en massa färg damm på de nylackade ramen mm.Kanske får det bli så att man tar och svetsar ihop en egen kaross vagn om det inte finns någon här på forumet som har en sådan till utlåning.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
MickeW
Att garaget är rent och fräscht beror nog på att jag byggde det nytt förra sommaren.Och vad är dett dubbelgarage utan en Corvette,så då var det bara till att köpa en.Och inte var det till någon nackdel
Lars
Att garaget är rent och fräscht beror nog på att jag byggde det nytt förra sommaren.Och vad är dett dubbelgarage utan en Corvette,så då var det bara till att köpa en.Och inte var det till någon nackdel
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hej Corv1-Micke
Mejla gärna över ritningen så får man se och begrunda om det kan vara av intresse.
MvH Lars
Mejla gärna över ritningen så får man se och begrunda om det kan vara av intresse.
MvH Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
-
2QIK4U
En som har använt ritningen,,,,,,
http://home.mindspring.com/imagelib/sit ... et=tlx_new
http://home.mindspring.com/imagelib/sit ... et=tlx_new
Tog ett par bilder i går kväll som visar en till lösning på problemet.
Har tyvärr inga mått, svetsade ihop konstruktionen när jag hade karossen hängandes i lyftblocket. Som "R" mycket riktigt påpekar, karossen är mer än lovligt "slak" i fronten när den är lossad från ramen.
Profilerna är 40*40*3, kostade 778:- hos lokala sme´n.
//Frasse
http://photobucket.com/albums/c314/Frasse/
PS. Skall försöka stoppa in lite fler bilder när jag får tid.
Har tyvärr inga mått, svetsade ihop konstruktionen när jag hade karossen hängandes i lyftblocket. Som "R" mycket riktigt påpekar, karossen är mer än lovligt "slak" i fronten när den är lossad från ramen.
Profilerna är 40*40*3, kostade 778:- hos lokala sme´n.
//Frasse
http://photobucket.com/albums/c314/Frasse/
PS. Skall försöka stoppa in lite fler bilder när jag får tid.
Verkar som alla sysslar med ramlyftningar i höst?
Är karossen tung att lyfta?
Hur har ni lyft den?
Indiska varianten (20 man runt om som hugger i), eller med någon lyftanordning?
Själv har jag gett mig i kast med att bara renska torpeden på gamla sladdar etc samt fräsha upp motorrummet med ny färg i väntan på nya motorn.
Dock har jag fastnat på ett problem som jag inte hittade något beskrivet om de böcker jag har kollat. Det är är servotrumman framför förarplatsen.
Går den att lossa utan att man måste ta loss bromscylindern på något vänster eller måste den bort också?
Hånta! Du hade ju tagit bort din såg jag!
Någon som även har något bra tips på hur man får loss muttrar som sitter som berget?
Muttrarna på nämda cylinder (mot bromscylindern) sitter fast och går inte att få loss.
Kan tillägga att jag inte äger någon som helst form av svets att värma med.

Är karossen tung att lyfta?
Hur har ni lyft den?
Indiska varianten (20 man runt om som hugger i), eller med någon lyftanordning?
Själv har jag gett mig i kast med att bara renska torpeden på gamla sladdar etc samt fräsha upp motorrummet med ny färg i väntan på nya motorn.
Dock har jag fastnat på ett problem som jag inte hittade något beskrivet om de böcker jag har kollat. Det är är servotrumman framför förarplatsen.
Går den att lossa utan att man måste ta loss bromscylindern på något vänster eller måste den bort också?
Hånta! Du hade ju tagit bort din såg jag!
Någon som även har något bra tips på hur man får loss muttrar som sitter som berget?
Muttrarna på nämda cylinder (mot bromscylindern) sitter fast och går inte att få loss.
Kan tillägga att jag inte äger någon som helst form av svets att värma med.

Nexxus!
Har inte vägt karossen, med den gick lätt att lyfta av med ett kedjelyftblock från Biltema. Kan nog inte väga mer än 300 kg (gissning).
Men lyft det för h-e inte i fronten, den är för vek.
Lyft i undre delen av "plåtburen" som karossen är fastnitad i, då väger karossen jämt och är lätt att få av (gjorde ensam, inga Indier tillgängliga).
Finns en bild på lyftstroppar i bl.a Ecklers katalog.
Själv köpte jag polyesterband (50mm) från båthandlaren (17:-/m), tillverkade 4 "plåtkrokar" och sydde ihop det hela på frugans symaskin.
