Färg på Hedders

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Dom ser ju kalla ut i alla fall :D
Chris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Chris »

Hagge skrev:
ornet skrev:Hagge!
Skämtade du eller finns det svart headerslindning, för i så fall måste jag ha tag på sån. Vart Hagge, vart!

Har precis beställt Hooker svarta sidepipes idag så svarta bindor binder bättre. :wink:
Näpp, det finns svarta långstrumpor till våra gamla damer, köpte bandaget hos Persåkers Speedshop. De har flyttat butiken från Sthlm till Strängnäs:

http://www.nitroz.se/persaker/

/Hagge
Jag har sett svarta bandage. Nya alltså, inte vita som blivit svarta.... :roll:
Det finns också inpregnering att köpa så att inte bandagen ruttnar av vatten etc. Inpregnering tror jag också finns i olika färger. Tyvärr är nog detta olagligt att sälja i Sverige nu, men det går ju att beställa från over there, elelr kanske går det att hitta någon som har kvar på lager.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Det finns också inpregnering att köpa så att inte bandagen ruttnar av vatten etc. Inpregnering tror jag också finns i olika färger. Tyvärr är nog detta olagligt att sälja i Sverige nu, men det går ju att beställa från over there, elelr kanske går det att hitta någon som har kvar på lager.
Har fått mig svarta bandage nu men du har nog rätt Chris, nån inpregnering eller coating visste man inte om här lokalt.
Någon som vet om det finns i sverige :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Svarta termotecband funkar kanon heter 1102 har jag för mig när det är 2" breda rekomendares verkligen. Finns antagligen hos alla VÄLSORTERADE fartfirmor runt landet.
Lycka till!
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Peter skrev:Den svarta färgen som bla Hooker levereras med e endast ett rostskydd och kommer garanterat att brinna bort vid första start.
Hehe jo det rök kraftigt i 2 minuter såg inte motorn knappt sen va färgen borta :)

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nu har jag gjort som Peter rekomenderade, lagt på spissvärta.
Så nu ser headersen ut som en kamin!
Det är ju förstås inte så hightech som ljusbågs sprutning eller annan coating, men priset 45:- (på Jula) det slår ingen annan ytbehandlig.

Så här ser det ut.
Före:
Bild

Och efter:
Bild

Jag tycker själv att det blev väldigt bra, ungefär som mörkgrå/svart metalic.
Sedan är ju frågan hur länge det sitter kvar..........
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

fasen det där såg bra ut 8)
kanske ska fara å köpa lite spissvärta :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

gbak skrev:Nu har jag gjort som Peter rekomenderade, lagt på spissvärta.
Så nu ser headersen ut som en kamin!
Det är ju förstås inte så hightech som ljusbågs sprutning eller annan coating, men priset 45:- (på Jula) det slår ingen annan ytbehandlig.

Så här ser det ut.
Före:
Bild

Och efter:
Bild

Jag tycker själv att det blev väldigt bra, ungefär som mörkgrå/svart metalic.
Sedan är ju frågan hur länge det sitter kvar..........
Som vanligt sitter det väl tills man börjar elda :)

/Terner

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

e det det jag ska göra med mina med då kanske :roll: :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Frisk du eldar väl ganska bra inuti dina nya headers eller?

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

<Inte dom nya fattar la du hehe... Dom e ju coatade. Jag menar dom gamla... dom som du köpte... sen köpte jag tebaks dom hehe Kan ju vara bra att spara även om dom ser ut som dom gör. Men jag vill ju ha dom svarta om dom ska hänga på väggen och då e det ju bra om det e i en färg som tål värmen , ifall dom skall användas i framtiden :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Lol Frisk det är bara idioter som jag som över huvud taget funderar på att ta såna till he(a)ders igen...
Spraya dom svarta och häng dom på väggen !

/Terner

STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Hagge skrev: Däremot finns det en färg att köpa i USA som heter Black Satin och som är avsedd för just headers, finns även en silvervariant. Den färgen innehåller en keram som klarar betydligt högre temperaturer än 600 C.

Kolla här: http://www.techlinecoatings.com/Exhaust.htm

Verkar dock inte att gå att få tag på i Sverige och skeppning med flyg är ju bara att glömma.

/Hagge
Lövens Speedshop säljer Techline coatings sortiment, inklusive "Black Satin" coatingen som har en värmebarriärs egenskap (Alltså innesluter värmen i headderserna), till formen är den en enormt "Blaskig" färg som räcker länge fast det är en skitliten burk, kanske räcker den lille till 2st uppsättningar headders??, tror den kostar ca:700:- iaf. :idea:

Har kompisar som andvänt denna till jätteturboaggregat/grenör osv, så den skall nog hålla bra, under förutsättning att den påföres på rätt sätt då.

Hagmans Zinkfärg är det tydligen många som brukar andvända åxå. :?

Själv har jag färg till Gjutjärnsspisar på mitt Avgas/Headders, (Kanske liknande som "Spissvärtan"), + Lindat med bandage utanpå detta,
Har inte kört nåt med det ännu så jag kan inte säga om det var bra eller anus dock. :wink:
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Tricket med spissvärta har jag testat tidigare. Är billigt och snyggt ett litet tag. Dock försvinner effekten väldigt fort tyvärr..........
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det kanske håller över sommaren.....?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Zwofurti
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Zwofurti »

spissvärta håller hur bra som helst!

folk sätter det på skoterpipor, som får en jävla värme.

håller kanon.

vanliga sk 800 graders färg osv håller juh itne ett pink, det blir juh vitt på en gång.

sen aknske det beror lite på vad det är för svärta också.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Här finns de en till variant http://www.luftpump.se/?cat_id=24&sct_id=13

AV Bild
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

STINGRAY454 skrev:
Hagge skrev: Däremot finns det en färg att köpa i USA som heter Black Satin och som är avsedd för just headers, finns även en silvervariant. Den färgen innehåller en keram som klarar betydligt högre temperaturer än 600 C.

