Bygga ny topp-L98?
-
- Nykomling
Bygga ny topp-L98?
Hej allesammans.
Är nog inte den enda här i landet som är sugen på mer go i L98:an, tråkigt att alltid vara sist ju....
Diskuterade lite fram och tillbaka med en god kund till mig som driver topplocksversktan i Lund (Erland Cox).
Det han rekommenderade var att han portar topparna, vi monterar på en 230 graders kam och 1.62 vippor. Jag får lite mer varv givetvis och lite mer toppeffekt, vridet lär nog inte höjas något drastiskt. Men för mig verkar ju insuget vara en jäkla propp! Det ser ju inte optimalt ut för mer effekt direkt. Runners verkar enligt källor vara enormt vettigt. Och hur reagerar styrsystemet? Har någon erfarenhet? Hur pass bra hänger TPI med?
Mål? 300 driftsäkra drivhjulshästar cirkus. Bromspapper på 239 hk finnes!
Fast en 640 hästars maskin med sekventiell sellholmslåda får väl vilken man som helst att vakna upp alldeles våt...?
Tacksam för tips och idéer. Gärna avancerade!
/Robban
Är nog inte den enda här i landet som är sugen på mer go i L98:an, tråkigt att alltid vara sist ju....
Diskuterade lite fram och tillbaka med en god kund till mig som driver topplocksversktan i Lund (Erland Cox).
Det han rekommenderade var att han portar topparna, vi monterar på en 230 graders kam och 1.62 vippor. Jag får lite mer varv givetvis och lite mer toppeffekt, vridet lär nog inte höjas något drastiskt. Men för mig verkar ju insuget vara en jäkla propp! Det ser ju inte optimalt ut för mer effekt direkt. Runners verkar enligt källor vara enormt vettigt. Och hur reagerar styrsystemet? Har någon erfarenhet? Hur pass bra hänger TPI med?
Mål? 300 driftsäkra drivhjulshästar cirkus. Bromspapper på 239 hk finnes!
Fast en 640 hästars maskin med sekventiell sellholmslåda får väl vilken man som helst att vakna upp alldeles våt...?
Tacksam för tips och idéer. Gärna avancerade!
/Robban
-
- Nykomling
Luften skall ju inte bara in den ska ju ut också.. Om du nöjjer dig med 300 pållar så är det inte otänkbart på det du har tänkt dig, men det kommer nog inte att bli så bra med ASTMA alá TPI ovanpå.. Det går att köra 300 pollar med TPI plenumet, men det accepterar inte vilka cammar som helst.
TPI plenumet levererar luft så det räcker till 4500 varv nånstans.. med en 230 cam vill du garanterat ha mer varv, så ett antingen ett nytt insug eller runners + baseplate.. och gör du det så har du helt plötsligt potential för en 400hk.. oavsett hur du gör så är hedders och friflödande avgass ett måste..
och om du inte har ett sjudundrades pris på portning så lönar det sig knappast..men iofs så är 113 locken bra lock att börja på..
TPI plenumet levererar luft så det räcker till 4500 varv nånstans.. med en 230 cam vill du garanterat ha mer varv, så ett antingen ett nytt insug eller runners + baseplate.. och gör du det så har du helt plötsligt potential för en 400hk.. oavsett hur du gör så är hedders och friflödande avgass ett måste..
och om du inte har ett sjudundrades pris på portning så lönar det sig knappast..men iofs så är 113 locken bra lock att börja på..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
Toppar
Såg några gulliga toppar sist jag var inne hos min speed shop.
Alutoppar med infästning för moderna ventilkåpor ,och hiskeliga kanaler o ventiler.
Skulle på en dragracing motor,men var tydligne det värsta gm tillverkar just nu.
Ca 16000 kompletta.Men man torde nog få sätta på några specialheaders misstänker jag.
Men andningen är ju problemet.
Ett välportat insug,stora runners och större spjäll,torde väl ändå inte ge speciellt mycket.
Alutoppar med infästning för moderna ventilkåpor ,och hiskeliga kanaler o ventiler.
Skulle på en dragracing motor,men var tydligne det värsta gm tillverkar just nu.
