Insugsproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Insugsproblem

Inlägg av gbak »

På mitt nyinöpta insug så lyckas ju alla ut/ingångar till vacum och vatten och bränsle ju naturligtvis krocka med nåt annat.

1. Vatten kanalen till värmenelementet kolliderar med bränslerören.
2. Värmesensorn kolliderar med övre kylarslangen.
3. Förgasarspjällen kolliderar med insuget.
4. Vacum utgången från insuget täcks helt av min förgasare.

Vad är det för pappskallar som konstruerar insug, hur svår kan det vara?

Nåväl, jag har 12mm vävbakelit platta som jag kan tänkte göra om till spacer, och då löser jag problem 1 och 3 och delvis problem 4.

Till problem 2 behöver jag en gängtapp 1/2" NPT, då kan jag gänga den extra djupt och på så sätt få undan sensorn.

För att lösa problem 4 så måste jag svarva till ett kort vinkelblock maxhöjd 20mm) det kan nog gå, men jag måste ha en gängtapp 3/8" NPT.

Jag har inte lyckats att hitta några gängtappar 1/2" och 3/8" NPT, finns det någon som har dessa och kan tänkas att låna ut dem?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Här är lite bilder också:
Bild
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

va är det för insug?
performer rpm eller?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kinesisk Performer kopia 8) Profesional Products Power + Cyclone.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Re: Insugsproblem

Inlägg av 2QIK4U »

gbak skrev:
Vad är det för kineser som kopierar insug, hur svår kan det vara?
*s*,,,det var väl lite felstavat ovan antar jag...*s*
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hahaha!
Kineserna kopierar ju bara rakt av.
Gör Edelbrock fel så är det samma fel på Kina insugen.

Eftersom jag arbetar med utveckling av mekaniska produkter så kan jag berätta en liten historia.
Vid ett tillfälle så hade mitt företag kommit över en kopierad maskin från Kina.
Allting var exakt kopierat t.o.m de hålen som låg på felaktiga positioner och gjorde att vår maskin inte gick att montera utan att man måste fila upp hålen ovala, var kopierade.

Jag hade lite brådis när jag köpte insuget och såg inte att det var en Kina kopia , jag trodde jag köpt ett Edelbrock.
I anonnsen stod det "type Edelbrock" och jag läste inte så noga....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hur är gjutkvalite å sånt på ett sånt där kinainsug?
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

på tal om annat ser motorn snygg ut iaf :)
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har ju ett äldre Edelbrock också, men någon större skillnad kan jag inte se.
Bägge ser lika fula ut inne i kanalerna.
Mitt gamla Edelbrock är ett par kilo tyngre, dvs tjockare gods, men det betyder ju inte att det är bättre.

De flesta företag flyttar ju ut sina arbets intensiva produkter utomlands till låglöneområden som Baltikum och Fjärran Östern.
När det gäller insug/gjutningar så är det en hel del rensning, putsning och polering och maskinbearbetning så om Edelbrock vill överleva så måste de också lägga ut sin tillverkning.
Även om man gärna vill tro att så inte är fallet, det står viserligen på Edelbrocks insug "Made in USA" men det tolkar jag som att insuget är utvecklat i USA, inte tillverkat. Men jag kan ju ha fel....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är ju en tängtapp jag vill ha !!!

Den här tråden är på väg åt fel håll, till Kina.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Jag hade samma problem fast tvärtom...
Var tvungen att tillverka nya rörstumpar som skall in i hålen som du skall gänga upp. De förb. rören skall dessutom vara koniska. Jag gick till rörmokaren, han har en dunderapparat som kan göra sådana gängor. Han fixade problemet för en 50-lapp till kaffekassan. Hålet borde vara lättare där är ju gängorna raka. Råd nummer 1 är alltså, hör med din lokala rörkrökare. Råd nummer 2 är att uppsöka en verktygsaffär som för Lunas sortiment, men priserna på gängverktyg där kan få folk att gå i däck!
//Frasse
Användarens profilbild
4speed
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: ons maj 19, 2004 17:02
Ort: Stockholm

