Insugsproblem
Insugsproblem
På mitt nyinöpta insug så lyckas ju alla ut/ingångar till vacum och vatten och bränsle ju naturligtvis krocka med nåt annat.
1. Vatten kanalen till värmenelementet kolliderar med bränslerören.
2. Värmesensorn kolliderar med övre kylarslangen.
3. Förgasarspjällen kolliderar med insuget.
4. Vacum utgången från insuget täcks helt av min förgasare.
Vad är det för pappskallar som konstruerar insug, hur svår kan det vara?
Nåväl, jag har 12mm vävbakelit platta som jag kan tänkte göra om till spacer, och då löser jag problem 1 och 3 och delvis problem 4.
Till problem 2 behöver jag en gängtapp 1/2" NPT, då kan jag gänga den extra djupt och på så sätt få undan sensorn.
För att lösa problem 4 så måste jag svarva till ett kort vinkelblock maxhöjd 20mm) det kan nog gå, men jag måste ha en gängtapp 3/8" NPT.
Jag har inte lyckats att hitta några gängtappar 1/2" och 3/8" NPT, finns det någon som har dessa och kan tänkas att låna ut dem?
1. Vatten kanalen till värmenelementet kolliderar med bränslerören.
2. Värmesensorn kolliderar med övre kylarslangen.
3. Förgasarspjällen kolliderar med insuget.
4. Vacum utgången från insuget täcks helt av min förgasare.
Vad är det för pappskallar som konstruerar insug, hur svår kan det vara?
Nåväl, jag har 12mm vävbakelit platta som jag kan tänkte göra om till spacer, och då löser jag problem 1 och 3 och delvis problem 4.
Till problem 2 behöver jag en gängtapp 1/2" NPT, då kan jag gänga den extra djupt och på så sätt få undan sensorn.
För att lösa problem 4 så måste jag svarva till ett kort vinkelblock maxhöjd 20mm) det kan nog gå, men jag måste ha en gängtapp 3/8" NPT.
Jag har inte lyckats att hitta några gängtappar 1/2" och 3/8" NPT, finns det någon som har dessa och kan tänkas att låna ut dem?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Här är lite bilder också:




388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kinesisk Performer kopia
Profesional Products Power + Cyclone.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Insugsproblem
*s*,,,det var väl lite felstavat ovan antar jag...*s*gbak skrev:
Vad är det för kineser som kopierar insug, hur svår kan det vara?
Hahaha!
Kineserna kopierar ju bara rakt av.
Gör Edelbrock fel så är det samma fel på Kina insugen.
Eftersom jag arbetar med utveckling av mekaniska produkter så kan jag berätta en liten historia.
Vid ett tillfälle så hade mitt företag kommit över en kopierad maskin från Kina.
Allting var exakt kopierat t.o.m de hålen som låg på felaktiga positioner och gjorde att vår maskin inte gick att montera utan att man måste fila upp hålen ovala, var kopierade.
Jag hade lite brådis när jag köpte insuget och såg inte att det var en Kina kopia , jag trodde jag köpt ett Edelbrock.
I anonnsen stod det "type Edelbrock" och jag läste inte så noga....
Kineserna kopierar ju bara rakt av.
Gör Edelbrock fel så är det samma fel på Kina insugen.
Eftersom jag arbetar med utveckling av mekaniska produkter så kan jag berätta en liten historia.
Vid ett tillfälle så hade mitt företag kommit över en kopierad maskin från Kina.
Allting var exakt kopierat t.o.m de hålen som låg på felaktiga positioner och gjorde att vår maskin inte gick att montera utan att man måste fila upp hålen ovala, var kopierade.
Jag hade lite brådis när jag köpte insuget och såg inte att det var en Kina kopia , jag trodde jag köpt ett Edelbrock.
I anonnsen stod det "type Edelbrock" och jag läste inte så noga....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag har ju ett äldre Edelbrock också, men någon större skillnad kan jag inte se.
Bägge ser lika fula ut inne i kanalerna.
Mitt gamla Edelbrock är ett par kilo tyngre, dvs tjockare gods, men det betyder ju inte att det är bättre.
De flesta företag flyttar ju ut sina arbets intensiva produkter utomlands till låglöneområden som Baltikum och Fjärran Östern.
När det gäller insug/gjutningar så är det en hel del rensning, putsning och polering och maskinbearbetning så om Edelbrock vill överleva så måste de också lägga ut sin tillverkning.
Även om man gärna vill tro att så inte är fallet, det står viserligen på Edelbrocks insug "Made in USA" men det tolkar jag som att insuget är utvecklat i USA, inte tillverkat. Men jag kan ju ha fel....
Bägge ser lika fula ut inne i kanalerna.
Mitt gamla Edelbrock är ett par kilo tyngre, dvs tjockare gods, men det betyder ju inte att det är bättre.
De flesta företag flyttar ju ut sina arbets intensiva produkter utomlands till låglöneområden som Baltikum och Fjärran Östern.
När det gäller insug/gjutningar så är det en hel del rensning, putsning och polering och maskinbearbetning så om Edelbrock vill överleva så måste de också lägga ut sin tillverkning.
Även om man gärna vill tro att så inte är fallet, det står viserligen på Edelbrocks insug "Made in USA" men det tolkar jag som att insuget är utvecklat i USA, inte tillverkat. Men jag kan ju ha fel....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Det är ju en tängtapp jag vill ha !!!
Den här tråden är på väg åt fel håll, till Kina.......
Den här tråden är på väg åt fel håll, till Kina.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag hade samma problem fast tvärtom...
Var tvungen att tillverka nya rörstumpar som skall in i hålen som du skall gänga upp. De förb. rören skall dessutom vara koniska. Jag gick till rörmokaren, han har en dunderapparat som kan göra sådana gängor. Han fixade problemet för en 50-lapp till kaffekassan. Hålet borde vara lättare där är ju gängorna raka. Råd nummer 1 är alltså, hör med din lokala rörkrökare. Råd nummer 2 är att uppsöka en verktygsaffär som för Lunas sortiment, men priserna på gängverktyg där kan få folk att gå i däck!
//Frasse
Var tvungen att tillverka nya rörstumpar som skall in i hålen som du skall gänga upp. De förb. rören skall dessutom vara koniska. Jag gick till rörmokaren, han har en dunderapparat som kan göra sådana gängor. Han fixade problemet för en 50-lapp till kaffekassan. Hålet borde vara lättare där är ju gängorna raka. Råd nummer 1 är alltså, hör med din lokala rörkrökare. Råd nummer 2 är att uppsöka en verktygsaffär som för Lunas sortiment, men priserna på gängverktyg där kan få folk att gå i däck!
//Frasse
Frasse:
Menar du att rörmockarn's Withworth gängor vilka har 55 graders flankvinkel faktiskt passar istället för NPT med flankvinkel 60 grader?
Menar du att rörmockarn's Withworth gängor vilka har 55 graders flankvinkel faktiskt passar istället för NPT med flankvinkel 60 grader?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- 1975-stingray
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36
Problem 4:
Funkade faktiskt med ett vinkelrör med 3/8" rörgänga
Hittade en lämplig förkromad mässings vinkel på Silvan bygg.
Den utvändiga gängan som skall in i insuget var trång och jag fick bara dit 3 gängor men trycker man dit lite tätgucka så blir det nog bra.
Den invändiga passade kanonbra.
Problem 2:
Filade bort 3/4 av de koniska gängorna och tätade med silicone sedan bottnade den fint.
Nu skall jag bara figursåga ut min spacer så är allt fixat.....
Funkade faktiskt med ett vinkelrör med 3/8" rörgänga
Hittade en lämplig förkromad mässings vinkel på Silvan bygg.
Den utvändiga gängan som skall in i insuget var trång och jag fick bara dit 3 gängor men trycker man dit lite tätgucka så blir det nog bra.
Den invändiga passade kanonbra.
Problem 2:
Filade bort 3/4 av de koniska gängorna och tätade med silicone sedan bottnade den fint.
Nu skall jag bara figursåga ut min spacer så är allt fixat.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag monterat Kina kopian och jag är INTE imponerad!hur är gjutkvalite å sånt på ett sånt där kinainsug?
Taskig passform, hålet för fördelaren är så pass ocentrerat att jag fick köra upp det med en roterande fil för att överhuvudtaget fö ner fördelaren.
Infästningen mot topparna är också på järsken, dvs passar precis men kunde lika gärna inte funkat också.
Jag uppfatttar ocentreringen av fördelaren till ca 3 mm, så uselt så jag fattar inte hur det går att komma så fel!!
Så mitt tips är att hålla sig till "kända" fabrikat.
Nu kommer det väl att funka ändå.
Men nog trodde jag att alla bearbetnings ytorna kördes i nån programerad NC kärra och i en uppsättning eller i fixtur, så att allt hamnade inom någon tiondel eller så.
Man kan ju undra hur rätt bearbetningen på de övriga ytorna är mot topparna????
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
Min motor är också begåvat med ett performer insug och någon händig person hade tagit upp ett hål i framkant på insuget för vacum, och tänka sig det funkar förträffligt. Jag har även en spacerplatta för min 750DP. Insuget är pluggat för värmen in till kupen, men va f-n det blir ju ändå så varmt ändå inne i kupen och solen skiner ju när man är ute och luftar maskinen!!
Snyggt med ett polerat insug jag blir lite avis... snygg motor också!
MVH Pappi
Snyggt med ett polerat insug jag blir lite avis... snygg motor också!
MVH Pappi
Jag tryckte dit en tunn sträng silicone runt kylkanalerna ifall att......Hoppas det tätar ordentligt vid kylkanalerna..
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h