Jag pratade med mitt nuvarande Försäkringsbolag nyligen,
Jag har ursprungligen en "Wasa-Bilsportförsäkring" från förr, teckande den väl för ca:9år sedan, sen blev de uppköpta av Länsförsäkringar så det är genom dem då nu i andra hand jag nu har min försäkring.
Grejen är den att jag nu vill höja försäkringsvärdet på min bil, då den sen inköpet för ca:9år sedan står i en ersättningsklass på 141,000:-
När jag talade med försäkringssnubben (Han som har hant om spec-bilsförsäkringen) så berättar han att jag inte kan höja mitt försäkringsvärde då min försäkring inte går att ändra/förnya, detta pgav att den var för "bra" för kundens räkning, så de har tagit bort den varianten jag har, å de erbjuder bara sina egna nya försäkringar med sämre "deal" på numer, så jag lär isf, ta en ny försäkring genom dem då,
Då frågar jag hur jag går tillväga för att tekna ny & hur jag gör för att få upp rätt värde på bilen, då berättar han att jag inte får ta en ny spec-bilsförsäkring hos Länsförsäkringar eftersom jag inte har några andra av mina försäkringar där hos dem, jag lär enligt honom flytta samtliga mina & familjens försäkringar till dem isf,
Jamen det tänker jag ju inte göra sa jag, då förlorar ni ju mig som kund då efter alla år...
-Jamen du sa han, man kan ju ändå inte få mer för en gammal Corvette än 140papp så den försäkring du nu har måste ju duga bra den !!!!.
Jamenhallå där sa jag, det är möjligt att det går att få en Vette för 140papp, men sannolikt inte en Stingray454BB -71:a i mkt, bra skick,
de lär väl vara värderade mer än så, det är väl bara att titta på marknadsläget på annonseringarnas medelsnitt osv. sen hur varje bil är specad osv, vissa är ju värda mer än andra.
-Det bryr vi oss inte ett dugg om vi går bara efter vårat eget godtyckligt fastställda marknadsvärde för din bil, å då skall du vara glad om du får 140 för den

.
Jamen jag har alltså renoverat byggt om & kostat på min bil flera hundra tusen under 6års tid nu, jag har fullständig dokumentation & kvittenser på detta åxå.
-Det spelar ingen roll om du har kostat på den en miljon med kvittona kvar eller vad du kan få för den av nån annan, vi går bara efter vårat marknadsvärde vid ersättning, så då tycker inte jag att ni skall få teckna försäkringar där det står upp till tex, 320,000:- på heller då ni bara får ut en bråkdel av det beloppet iaf.
__osv, osv...___________
Jag lär alltså försöka hitta ett annat försäkringsbolag för MIN dyrgrip,
Men man blir ju åxå lite fundersam, agerar de andra på detta sätt åxå vid ev, skada då, som att man betalat premie för tex, 320,000KR sen när bilen har tex, brunnit så får man bara ex, 130,000 för den. ???.
Bara att de inte talar om det i förväg för de gillar när du pejjar in den "för" höga premien...
Grejen är att jag SKULLE vilja ha min bils försäkring uppgraderad HELST till ca:280, - 320,000:- Då JAG tycker det är skäligt & den har kostat mig mer ändå osv. Frågan är ju då att OM jag får som jag vill på en ny försäkring, blir det som Läns-F säger att jag bara får ut det de (Det blivande F-bolaget) tycker är skäligt sen då iaf, OM den tex, brinner upp??, fast jag fått den "godkänd" för en värderingsklass på ex, 320,000:-
Om man tar å fastställer värdet på bilen med en godkänd besiktningsman, får man då ersättning utav vad denna har kommit fram till att bilen då ÄR värd, eller gör de sen samma grej igen (Utan att kanske ha erkänt det från början), dvs efter skadan så får man bara ut vad DOM tycker bilen var värd etc.
Samtidigt är jag fundersam på vad en besiktningsman kan komma fram till att min bil är värd i HANS ögon, är han en strikt "orginalsnubbe" så har han säkert helt andra värderingar än vad jag har osv, då bilen är ganska modifierad & kanske även "förstörd" i en sann orginalnisses ögon,
Den är extremt påkostad med nästan bara det bästa som går att köpa för pengar, samt även en del specialgrejjer därtill som är fruktansvärt dyra & svåra att komma över, men jag hittintills mest satsat på funktion / mekaniken & drivlinan etc, har därmed några grejjer "för ögat" kvar att fixa som tex, dörrsidorna är inte perfekta etc,
Kan han förstå då när jag berättar & visar varför den är värd mer i mina & många andras ögon ändå, jag har ju även kvitton osv, samt bilder & annan dokumentation under uppbyggnaden, Sen att det exempelvis har tagit 5år av detektivarbete att kunna få köpa en av dessa specialgrejer för att de få som har den inte alls vill slikjas från denna del (Kan man värdera det? -troligen inte),
Samt om denne bes-man inte kan uppskatta min uppbyggnad, kan ev, nästa bes-man göra det osv.
De tar väl en hacka för att göra en värdering åxå, & får han fram helt "fel" värde för min del sett då så är ju den besiktingen för mig värdelös, samt om försäkringsbolaget sen även skiter i det värdet han kom fram till, (om det nu blev så att han värderade bilen högt) är den ju åxå då ändå värdelös etc, ???.
Här har man en bil som man har kostat på flera hundra tusen i 7-8år, som har stått hela tiden under modifieringarna som har tagit ca:6år,
Som ni förstår så är ju bilen nu "Priceless" i MINA ögon iaf,
Så jag vill ju ha den värderad så bra som möjligt på en så bra försäkring som möjligt.
Hur tusan skall man göra egentligen...
Vilket bolag är det som är bäst egentligen, är alla "skurkar", eller beror det bara på vilken skadereglerare man får, vilka har förståelsen för det man åstadkommit, & främst: Vilka kan man vara säker på att det går att lita på när den ev, skadan redan är skedd.
Priset på försäkringen spelar mig mindre roll, (inom rim & reson), jag vill i första hand att den skall vara BRA.
De jag nu kollat med som verkar kanske vara det enda jag hittat som ev, kan passa mig då är : Bilsport & Mc Specialförsäkringar.
De har så man kan skicka in bilder / förklaringar osv, för att sen komma överens om rätt summa osv, verkar det som iaf. (Eller har jag fattat fel?),
Frågan är ju då som ovan ställd om de håller den sen då när det ev, blir på "riktigt" osv.
Eller om man har det bättre på fötterna om man kan få tag på "rätt" bes-man som fattar nånting om min biltyp så att säga.

-

-

Hmmm...