Vindrutetorkare och luckan
Vindrutetorkare och luckan
Hej där!
Upptäckte ett litet problem med luckan till vindrutetorkaren. Har en 70a som först ska öppna luckan och SEDAN dra igång vindrutetorkarna, inte allt samtidigt... Torkarna fastnar ofta i luckan.
Har kollat elschema och saknar en röd sladd från 'wiper motor' som ska finnas där enligt ritning. Den ledning (röd med vit rand) som går via switchen, som ska indikera att luckan är öppen, är därmed inte inkopplad idag!
Motor och spolarpump är säkert bytta en gång i tiden, för den har endast tre anslutningar för spolarvätska till spolarpumpen men borde ha fem. Jag gissar att motorn kommer från en 73a eller senare, eftersom 73an saknar luckan och därmed borde sakna ingång för switchen som har med luckan att göra.
Är det någon som har erfarenhet av att koppla in en ngt yngre motor/pump och fått den att funka felfritt med den vacuumstyrda luckan?
Är även intresserad av att hitta en '5-polig' spolarpump om någon skulle råka ha en på lager. Eller finns de rentav på Zip eller Ecklers numera...?
Tacksam för alla tips!
Mvh,
Jocke
Upptäckte ett litet problem med luckan till vindrutetorkaren. Har en 70a som först ska öppna luckan och SEDAN dra igång vindrutetorkarna, inte allt samtidigt... Torkarna fastnar ofta i luckan.
Har kollat elschema och saknar en röd sladd från 'wiper motor' som ska finnas där enligt ritning. Den ledning (röd med vit rand) som går via switchen, som ska indikera att luckan är öppen, är därmed inte inkopplad idag!
Motor och spolarpump är säkert bytta en gång i tiden, för den har endast tre anslutningar för spolarvätska till spolarpumpen men borde ha fem. Jag gissar att motorn kommer från en 73a eller senare, eftersom 73an saknar luckan och därmed borde sakna ingång för switchen som har med luckan att göra.
Är det någon som har erfarenhet av att koppla in en ngt yngre motor/pump och fått den att funka felfritt med den vacuumstyrda luckan?
Är även intresserad av att hitta en '5-polig' spolarpump om någon skulle råka ha en på lager. Eller finns de rentav på Zip eller Ecklers numera...?
Tacksam för alla tips!
Mvh,
Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Varför inte bara skrota spolarpumpen ??
Jag har gjort dom där jobben på både min 71:a och min 69:a
Har du kontakten (switchen) som ska slå till strömmen efter att luckan är öppen? Du har matar ström på torkarna hela tiden och det är det som är felet, den switchen som sitter i torpeden slår till strömmen när luckan har öppnat så att torkarna går igång.
/tommy
Jag har gjort dom där jobben på både min 71:a och min 69:a
Har du kontakten (switchen) som ska slå till strömmen efter att luckan är öppen? Du har matar ström på torkarna hela tiden och det är det som är felet, den switchen som sitter i torpeden slår till strömmen när luckan har öppnat så att torkarna går igång.
/tommy
Jo,jo. Skippa spolarpumpen på en bil som i övrigt är original rakt igenom... Det går inte för sig.
Jo, switchen sitter där och den funkar och släpper igenom 12V när luckan är helt öppen (injusterad och klar). Men jag saknar fortfarande den där 12V-röda-sladden till motorn. Har tre andra sladdar in till motorn -gul/grön/ljusblå. Finns alternativ koppling om jag nu inte hittar den förbenade röda?
/Jocke

Jo, switchen sitter där och den funkar och släpper igenom 12V när luckan är helt öppen (injusterad och klar). Men jag saknar fortfarande den där 12V-röda-sladden till motorn. Har tre andra sladdar in till motorn -gul/grön/ljusblå. Finns alternativ koppling om jag nu inte hittar den förbenade röda?
/Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Är inte helt 100 på vilken sladd du menar, kan du förklara ? Jag vet att jag har några sladdar kvar från mitt gamla system....ZJocke skrev:
Men jag saknar fortfarande den där 12V-röda-sladden till motorn. Har tre andra sladdar in till motorn -gul/grön/ljusblå. Finns alternativ koppling om jag nu inte hittar den förbenade röda?
/Jocke
Ska försöka förklara vilken röd kabel jag söker.
Har en Haynes-bok från den tiden jag gjorde totalrenovering (förutom detta med torkarluckan då ...), dvs från cirka 1992.
I denna finns schema som visar att en röd kabel ('18R') ska gå ut från torkarmotorn till switchen (för indikering 'luckan öppen'). Denna röda kabel ser ut att gå direkt in i motorhuset och inte via kopplingsplintar som de andra. Syns även i Instruction Assembly Manual '70.
Röd kabel kopplas sen ihop med switchen via Röd/vit kabel.
Är det så att senare torkarmotorer (efter 1972) inte har denhäringa röda '18R'?
Nu har vi grottat ner oss ordentligt i kabelhärvorna ...
/Jocke
Har en Haynes-bok från den tiden jag gjorde totalrenovering (förutom detta med torkarluckan då ...), dvs från cirka 1992.
I denna finns schema som visar att en röd kabel ('18R') ska gå ut från torkarmotorn till switchen (för indikering 'luckan öppen'). Denna röda kabel ser ut att gå direkt in i motorhuset och inte via kopplingsplintar som de andra. Syns även i Instruction Assembly Manual '70.
Röd kabel kopplas sen ihop med switchen via Röd/vit kabel.
Är det så att senare torkarmotorer (efter 1972) inte har denhäringa röda '18R'?
Nu har vi grottat ner oss ordentligt i kabelhärvorna ...

/Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Hejsan
Efter 72 finns inte den röda kabeln till switchen. Jag bytte torkarmotor förra helgen för att jag hade samma problem som du. Jag har en 71a
och på den satt en nyare torkarmotor utan den röda kabeln till switchen.
Kanske värt att ringa EAT och fråga om dom har någon begagnad du kan köpa! Jag köpte en begagnad...fungerar perfekt
/
Efter 72 finns inte den röda kabeln till switchen. Jag bytte torkarmotor förra helgen för att jag hade samma problem som du. Jag har en 71a
och på den satt en nyare torkarmotor utan den röda kabeln till switchen.
Kanske värt att ringa EAT och fråga om dom har någon begagnad du kan köpa! Jag köpte en begagnad...fungerar perfekt
/
Tackar för tipsen.
Fick tag på en remanufactured på Klintberg&Way för knappa 1300 spänn.
Tyvärr hade man roat sig med att lackagrunkan svart (uselt jobb) .
Annars ser den helt OK ut. Har tagit bort färgen - ska ju va original
. Får se om den funkar när den är på plats.
/Jocke
Fick tag på en remanufactured på Klintberg&Way för knappa 1300 spänn.
Tyvärr hade man roat sig med att lackagrunkan svart (uselt jobb) .
Annars ser den helt OK ut. Har tagit bort färgen - ska ju va original

/Jocke
ZJocke
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
Medl #1012.
70a Convertible, LT-1
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Klintberg/way och Hansen har alltid rea på sina delar....
Har inte dom någon rabatt när dom köper in delarna från U.S? De är förbaskat dyra iaf.

Har inte dom någon rabatt när dom köper in delarna från U.S? De är förbaskat dyra iaf.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'