Vilket brytalöst tändsystem skall man välja

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
Ort: Bollebygd

Vilket brytalöst tändsystem skall man välja

Inlägg av Lars-Henrik »

Har läst och sett att många använder sig av MSD,Vad skall man ha till en 350 ? finns ju olika msd oxå ?

God jul :lol:
Corvette -73 th400
danettiracing
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre dec 17, 2004 15:13

Tändsystem!!

Inlägg av danettiracing »

Finns bara ett efter min mening MSD såklart!Åker i våran gat vette 500 cid med msd 6al å street race bilen msd 7 digital.Om jag får rekomendera så msd
Mvh:Danne
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
Ort: Bollebygd

msd

Inlägg av Lars-Henrik »

Men vad skall man välja 6al eller 6a??? :?
Corvette -73 th400
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Behöver du varvstopp eller ej?

MVH

MN
danettiracing
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: fre dec 17, 2004 15:13

Inlägg av danettiracing »

Msd 6al skulle jag satsa på,för de finns mer där att hämta än bara varvtalsstopp om du vill utveckla senare men du kan ju också köpa msd ready to run fördelarn med msd spole,så behöver du ej tändboxen.Men bättre med.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Om Du aldrig nånsin hamnar uppe i de högre varvtalen så Du inte riskerar att vara i närheten av övervarvning,,,välj vanliga msd 6 a och spar en 700-ing.
Kombinera det med en blaster 3 spole och en fördelare utan vacum och låter firman Du handlar den av ställa tändkurvan åt Dig då det är mkt viktigt att Du har en korrekt ställd tändkurva beroende på hur bilen ska prestera

mvh R
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hej Ronny

Du skrev:
Om Du aldrig nånsin hamnar uppe i de högre varvtalen så Du inte riskerar att vara i närheten av övervarvning,,,välj vanliga msd 6 a och spar en 700-ing.
Kombinera det med en blaster 3 spole och en fördelare utan vacum och låter firman Du handlar den av ställa tändkurvan åt Dig då det är mkt viktigt att Du har en korrekt ställd tändkurva beroende på hur bilen ska prestera

Om jag skulle vilja ha varvstopp alltså 6al.Måste jag också köpa spole,fördelare för att det ska funka?Börjar fundera på att montera MSD eller liknande.Vad tar du för ett kitt?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hej Hånta !
Då "Ronny ej verkar svara smiter jag in och säger att Det är rätt med MSD 6 AL2 om Du känner att det är stor risk att Du övervarvar.
För att det ska vara komlett bör Du även ha en Korrekt fördelare i bra skick. Orginal kan fungera (hjälpligt) men om det är ett tändsystem i toppskick Du är ute efter bör Du även ta en ny fördelare och en spole i samma veva. Var noga med att ställa in tändkurvan på fördelaren så den matcjhar den kam och kompression Din maskin har. handlar Du grejorna på en bra firma som har kunnade brukar de ibland kunna göra det åt Dig som en extra service.

Vi har dock mer eller mindre lovat modertorerna att varken göra reklam eller bedriva försäljning på forumet. sorry
mvh Robert

ps...när Du ändå byter allt till tändningen brukar det vara rekomendablet att även ta tändkablar och stift så är ALLT nytt....kablarna MÅSTE vara kolfibermodell då man kör MSD ej metallledare.....
Skriv svar