Ca 16000 kompletta.Men man torde nog få sätta på några specialheaders misstänker jag.
Men andningen är ju problemet.
Ett välportat insug,stora runners och större spjäll,torde väl ändå inte ge speciellt mycket.
oljebyte
Nu är det ju lite annars med en trimmad motor också.
oljebyten är ju en koll så att inte något gått ner sig också,och är motorn nybyggd ska men byta väldig ofta i början ,för spånor har en förmåga att dyka upp när man minst önskar det.
oljebyten är ju en koll så att inte något gått ner sig också,och är motorn nybyggd ska men byta väldig ofta i början ,för spånor har en förmåga att dyka upp när man minst önskar det.
- Skp
- Corvettefantast
effekt
Hmmm 400-hästar utan problem. Skall man upp i det registret krävs det väldigt mycket, man kan inte lita på amerikanska sk dynocharts vad dom olika grejorna skall ge för effekt ( åt helvete för mycket glädjesiffror)
300 hästar på bakhjulen, då räcker det inte bara med kam, portning och headers, hela motorn måste byggas om, mappas etc, såvida man inte vill ha en bil som går som en kratta på låga varv.
Som våran hädangångna kamrat i garaget sa en dag om effekter i motorer, "Att mäta är att veta".
Skp
300 hästar på bakhjulen, då räcker det inte bara med kam, portning och headers, hela motorn måste byggas om, mappas etc, såvida man inte vill ha en bil som går som en kratta på låga varv.
Som våran hädangångna kamrat i garaget sa en dag om effekter i motorer, "Att mäta är att veta".
Skp
-
- Nykomling
Håller med SKp helt å hållet. Glädjesiffror är inget för mig. Jag vill ha svart på vitt. 300hk är bara ett mål som hade varit kul att uppnå, inte att jag ska det. För att mappa etc bör jag ju isf köra ett annat styrsystem, tex Autronic (bara för att dra ett i mängden). Mappa ett standard styrsystem är inget jag talar varmt för, man får göra om allt när mna byter nåt annat.
Erland är ju van att bygga 350 race motorer, men som jag sa tidigare, strippen eller bana är inga mål, bara att kunna ha lite mer ös! Oavsett vad så kan ger det juj inte mindre effekt att byta kam&vippor etc. Det hela började egentligen med att jag behöver byta ventiltätningar...
Kamaxel, portade toppar, vippor, avgas så är jag ju en bra bit på vägen. Lustgas och kompressor fanns aldrig på en fabriksbil att köpa så därför blir det inget sånt!
hur pass känsligt är TPi´n?Någon som har koll på det?Vad kör ni själv med för grejer?
/Robban
Erland är ju van att bygga 350 race motorer, men som jag sa tidigare, strippen eller bana är inga mål, bara att kunna ha lite mer ös! Oavsett vad så kan ger det juj inte mindre effekt att byta kam&vippor etc. Det hela började egentligen med att jag behöver byta ventiltätningar...
Kamaxel, portade toppar, vippor, avgas så är jag ju en bra bit på vägen. Lustgas och kompressor fanns aldrig på en fabriksbil att köpa så därför blir det inget sånt!
hur pass känsligt är TPi´n?Någon som har koll på det?Vad kör ni själv med för grejer?
/Robban
Cox och "Pacman" lär ju vara mkt duktiga men jag gissar att du får pröjsa mer för renoverade och portade 113 toppar än vad ett par nya AM toppar kostar som iaf flödar och inte minst förbränner bättre!
"GTA324" postade på ngt forum en scannad artikel om 10 olika TPI (nåja) alternativ som mosade ut mkt effekt trots allt. Kan sända över dem om jag hittar dem och får din e-post adress.
MVH
MN
"GTA324" postade på ngt forum en scannad artikel om 10 olika TPI (nåja) alternativ som mosade ut mkt effekt trots allt. Kan sända över dem om jag hittar dem och får din e-post adress.
MVH
MN
-
- Nykomling
113 topparna=alutopparna??Eller är det specifika för 87 årsmodell?
