Köpråd C4

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
C.Barrow
Nykomling
Nykomling

Köpråd C4

Inlägg av C.Barrow »

Hej på er allihopa!

Jag heter Jimmy och är 22 år gammal (för tillfället).
Har sneglat på och gillat corvette ända sen jag lärde mig gå i stort sett. Att mamma och pappa gillar jänkebilar har väl kanske gjort sitt till också :D

Nu behöver jag köpråd angående corvette C4. Är intresserad av dem som kom efter 92 (var väl då nya LT1 motorn kom?).

Jag vet ju i stort sett ingenting om dem här bilarna.
Vad kostar dem i drift? DVS service och reservdelar. Jag har fått för mig att dem inte är så blodiga att underhålla. Min nuvarande bil kostar ungefär 4500:- för en stor service (civic type R -04). Det är billigt tycker jag (serviceintervallerna ligger på 2000 mil på min bil).
Vad är det för serviceintervaller på en C4?

Är det mycket problem med dessa bilar? Jag vill nämligen ha en problemfri bil som jag kan njuta av. Bensinförbrukningen är ointressant för min del. Jag räknar på runt 1,5 liter/milen plus minus en halvliter beroende på hur man kör, landsväg eller stadskörning. Är inte så tokmycket för att gasa järnet, då jag är rädd att något ska gå sönder då... :oops:

Meningen är att jag ska ha den och åka med varje dag så länge man inte behöver vinterdäck. Kan det vara problem med det?

Pappa säger bara "KÖP" hela tiden, men jag vill ju vara säker :lol:

Bilen är ju mitt största intresse och därför prioriterar jag ju den, men det kan ju vara kul att få några kronor över ändå varje månad...

Är C4 helt fel för mig då? Måste jag bita i det sura äpplet och köpa en C5 istället? Har INTE råd att köpa en C5 i dagsläget. Smärtgränsen för mig går vid 180 kakor. Tycker personligen lika mycket om C4 och C5 nästan, fast på olika sätt. Om ni mot förmodan förstår hur jag menar :)

Kikade på en C4 -95 igår. Mörklila metallic med klimatanläggning och AC. Beige skinnklädsel som hade gått 7800 mil... Ville INTE gå därifrån utan bilen :lol:

Vill bara ha era råd och synpunkter.

Tack på förhand!
Önskar mig själv välkommen hit också.

MVH
Jimmy
Snart ska jag ha min efterlängtade, alldeles egna, Corvette!
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

köpa corvette

Inlägg av Ingo »

Tja att köpa corvette är väl till största delen som att köpa en "vanlig" bil,men vissa saker bör man tänka på.
Allt som finns till andra Gm produkter är relativt billigt,och mycket delas med GM,s truckar ,så då finns det på eftermarknaden . Vissa specifika detaljer som enbart görs till corvetten är rätt dyrt,men corvette görs ju i stora volymer jämfört med andra superbilar,så det finns en hyfsad eftermarknad.
En corvette är aldrig bucklig,men för den skull kan den mycket väl vara krockad,så är det en bil som är nyligen importerad från USA bör man kolla Carfax.
Att köpa en blackbook är också nödvändigt före corvetteköpet.
I den finns optionlistor ,färgalternativ och i vilka volymer olika modeller tillverkats.,samt kodlistor så du vet vad bilen du köper innehåller (kodlistor finns under handskfacks luckan eller under en av luckorna i bagaget),och då ser du lättare om något är skumt också.
Ju nyare desto mer utrustning och finesser.Men tänk på att en 95,a är tio år gammal,så mycket kan ha hänt.
I ditt fall tror jag försäkringen blir den dyraste biten.
Cluben har ju bra försäkringar men det är karens.
Visst går det att åka med corvetten varje dag,men det känns inte kul att ta ut den nytvättade bilen när det är riktigt skitväder, så nog är bruks -eller typ vinterbil bra att ha.
Finns ju massor av trådar i ärendet så surfa lite bakåt här på forumet.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Som Ingo säger kolla så den inte varit smälld. Finns mycket skit som oseriösa importerat från Usa för en skitpeng och sedan lappat upp dem så de SER fina ut. USa import och lockande lågt pris = BLÅSVARNING!!!
Förekommer även "mätareskruvning"!!!

Så ta tid på dig och leta upp en bil med FULLSTÄNDIG dokumentation, låga mil, ifylld servicebok m,m. Är du inte proffs själv så låt någon kunnig kolla bilen ordentligt överallt.

Lycka till med Corvetteköpet och du glöm inte bjuda pappa på fika! Det är inte alla ynglingar som har en pappa som säger köp,köp,köp!

P.s bifogar en tråd från annat forum från en köpare som känner sig lite orolig efter gjort affär med en troligtvis oseriös person -så se upp!!! http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=3026
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
C.Barrow
Nykomling
Nykomling

Inlägg av C.Barrow »

Tack för era svar! Det ni "säger" och påpekar är sånt som man brukar kolla. Jag är ju ingen expert på bilar och dess skick så att ta med någon man känner kan ju vara vettigt. Har flera att välja på (både inom och utom släkten) så det känns absolut inte som något problem. Jag betalar hellre lite extra för en riktig pärla.

Hur är det med serviceintervallerna och kostnad på dessa?

Det är tänkt att jag ska ha en annan bil också och smyga runt i (framförallt på vintern).
Snart ska jag ha min efterlängtade, alldeles egna, Corvette!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Ingo tog upp det också. Slitdelar är inte dyra, alltså normal service etc kostar inte mer än till någon annan bil. Viss elektronik etc kan vara dyr. Jag hade en 87:a som hastighetmätaren krånglade på 1993 och då kostade en ny 32.500:- på GM. Fick den lagad på instrumentfabrik för 7.800:- Idag säljer Eclers med flera dessa till ett långt rimligare pris.

När "nya" motorn kom 1992 med 306 hk så hade de problem med strömfördelarna som sitter framtill på kamaxeln vilket gör det något kostsamt att byta. Detta åtgärdades på garantin och i annat fall har säkert tidigare ägare fått det fixat. En 95:a som du beskriver är säkeret inget dåligt köp så länge priset står i relation till mil, skick och dokumentation med servicebok. :D

Att bilen inte varit smälld och dåligt lagad (helst inte smälld alls)är också MYCKET viktigt!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Skriv svar