Torpedväggen är ett träsk, de flesta vettar jag har sett ser ut som f-n där.Kanske är de meckade av samma människor som har dragit fast ditt bromsservo. Man har inte monterat mm-muttrar av "misstag"? Får du inte loss dem, använd mutterspräckare, friska upp gängorna och montera korrekta muttrar. Talar här av egen erfarenhet, hittar hemgjorda lösningar i den jag håller på att renovera så att håret blir ännu gråare.
Det har hänt en del med våra bilar sedan de lämnade fabriken för mer än 30 år sedan, och alla förändringar har inte varit till det bättre.
//Frasse
Har inte vägt karossen, med den gick lätt att lyfta av med ett kedjelyftblock från Biltema. Kan nog inte väga mer än 300 kg (gissning).
Men lyft det för h-e inte i fronten, den är för vek.
Lyft i undre delen av "plåtburen" som karossen är fastnitad i, då väger karossen jämt och är lätt att få av (gjorde ensam, inga Indier tillgängliga).
Finns en bild på lyftstroppar i bl.a Ecklers katalog.
Själv köpte jag polyesterband (50mm) från båthandlaren (17:-/m), tillverkade 4 "plåtkrokar" och sydde ihop det hela på frugans symaskin.
Torpedväggen är ett träsk, de flesta vettar jag har sett ser ut som f-n där.Kanske är de meckade av samma människor som har dragit fast ditt bromsservo. Man har inte monterat mm-muttrar av "misstag"? Får du inte loss dem, använd mutterspräckare, friska upp gängorna och montera korrekta muttrar. Talar här av egen erfarenhet, hittar hemgjorda lösningar i den jag håller på att renovera så att håret blir ännu gråare.
Det har hänt en del med våra bilar sedan de lämnade fabriken för mer än 30 år sedan, och alla förändringar har inte varit till det bättre.
//Frasse
Nexxus
Nu vet jag inte om jag har förstått dig rätt.Men om du låter bromscylindern sitta kvar så ska det ej vara något hinder för att ta bort bromstrumman,för den är ju skruvad fast med 4st bultar genom torpedväggen.Skruva bort broms rörena som sitter på bromscylindern.Sedan så är det bara att skruva bort muttrarna som sitter på insidan(kupen sidan) som inte sitter så lätt tillgänglig,men det går efter lite svordomar och ramsor
.Lycka till med skruvandet.
Lars
Nu vet jag inte om jag har förstått dig rätt.Men om du låter bromscylindern sitta kvar så ska det ej vara något hinder för att ta bort bromstrumman,för den är ju skruvad fast med 4st bultar genom torpedväggen.Skruva bort broms rörena som sitter på bromscylindern.Sedan så är det bara att skruva bort muttrarna som sitter på insidan(kupen sidan) som inte sitter så lätt tillgänglig,men det går efter lite svordomar och ramsor
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Frasse!
Ska inte lyfta karossen... men om om jag nu får ett ryck, så var det lite hjälpsam information... ska hålla det i minne.
En fråga till... Var sitter bultarna som hållar karossen mot ramen?
Jag hittade en bult framför insidan av dörren på passagerarsidan när jag röjde där för att få loss värmepaketet.
Det låg en väldans massa rost där så jag gissar att det inte kommer att bli lätt att få loss den om det nu är en av dessa bulter som håller karossen.
(fast vad skulle det annars vara?
)
Ska inte lyfta karossen... men om om jag nu får ett ryck, så var det lite hjälpsam information... ska hålla det i minne.
En fråga till... Var sitter bultarna som hållar karossen mot ramen?
Jag hittade en bult framför insidan av dörren på passagerarsidan när jag röjde där för att få loss värmepaketet.
Det låg en väldans massa rost där så jag gissar att det inte kommer att bli lätt att få loss den om det nu är en av dessa bulter som håller karossen.
(fast vad skulle det annars vara?
Hånta!
Ja... jo... det var kanske lite luddigt det jag försökte fråga.
Det jag jag undrade var om det gick att lossa cylindern utan att behöva lossa några rör till bromscylindern eftersom det kommer innebära en massa jobb med att lufta bromsar etc (Kanske inte låter som något stort jobb, men jag hatar verkligen tat lufta bromsar etc.)
Men när jag tänker efter så verkar det ju inte gå att göras utan att lossa rören.
Antar att jag bara ville slippa lite jobb!
Ja... jo... det var kanske lite luddigt det jag försökte fråga.
Det jag jag undrade var om det gick att lossa cylindern utan att behöva lossa några rör till bromscylindern eftersom det kommer innebära en massa jobb med att lufta bromsar etc (Kanske inte låter som något stort jobb, men jag hatar verkligen tat lufta bromsar etc.)
Men när jag tänker efter så verkar det ju inte gå att göras utan att lossa rören.
Antar att jag bara ville slippa lite jobb!





