Vilket år kom D-ports topparna och rullkam?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

Vilket år kom D-ports topparna och rullkam?

Inlägg av Doktor-T »

På vilken årsmodell kom D-ports aluminiumtoppar (-89?) och rullkam på TPI-motorn?

-87 kom ju rullkammen på F-body så det borde väl vara i den vevan för Corvetten med.


Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

topp o kam

Inlägg av Ingo »

Aluminiumtopparna kom under mitten av 86.
Alla convertibles fick dom och sena couper.
Rullkam kom 1987 som du nämnde.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

alutoppar

Inlägg av Doktor-T »

Aha, ja det låter fint. Då ska jag iaf inte köpa något äldre än 87 och inte nyare än 91.

Tackar :)
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

toppar

Inlägg av Skp »

Nä för till LT1:an kom något som dom kallade reversed flow och kan inte användas till 91:or eller tidigare motorer

Skp
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Tänk på att de tidigaste alutopparna inte har D-port men vem bryr sig - topparna byts väl i alla fall? :wink:

MVH

MN
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Re: topp o kam

Inlägg av mrv8 »

Ingo skrev:Aluminiumtopparna kom under mitten av 86.
Alla convertibles fick dom och sena couper.
Rullkam kom 1987 som du nämnde.
Hur var dessa alu toppar som kom 86 är det något att hänga i julgrannen?
Var det några bra flöden på dom m.m.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

Re: toppar

Inlägg av Doktor-T »

Skp skrev:Nä för till LT1:an kom något som dom kallade reversed flow och kan inte användas till 91:or eller tidigare motorer

Skp
Jag vet att topparna inte passar på LT-1 men det är inte det som är grejjen. Jag vill helst ha en L98 för den är bättre än LT-1. LT-1 är lite känslig med sin optispark osv, dessvärre. Jag har dessutom mkt trim till L98.

D-portstopparna är bra flöde i original men visst, lite portning skadar inte, OM man nu skulle ha dom av :wink:
MB 560 SEC
BMW 525
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör okt 18, 2003 22:27
Ort: Munka Ljungby
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Här hittar du flödessiffrorna för D-topparna vs andra original och eftermarknadstoppar:
http://chevyhiperformance.com/techartic ... ndex4.html
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

toppar

Inlägg av Doktor-T »

Standardtopparnas flöden är ganska sorgliga om man jämför med Brodix Track 1:orna jag har på min 355" maskin men det klarar sig nog ganska bra ändå.

Ska man hålla bilen relativt standard så kvittar det s a s.
MB 560 SEC
BMW 525
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Brodix

Inlägg av Skp »

Du har inte möjligtvis lite flödessiffror på Brodix Track-8 toppar, som du kan dela med dig av.

Skp
MJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: lör okt 18, 2003 22:27
Ort: Munka Ljungby
Kontakt:

Inlägg av MJ »

Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

Toppar

Inlägg av Doktor-T »

Det är Track 1, inte track 8.

Jag har för mig att flödessiffror finns i ett test på chevyhighperformance.com
MB 560 SEC
BMW 525
Skriv svar