Kolla här: http://www.techlinecoatings.com/Exhaust.htm

Verkar dock inte att gå att få tag på i Sverige och skeppning med flyg är ju bara att glömma.

/Hagge
Lövens Speedshop säljer Techline coatings sortiment, inklusive "Black Satin" coatingen som har en värmebarriärs egenskap (Alltså innesluter värmen i headderserna), till formen är den en enormt "Blaskig" färg som räcker länge fast det är en skitliten burk, kanske räcker den lille till 2st uppsättningar headders??, tror den kostar ca:700:- iaf. :idea:

Har kompisar som andvänt denna till jätteturboaggregat/grenör osv, så den skall nog hålla bra, under förutsättning att den påföres på rätt sätt då.

Hagmans Zinkfärg är det tydligen många som brukar andvända åxå. :?

Själv har jag färg till Gjutjärnsspisar på mitt Avgas/Headders, (Kanske liknande som "Spissvärtan"), + Lindat med bandage utanpå detta,
Har inte kört nåt med det ännu så jag kan inte säga om det var bra eller anus dock. :wink:
Stingray 454, har du telnummer till Lövens Speedshop ?
Måste säga att jag inte riktigt gillar headerslindningen, värmen knäcker även dessa efter ett tag. Mina har redan börjat "damma" och blivit sköra.
Det är nog värt 700 pix för att få ngt mer bestående resultat samt att få ner värmestrålningen under huven !

//Hagge
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Hagge skrev:har du telnummer till Lövens Speedshop ?
http://hitta.se/SearchMixed.aspx?Search ... tBoxWhere= :wink:
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Stefan, man tackar och bockar !
Nu kan man ju byta till ett par billiga headers typ Hedman eller ngt, bränna bort skräpfärgen de är lackade med, slå på 700 spänn och få ngt som är en keramisk coating !
Och i bästa fall slippa den för..b...nn..de värmen som äter kablar och startmotorer.

//Hagge
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Lövens har även den "Riktiga" Keramiska Coatingen (Den som man tänker på vid första tanken, ser ut som förnicklat eller alu, typ),
Är åxå ur Tech Lines sortiment, men gissar att den då isf, är dyrare å kanske svårare att applicera.
Tech Line har även mer tex, Coating till kolvar/förbränningsrum etc.

Om jag vore du så skulle jag nog blästra headderserna åxå, så att du får ett riktigt hugg när du målar på "färg-coatingen".
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Har kört med lindade nu över sommaren och det har funkat över förväntan. Märks speciellt när man skall ut med stiften efter ett race. isolerar bort värmen så man slipper bränna upp sig.
Tycker inte de förändrats nämnvärt, mer än lite blekare.

Dessa färger, har de verkligen en funktion som slår lindor? En färg kan ju aldrig bli annat än ett tunnt lager. Vad i färgen kan förhindra värmespridning genom materialet och strålningsvärmen?
Har själv ingen aning om detta, så info emottages tacksamt.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

OM färgen verkligen ger ett keramiskt skikt så har detta skikt så dålig värmeledningsförmåga att värmen inte effektivt kan ledas ut till ytan på headersröret vilket ger en "sval" yta.
Om du kollar länken till techline i ngt av mina tidigare inlägg i denna tråd så finns yttempdata presenterade i förhållande till rörets innertemperatur.

Dessa data ser iof för bra ut för att vara sanna ! Om jag kommer ihåg rätt så påstår man att yttemperaturen blir ca 40 deg C !

//Hagge
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Tack!!
Kommer ihåg att jag läste det förut, men nu vaknade intresset till lite mer.
Fattar inte hur det går till helt men man kan ju försöka acceptera det i alla fall :)
Lära för livet. Detta forum kan inte nog uppskattas.
Intressant med coating på kolv och topplock.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Skumt undrar hur det hade blivit om man behandlat insidan av röret?? Vad jag menar är att godsets tjocklek väl måste tas med i beräkningen eller?

/Terner

Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Nja, både och kanske, stål/järn leder ju värme oerhört bra och tjockleken på godset avgör hur lång tid det tar att värma upp detta (och hur lång tid det tar att kylas ned igen). Helt rätt, en behandling på insidan av röret vore ju väldigt smart ! Terner, sök patent på den idén ! Could make U a rich guy !

En liten utvidgning här bara:

Principen med keramisk coating används ju tex på de amerikanska rymdfärjorna, i form av tunna keramiska plattor som ska skydda mot friktionsvärmen som uppstår vid färjans inträde i jordens atmosfär. Ja, ni kommer ju ihåg vad som hände med den rymdfärjan som hade tappat ett par av dessa tunna plattor, den brann ju upp som en fackla.
Hettan som uppstår på utsidan av farkosten skulle ju kunna sägas vara den hetta som uppstår inne i headersrören !

//Hagge
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

På mina coatade hookers så såg de ut som de var behandlade på både utsida å innsida :wink:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Terner »

Stefan skrev:På mina coatade hookers så såg de ut som de var behandlade på både utsida å innsida :wink:
Då håller dom värmen länge då eftersom den inte kan komma ut !

/Terner

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

det e sånt tryck på avgassidan så det hinner inte bli varmt där!! 8)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Terner skrev:
Stefan skrev:På mina coatade hookers så såg de ut som de var behandlade på både utsida å innsida :wink:
Då håller dom värmen länge då eftersom den inte kan komma ut !

/Terner
har inte varmkört min nya motor ännu :oops:
Skriv svar