Avgassystem?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling

Avgassystem?

Inlägg av 1975-stingray »

Hejsan! någon som vet vart man kan köpa färdiga
avgassystem till C3 i Sverige? (har ljuddämpare
och headers).
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hansen racing har väl
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bo Ytterström »

Jag köpte ett komplett 2,5 tum system av Hansen Racing till min 72.a med SB - när jag besökte Hansen i annat ärende hade de precis monterat och startat upp en 74a med sb som de moterat på plats i verkstaden - jag gillade ljudet, bra V8 muller. Mitt system passade inte 100 men tillräcklingt bra med lite modifiering. Hansen ställde upp bra med att skicka ned korta rör så att jag skulle få till det hela.

Jag skulle vilja ha fått en bättre genomgång i hålen vid växellådan - men det ordnade sig till sist.

Eftersom jag inte kan svetsa själv så var detta ett alternativ - säkert passar de bättre idag.
Bo Ytterström
991
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Känner igen från andra vad Bo säger att man får räkna med att arbeta lite med systemet från HR för passformen är lite si och så. Men ett system med färdiga böjar och några tmmars arbete kan man väl kosta på vetten, om man vet om det från början och priset är det rätta.

Vore kul att få höra om någon har köpt ett orginalsystem från USA och deras passform :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Bo Ytterström skrev:Jag köpte ett komplett 2,5 tum system av Hansen Racing till min 72.a med SB - när jag besökte Hansen i annat ärende hade de precis monterat och startat upp en 74a med sb som de moterat på plats i verkstaden - jag gillade ljudet, bra V8 muller.
Det kanske var min du såg då? Jag lämnade nämligen in den där för att få avgassystemet draget av dem.
Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Kan verkligen rekommendera dem!
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Bo Ytterström »

Nexxus,
nej - det var troligen inte din bil, såvida du inte lackat om den - den jag såg och hörde ljudet av var gul (kanske gräddgul aktig = snygg).

Men - systemet är OK, jag är inte alls missnöjd - gillar fortfarande V8 mullret det ska ju höras både inne i bilen och utanför..... , men det hade naturligtvis passat bättre om HANSEN hade byggt systemet direkt på bilen.
Bo Ytterström
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Så gott som alla system kräver lite fixande och arbete för att de ska sitta riktigt .
De flesta av landets firmor säljer säkerligen avgasystem till Corvetter.
Hör med den lokala firman Du brukar handla dina delar av,,,Ju mer Du stöder den ser han till att delar hemma till Din bil
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Ett tips när man bygger eget system är att använda böjbar avgasslang där det är trångt. Då kan man också steloperara bakre delen av rören.

Bild

MVH Krille
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

KrilleN skrev:Ett tips när man bygger eget system är att använda böjbar avgasslang där det är trångt. Då kan man också steloperara bakre delen av rören.

Bild

MVH Krille
Jo har också använt mig av flexslang genom hålen i växellådsbalken men då mycket kortare bitar. problemet med bigblock, hookers och automat är att svängen lätt blir snäv framför balken så den kommer för nära golvet. Dessutom så tappar man den säkra förankringen på systemet som fästet i/bakom balken utgör. Nästa fäste sitter ju bakom bakaxeln och eftersom rören svänger utåt så riskerar man ju att få en del vridkraft på främre fästena och dom rör sig då lite väl mycket och då kan du få skav mor växellådsbalken.

Jag lät de långa fasta bakre rören gå in i flexslangen så långt bakifrån att de kommer in i hålen i balken. Då kan man skruva fast dom ordenligt så de inte rör sig.

Har dock upptäckt en fördel med flexslangen den blir inte så varm som fasta rör så man kan låta den komma lite närmare golv och så.

Men mycket klurande är det när man ligger där under och vill göra bästa möjliga.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej Terner

Vi har fäst den stumma delen (rören) ibak vid bakaxeln och även vid balken som är som ett "U"

Bild

Men visst är det smidigt med dessa rör :)

MVH Krille
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Smart :)

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Sådana har jag liggandes i garaget..... Kanske ska man sälja av dom om nån e intresserad? :roll: Gick ju inte att använda på det nya systemet då kollektorerna kom så nära växellådsbalken.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

frisk skrev:Sådana har jag liggandes i garaget..... Kanske ska man sälja av dom om nån e intresserad? :roll: Gick ju inte att använda på det nya systemet då kollektorerna kom så nära växellådsbalken.
Minns dom alldeles tydligt va dom inte mycket nära nyskick?

/Terner

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

looool inte headersen hehe men visst e dom beg. :lol:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Finns flexisarna i 3" eller är det bara sugrörsmodell som gäller ??.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

dom jag har är i 3"..... eller va det 2,5"??? Kommer inte ihåg men visst finns det i dessa storlekar.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

STINGRAY454 skrev:Finns flexisarna i 3" eller är det bara sugrörsmodell som gäller ??.
Klart det finns i 3", det du ser på bilden är 3" :)
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Kanon, Men vart får jag tag på ett par av dessa då..???
Har själv aldrig sett dem saluförda nånstans.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Det var inte jag som köpte dem så jag vet inte vart de är köpta. Men tror att lastbilar använder dessa i delar av sina avgasrör.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Köpte mina 2,5 " hos Micro då hade dom i alla fall 3 " med

/Terner

STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Terner skrev:Köpte mina 2,5 " hos Micro då hade dom i alla fall 3 " med

/Terner
De var som f**, Jag har då fluktat på Micro många ggr men aldrig sett dessa, man man skall väl fråga istället då nu när man vet att det ev, skall kunna finnas där.
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 1975-stingray »

Det där med flexislang låter ju perfekt, kan ju dra den från
headers genom balken sen ha riktiga rör.
Skriv svar