Inlägg av 4speed »

Nu förstår jag varför hålet sitter fel. Kina kopia .... jag som trodde det var "Made in USA".
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Tips
Det är inte fel på insuget.
Du har ju fel förgasare! Kör Edelbrock :wink:

Distansera med vävbakelit när det finns lustgasplattor? :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frasse:
Menar du att rörmockarn's Withworth gängor vilka har 55 graders flankvinkel faktiskt passar istället för NPT med flankvinkel 60 grader?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

insuget är hursomhelst grymt snyggt... :)
Användarens profilbild
1975-stingray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: ons aug 18, 2004 21:36

Inlägg av 1975-stingray »

Jag fick samma problem som ditt nr.4 (edelbrock eps och holley), löste det med att plugga insuget och ta vacum från förgasaren där du har slangen till bromsservon. OBS har knappt åkt något efter jag gjorde det, men det verkade fungera.


MVH Janne
Frasse
Rookie
Rookie
Inlägg: 90
Blev medlem: tis okt 25, 2005 10:47
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Frasse »

Nä, inte withwort. När jag tänker efter så är det ingen "vanlig" rörkrökare.
Leta efter en hydraulikfirma istället, de har mycket kul rördelar.
//Frasse
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Problem 4:
Funkade faktiskt med ett vinkelrör med 3/8" rörgänga
Hittade en lämplig förkromad mässings vinkel på Silvan bygg.
Den utvändiga gängan som skall in i insuget var trång och jag fick bara dit 3 gängor men trycker man dit lite tätgucka så blir det nog bra.
Den invändiga passade kanonbra.

Problem 2:
Filade bort 3/4 av de koniska gängorna och tätade med silicone sedan bottnade den fint.

Nu skall jag bara figursåga ut min spacer så är allt fixat.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

hur är gjutkvalite å sånt på ett sånt där kinainsug?
Nu har jag monterat Kina kopian och jag är INTE imponerad!

Taskig passform, hålet för fördelaren är så pass ocentrerat att jag fick köra upp det med en roterande fil för att överhuvudtaget fö ner fördelaren.
Infästningen mot topparna är också på järsken, dvs passar precis men kunde lika gärna inte funkat också.
Jag uppfatttar ocentreringen av fördelaren till ca 3 mm, så uselt så jag fattar inte hur det går att komma så fel!!

Så mitt tips är att hålla sig till "kända" fabrikat.

Nu kommer det väl att funka ändå.
Men nog trodde jag att alla bearbetnings ytorna kördes i nån programerad NC kärra och i en uppsättning eller i fixtur, så att allt hamnade inom någon tiondel eller så.

Man kan ju undra hur rätt bearbetningen på de övriga ytorna är mot topparna????
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

man kan ju undra varför den där killen på Ebay sålde insuget??...*s*

man kan ju undra varför den där firman i västvärlden sålde sin beggade NC fräs till kineserna....

man kan ju undra hur länge den kär kylan sitter i???
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

har också hört om Chinakopiorna... ett som sprack pga gjutfel, och sen var det så taskigt alumaterial så det gick inte ens å svetsa i... :(
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hoppas det tätar ordentligt vid kylkanalerna.. :cry:
Kasta inte bäver i trähus.
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Min motor är också begåvat med ett performer insug och någon händig person hade tagit upp ett hål i framkant på insuget för vacum, och tänka sig det funkar förträffligt. Jag har även en spacerplatta för min 750DP. Insuget är pluggat för värmen in till kupen, men va f-n det blir ju ändå så varmt ändå inne i kupen och solen skiner ju när man är ute och luftar maskinen!!

Snyggt med ett polerat insug jag blir lite avis... snygg motor också!

MVH Pappi
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hoppas det tätar ordentligt vid kylkanalerna..
Jag tryckte dit en tunn sträng silicone runt kylkanalerna ifall att......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar