Växellåda?
- 1975-stingray
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36
Växellåda?
Hejsan! någon som vet om det är mycket jobb att byta från automat
till manuell växellåda, med fästen, storlek, kostnad osv. Har en 75a med th400 låda.
till manuell växellåda, med fästen, storlek, kostnad osv. Har en 75a med th400 låda.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag gjorde själv det bytet på min 74:a för ett antal år sedan och det var inte specielt svårt. Det är mer eller mindre ett rent "bolt-on" jobb och inte mycket värre än om du demonterar och återmonterar din TH400.
Numera har jag en Richmond Gear ROD 6-växlad låda och inte heller det var specielt komplicerat att byta till från den Borg Warner T10 låda jag bytte till då jag tog bort TH400 lådan.
Mvh, Björn
Numera har jag en Richmond Gear ROD 6-växlad låda och inte heller det var specielt komplicerat att byta till från den Borg Warner T10 låda jag bytte till då jag tog bort TH400 lådan.
Mvh, Björn
- 1975-stingray
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36
Ca 25-30.000 får du räkna med en ny Richmond låda...1975-stingray skrev:Den börjar nog bli lite sliten, och jag har nog hellre manuell vxl. men
det beror ju på pris och hur krångligt det är.
Vad kostar en så`n där borg Warner el. något annat tips?
Men du borde väl kanske hitta en beggad orginallåda betydligt billigare.
Men det kan det faktiskt vara värt för att få en schysst 6-växlad låda.
Min känns lite jobbig när man försöker marcha i motorvägsfart och den varvar 3000 på fyran...
Hade gärna haft en femte växel eller överväxel.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
En fyrväxlad muncie M20 / M21 kan du få för drygt 5 lappar. Jag var nära att köpa en låda av en kille från göteborgstrakten som renoverar och säljer såna. Jag kan maila tel-numret om du vill.
Köper du en orenoverad så är de inte så svåra att fixa heller, om det inte är totalras dvs.... Du behöver dock tillgång till en press, när du ska ha isär den.
//Lasse
Köper du en orenoverad så är de inte så svåra att fixa heller, om det inte är totalras dvs.... Du behöver dock tillgång till en press, när du ska ha isär den.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing skrev:En fyrväxlad muncie M20 / M21 kan du få för drygt 5 lappar. Jag var nära att köpa en låda av en kille från göteborgstrakten som renoverar och säljer såna. Jag kan maila tel-numret om du vill.
Köper du en orenoverad så är de inte så svåra att fixa heller, om det inte är totalras dvs.... Du behöver dock tillgång till en press, när du ska ha isär den.
//Lasse
sysslar han bara med manuella lådor lr vet om om han säljer renoverade automatlådor?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tror att det bara var manuella. Du kan kolla med TATS om han har någon automat till salu. Om inte annat är han duktig på att renovera automater. http://www.tats.seKeller skrev:sysslar han bara med manuella lådor lr vet om om han säljer renoverade automatlådor?
Min sambo har gjort hemsidan...

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Hjälpte en yngre bekanting med hans låda, montaget var inget vidare.
T56 bakom cheva sb. Går åt MYCKET jobb, och div. maskinbearbetning för att få ett sådant montage att lira ihop på ett bra sätt.
En bra T56 kan du hitta för 15-20 papp. Passupp bara med ursprunget, det är olika gavlar och utväxling beroende på vilken bil de kommer från.Gemensamt verkar vara att både 5an och 6an är överväxlar, åtminstonde på de jag har sett.
Men som sagt, blir bra med bellhousing och hydrauliskt urtrampningslager.
Annars vete f-n, en korrekt TH400 fungerar bra och kostar inte många tusenlappar att helrenovera.
//Frasse
T56 bakom cheva sb. Går åt MYCKET jobb, och div. maskinbearbetning för att få ett sådant montage att lira ihop på ett bra sätt.
En bra T56 kan du hitta för 15-20 papp. Passupp bara med ursprunget, det är olika gavlar och utväxling beroende på vilken bil de kommer från.Gemensamt verkar vara att både 5an och 6an är överväxlar, åtminstonde på de jag har sett.
Men som sagt, blir bra med bellhousing och hydrauliskt urtrampningslager.
Annars vete f-n, en korrekt TH400 fungerar bra och kostar inte många tusenlappar att helrenovera.
//Frasse
- 1975-stingray
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36