Växellåda?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Växellåda?

Inlägg av 1975-stingray »

Hejsan! någon som vet om det är mycket jobb att byta från automat
till manuell växellåda, med fästen, storlek, kostnad osv. Har en 75a med th400 låda.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ska Du göra det seriöst med orginaldelar är det mkt jobb - ja
mvh R
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Nu blev jag nyfiken, varför skall du byta?
Undrar
//Frasse
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

komp 11.3, max effekt 6000, manuell vxl.
Banracing på Mantorp :?: :)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag gjorde själv det bytet på min 74:a för ett antal år sedan och det var inte specielt svårt. Det är mer eller mindre ett rent "bolt-on" jobb och inte mycket värre än om du demonterar och återmonterar din TH400.

Numera har jag en Richmond Gear ROD 6-växlad låda och inte heller det var specielt komplicerat att byta till från den Borg Warner T10 låda jag bytte till då jag tog bort TH400 lådan.

Mvh, Björn
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det som är lite pilligt är nåär Du ska upp underbrädan och byta hela fästet för pedalstället.....inte ens dvärgarmar räcker då....annars är det so m det sägs ovan....nåt Du gör på en fikarast...*s*
mvh R
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Inlägg av 1975-stingray »

Den börjar nog bli lite sliten, och jag har nog hellre manuell vxl. men
det beror ju på pris och hur krångligt det är.
Vad kostar en så`n där borg Warner el. något annat tips?
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

1975-stingray skrev:Den börjar nog bli lite sliten, och jag har nog hellre manuell vxl. men
det beror ju på pris och hur krångligt det är.
Vad kostar en så`n där borg Warner el. något annat tips?
Ca 25-30.000 får du räkna med en ny Richmond låda...
Men du borde väl kanske hitta en beggad orginallåda betydligt billigare.
Men det kan det faktiskt vara värt för att få en schysst 6-växlad låda.
Min känns lite jobbig när man försöker marcha i motorvägsfart och den varvar 3000 på fyran...
Hade gärna haft en femte växel eller överväxel.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

En fyrväxlad muncie M20 / M21 kan du få för drygt 5 lappar. Jag var nära att köpa en låda av en kille från göteborgstrakten som renoverar och säljer såna. Jag kan maila tel-numret om du vill.

Köper du en orenoverad så är de inte så svåra att fixa heller, om det inte är totalras dvs.... Du behöver dock tillgång till en press, när du ska ha isär den.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

StingrayRacing skrev:En fyrväxlad muncie M20 / M21 kan du få för drygt 5 lappar. Jag var nära att köpa en låda av en kille från göteborgstrakten som renoverar och säljer såna. Jag kan maila tel-numret om du vill.

Köper du en orenoverad så är de inte så svåra att fixa heller, om det inte är totalras dvs.... Du behöver dock tillgång till en press, när du ska ha isär den.

//Lasse

sysslar han bara med manuella lådor lr vet om om han säljer renoverade automatlådor?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Keller skrev:sysslar han bara med manuella lådor lr vet om om han säljer renoverade automatlådor?
Tror att det bara var manuella. Du kan kolla med TATS om han har någon automat till salu. Om inte annat är han duktig på att renovera automater. http://www.tats.se

Min sambo har gjort hemsidan... :wink:
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Är det någon vill göra bytet från automat till manuell så kan jag givetvis "rota i minnet" och beskriva vilka delar jag fick skaffa/byta och vad arbetet innebar.

Mvh, Björn
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Hjälpte en yngre bekanting med hans låda, montaget var inget vidare.
T56 bakom cheva sb. Går åt MYCKET jobb, och div. maskinbearbetning för att få ett sådant montage att lira ihop på ett bra sätt.
En bra T56 kan du hitta för 15-20 papp. Passupp bara med ursprunget, det är olika gavlar och utväxling beroende på vilken bil de kommer från.Gemensamt verkar vara att både 5an och 6an är överväxlar, åtminstonde på de jag har sett.
Men som sagt, blir bra med bellhousing och hydrauliskt urtrampningslager.
Annars vete f-n, en korrekt TH400 fungerar bra och kostar inte många tusenlappar att helrenovera.
//Frasse
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Inlägg av 1975-stingray »

Tack för alla tips, nu vet jag lite mer om förutsättningara om jag ska byta till man. el behålla automaten.
Skriv svar