automatlådebekymmer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

automatlådebekymmer

Inlägg av zphinx »

Har en -90:a aut som vibrerar då den växlar ner.
Ligger man på högsta växeln och smyger upp farten så den växlar ner lite mjukt så uppkommer världens vibrationer. Men just bara då den växlar. Annars gå den hur bra som helst.
Vid snabba växlingar märks inget. Precis innan jag ställde in bilen för vintern så uppkom samma problem även vid uppväxling. Dock inte lika kraftigt men man märker att det finns där.

Detta felet har jag haft sedan i början av sommaren. Det verkar som att det blir värre och värre men det går väldigt sakta.

Nån som har varit med om samma sak?? Är det dags att byta turbin kaske? Bilen har gått 9000mil ca.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

th700

Inlägg av Doktor-T »

Jag tror du har ett stundande automatlåderas på gång.

Men börja med att hissa upp bilen och kolla på kardanen, känn på knutarna. Kolla även kudden mellan växellådsbalken och lådan. Den separerar ofta.

När du kollat allt som är rörligt i kraftöverföringen så är det desvärre bara lådan kvar. Det är bättre att plocka ner lådan innan den generalrasar för då blir det bara värre så kör inte mer med bilen.

Jag har varit med om 4 st th700/4L60E ras och sålänge det inte pajjar några hårda delar som t ex planetväxlar eller lamellkorgar så är inte renoveringen så vidrigt dyr. Det lönar sig att ringa runt för vissar dårfirmor brukar vilja ha ca 20-25000 kr.

Det finns en kille här i Göteborg som brukar fixa det kring 10000 kr, ibland billigare om inte några hårda grejjor pajjat.

Lycka till!

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Skriv svar