Om det blir billigare vet jag inte, har inte kommit så långt i planeringen är. Frågan är ju hur långt man ska gå också. AM toppar kanske blir overkill i detta fallet men allt är ju relativt. Fick väldigt humant pris av Erland när jag pratade med honom tidigare i veckan... att få den artikeln hade varit intressant. Jag lägger ju inte 100 000:- för 30 extra kusar direkt. Ju mer man tittar runt desto mer förvirrad blir man. Det finns ju en enorm uppsjö av allting och det är svårt att få grepp på vad som är utprövat och inte.
Vart går gränsen då man får springa tillbaka och samla ihop delar ifrån bakaxel och växellåda? har ibland hört att 700 lådan är klen, men alla sätter ju gränsen olika högt.
Att hissa i en metanol 502:a på en gång är ju inte kul, då blir man ju snabbast i klubben med en gång
M Nordin, maila till:sonderby@telia.com
mvh/robban i valet och kvalet
Om det blir billigare vet jag inte, har inte kommit så långt i planeringen är. Frågan är ju hur långt man ska gå också. AM toppar kanske blir overkill i detta fallet men allt är ju relativt. Fick väldigt humant pris av Erland när jag pratade med honom tidigare i veckan... att få den artikeln hade varit intressant. Jag lägger ju inte 100 000:- för 30 extra kusar direkt. Ju mer man tittar runt desto mer förvirrad blir man. Det finns ju en enorm uppsjö av allting och det är svårt att få grepp på vad som är utprövat och inte.
Vart går gränsen då man får springa tillbaka och samla ihop delar ifrån bakaxel och växellåda? har ibland hört att 700 lådan är klen, men alla sätter ju gränsen olika högt.
Att hissa i en metanol 502:a på en gång är ju inte kul, då blir man ju snabbast i klubben med en gång

-
- Corvettefantast
Corvette Robban skrev:113 topparna=alutopparna??Eller är det specifika för 87 årsmodell?
Hmm 100.000 var väll lite att ta iför 30 hk extra.
Jag klarar mig med 90.000 och då pratar vi om en helt nybygd motor,å då menar jag allt nytt,inkl turbin och uppgradering av automaten.
Effekten då? hmm vill väll inte dra till för mycket så jag säger minimum 400 pållar.
Mv A/B
Att hissa i en metanol 502:a på en gång är ju inte kul, då blir man ju snabbast i klubben med en gång![]()
Re: effekt
Jag menar ju självklart att att :Skp skrev:Hmmm 400-hästar utan problem. Skall man upp i det registret krävs det väldigt mycket, man kan inte lita på amerikanska sk dynocharts vad dom olika grejorna skall ge för effekt ( åt helvete för mycket glädjesiffrorJake skrev: PI plenumet levererar luft så det räcker till 4500 varv nånstans.. med en 230 cam vill du garanterat ha mer varv, så ett antingen ett nytt insug eller runners + baseplate.. och gör du det så har du helt plötsligt potential för en 400hk.. oavsett hur du gör så är hedders och friflödande avgass ett måste..
Nytt insug, Nya/portade toppar, rätt cam, hedders+friflöd, ger potential för 400 pollar.. Problemet med TPI'n är att den är så pass bra avstämd från fabrik, ändra på en sak, och nåt annat kommer att strypa och effekten höjs inte ett skvatt.. Och eftersom det är kombinationen av (insug, cam, toppar, avgass) som ger effekt så finns det inga genvägar, tyvärr

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
- Skp
- Corvettefantast
Instämmer till fullo med detta resonemang. Det finns inga genvägar a'la spoilernytt. Ferrita avgassystem +12% KN luftfilter +7%
optimabatteri +?% etc. etc.
Skp
Skp
-
- Corvettefantast
VaSkp skrev:Instämmer till fullo med detta resonemang. Det finns inga genvägar a'la spoilernytt. Ferrita avgassystem +12% KN luftfilter +7%
Skp

För skoj skull kikade jag i nya corvette centralens kattalog och kom fram till att jag kunde få 116hk extra utan att byta TB,toppar,kam avgas syst å vidare.
Jo tjenare vem tror dom att dom försöker lura

Nä killar jag är på eran sida än så länge,ska det bli nå krut i maskineriet så är det stora modifieringar som krävs.
Mv A/B